Jeg søker en Donald leonard Welinder, født 27 okt 1883. Vi har alltid hørt at han var fra en av snapphanebygdene. I svært ung alder flyttet han hjemmefra og kom til Norge og Moss. Han flyttet så tidlig at det er ikke sikkert at han ble konfirmert. Jeg tror at han har en bror, eller evt en onkel som het Willy, da en her i Moss er oppkalt etter han. Har også alltid hørt at det er så få som heter Welinder at han var i slekt med alle med det navnet.
Det jeg nå søker er foreldre, søsken, hvor de bodde, hva de drev med, ja i det hele tatt alt. Vil gjerne ha kjennskap til hans svenske slekt.
Så langt har jeg gjennom andre som har brukt sveriges befolkning 1890, samt at jeg selv har søkt på ddss.nu, kommet fram til flg. familie:
Jöns welinder f 22 juli 1854 Hufva forsamling. I 1890 bodde han med kone og barn i Aggerup, Svedala. Han var da gift med Petronella Jönsson f 13 okt 1859 i Broby, Kristianstads län. Jöns var smed, senere smedgeställ. Til sammen har jeg funnet 5 barn: 1) Dunald Leonard f 1883 i Helsingør, Danmark 2) Alfons Edvard 30 mar 1885 Gudmundstorp Malmøhus, 3) Diaz Karl Hilding f 16 okt 1889 Svedala, 4) Stanny Theresia f 19 des 1887,død 11 mai 1890 i aggarp, 5) Alnz Peyron Theofilus.
Hans kone Petronella døde 1 mars 1892. Året etter den 27 okt 1893 giftet han seg ,med Hilda Andersson født 4 juli 1873 i Svedala.
Mye taler for at dette kan være den familien jeg søker, men er fortsatt litt i tvil. Det er så mye som stemmer her. Men et barn Willy har enda ikke kommet fram og en Willy vet jeg må ha vært der. Kan han ha fått flere barn i sitt andre ekteskap og er det i såfall bl.a en Willy der ? Kan det være flere Welinder med en sønn Donald Leonard f. i 1883 i samme området. Det høres usannsynlig ut.
Vi har forresten et bilde med en utskåret snapphane på sendt til Donald fra hans svenske slektninger til hans 50 års dag. På den står det "helsningar från Hässleholm"
Noen som har kjennskap til familien ? Absolutt alt er av stor interesse, og jeg blir så glad for tips. Hilsen Anne Lene