Ang Västmanland och Watz:
I Släktforskarnas årsbok ´98, sid 123, har jag redovisat vissa uppgifter om Västmanlandsanknutna Watzar. Då Alexander Watz ovan anges ha kommit från Lexsjöbro kan det väl vara intressant att konstatera att Margareta Elisabeth Ahlbom, gift 6 mars 1722 i Stockholm med kamreraren Alexander Watz, själv dog 8 september 1782 i just Lexsjöbro, Söderbärke, Dalarna. Kanske är ovan angivne Alexander son till detta par och i så fall bror till Fredrik Watz, brukspatron på Grönbo bruk, Fellingsbro.
Om Alexander d ä har Jan Tengelin meddelat mig, att denne enligt Hülphers genealogiska samling 5 7/8 s 190 kom från Norrland. (Ang anknytning till Norrland och dessa uppgifter, jämför resonemang i första inlägget här ovan.)
Till det som tidigare presenterats om denna Watz-familj kan nu också tilläggas de uppgifter som finns på GF i Stockholm och där på registerkort i Hintzerummet, i det här fallet under nr 33, Personhistoria, Stockholm, U-W. Uppgifterna kompletterar ovanstående uppgifter och uppgifterna i Släktforskarnas årsbok ´98:
Watz, Alexander, bokhållare hos greve Piper, gift 1706, 24/7 i Riddarh. med jungfru Christina Stufwe (möjligen Stüfwe, min anm). Alexander Watz, förre(?,min anm) Camererare, död 1733 (?)/2.
Om slutledningarna om familjen är riktiga ser vi en rörelse i familjen från Norrland, till Stockholm och vidare till Västmanland. En fråga som alltjämt kvarstår är om det möjligen finns någon anknytning mellan den tidiga Watz-släkt som utgår från slottsbyggmästaren Antonius Watz, vars första geografiskt identifierade person är sonen Andreas Watz, överstelöjtnant vid Östgöta regemente till fots (död mellan åren 1655-1659), lokaliserad till Drothems sn i Östergötland, och denna, möjligen från Norrland kommande släkt.