Hej Everett,
Det finns i Elgenstiernas ättartavlor en Margareta Sofia Wetterstrand, som anges dotter av ryttmästaren Paul Wetterstrand och Sofia Hempel, vilken gifter sig 1751-08-25 på Mjölsefall, Kisa socken med Samuel Efraim Engelcrona född 1730-02-24 på Hällstad. Livdrabant. Död 1761-12-19 på Hällstad.
Vad jag kan se i Bo Lindwalls födelseanteckningar på Rötter får Margareta Sofia Wetterstrand och Nils Lundberg sitt första barn i Kisa sn 1766 17/9 vid namn Maria Lovisa just i Mjölsefall.
Möjligen är detta värt att undersöka vidare.
.............................................
Mycket ringrostig i min Kisa-forskning tyckte jag mig känna igen namnet Wetterstrand. Uppgiften finns mycket riktigt i En bok om Kisa socken, del 3, sid 152, där det anges att ryttmästaren H P Wetterström köpte säteriet 1749. H P Wetterstrand anges dö 1761. En måg, Nils Lundberg, förpantar en del av egendomen .. skriver Valter Egeskog i artikeln - och då får väl mitt antagande ovan mer tyngd och kan fortsätta att undersökas. Det anges också att Wetterstrands hustru var adlig och hade sålt två säterier i samband med köpet.
.................................................
En koll i Elgenstierna ger följande resultat:
Hon var dotter till Otto Henrik Hempel, adlad von Hempel, (1689-1723) och Eva Margareta Stålhammar (1701-1740)
Om dottern anges:
född 1717, död 1788-07-09 på Klevsfall i Kisa socken, Östergötlands län. Gift 1733-01-28 på Salshult med ryttmästaren Hans Paul Wetterstrand, född 1687 i sept. i Vadstena län, levde 1749.
.........................................
Eftersom jag inte kände igen Hällstad ovan kollade jag litteraturen. Det rör sig troligen om Hallstad i Tjärstad socken, där jag i Almquist, Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden, band 2, Säterier, sid 787 ff finner att Anna Margareta von Schönfelts dotterson Samuel Engelcrona (d 1751) possiderade vid periodens slut. (Annorlunda dödsdatum i Elgenstierna)
Denne var far till ovanstående Samuel Efraim och gift med Christina Cassel (1706-1758), dotter av handlanden Mårten Cassel - känd för dem som forskat i trakten ..
Här finns alltså mycket att reda i ...
Lycka till!
Vänligen,
Olle Elm
(Meddelandet ändrat av smol 2012-05-03 09:31)
(Meddelandet ändrat av smol 2012-05-03 09:50)