Hej Bengt!
Jag har ägnat lite tid åt mina Windrufvor igen och försökte maila dig men adressen ville inte fungera så jag lägger ut meddelandet här, kanske kan också andra hjälpa till?
Jag har tittat lite på bla historien om Haqvin Windrufva som avrättades 1725. Jag tänker beställa mer information om Borås historia för att få mer om detta, samt alla källor.
Sedan hittade jag på familysearch en rev Andreas Windrufva som 1727 gifter sig med en Ingeborg Stedham i New Cstle Delaware, USA. han ska vara född ca 1702. I så fall skulle han kunna vara bror till Sven Windrufva, min förfader och även till Haqvin Windrufva. Kanske emigrerade han inför skandalen runt Haqvin?
Vet du(eller någon annan) något om detta?
För dem som inte känner till den ruskiga historien om Haqvin lägger jag in ett citat ur en sida från Utbildningsradion som beskriver alltihop.
Det var verkligen stor skandal när det avslöjades att gårdfarihandlaren eller knallen Anders Boberg hade blivit ihjälslagen i sin egen säng, natten till den 29 december 1724.
Och skandalen berodde på att en av dom som var inblandade var Haqvin Windrufva och han tillhörde den finaste släkten i Borås på den här tiden. Den här Haqvin eller Håkan som man också skulle kunna säga, han hade två släktingar som varit borgmästare i staden och själv hade han nyligen blivit bli rådman.--- Haqvin avrättades 1725 04 14 tillsammans med dem som han planerat mordet med.
Det började egentligen några år tidigare när den 19-åriga flickan Maria gifte sig med den betydligt äldre Boberg. Han var då 46 år gammal, alltså mer än dubbelt så gammal.
Och i början såg det ut som om det här lite omaka paret skulle fungera bra. Efter något år fick dom en dotter som döptes till Anna Britta.
Men Boberg var borta långa perioder på sina handelsresor. Och det sägs att han var både självgod och envis. Och han anklagades av somliga för som dom sade på den tiden susande och dryckenskap.
Det blev gräl och problem mellan Maria och Anders.
Till slut tyckte Marias styvfar att det var bäst att han tog hand om lilla Anna Britta.
Boberg han påstod att hustrun lärde flickan kalla honom för den lede Bobergarn.
Den unga Maria var naturligtvis förtvivlad och hon sökte tröst.
Och hon fick tröst hos den nästan jämnårige Haqvin Windrufva. Ja, han och Maria hade varit lekkamrater när dom var små.
Nu när Boberg var bortrest så brukade Maria och Haqvin träffas och dom blev snabbt kära i varandra.
Det verkar som om Boberg hade tvingat Maria att bo i tjänstefolkets rum när han var borta.
Hon fick alltså inte sova i den stora sängkammaren. Men nu brydde sig inte Maria om det utan bodde i eget rum och där tog hon ofta emot Haqvin.
Sedan när Boberg var hemma då kunde ju dom båda inte träffas. Utan då fick tjänstefolket springa med små lappar och brev mellan Maria och Haqvin.
Det blev många lappar. Han skrev inte mindre än 424 meddelanden till henne och hon 109 stycken till honom. Alla dom här breven kom fram under rättegången och alla breven brändes på galgbacken.
Och så bar det sig inte bättre än att Maria blev med barn med Haqvin.
Men Boberg ville inte ha någon skandal och flickan som föddes skrev man in i kyrkboken som om Boberg hade varit pappan. Men den lilla flickan dog.
Borås på den här tiden var en mycket liten stad med kanske två eller tretusen invånare. Och det är klart att det skvallrades.
Alla fyra anklagade erkände sig skyldiga:
- Stadsnotarien och rådmannen Haqvin Windrufva dömes att mista huvudet och steglas,
hustrun Maria Romberg dömes att mista huvudet och brännas på bål,
båtsmanshustrun Romans Ingeborg dömes att mista sin högra hand och huvudet och att brännas på bål, pigan Karin Andersdotter dömes att mista huvudet och att grävas ned.
Domarna verkställes snarast, andra till skräck och varning!
Kanske känner någon till mer om övriga inblandade Boberg själv, hans hustru Maria, Romans Ingeborg eller Karin Andersdotter.
Hälsningar
Barbro Söderman