Hej Carina,
Tunnbindare, vinskänk och tobaksarbetare – yrken som jag har i mina anteckningar (som i och för sig är många vid det här laget). Jag måste erkänna att jag också börjar misstänka, alltmer, att ”din”
Per Andersson Berg hade något att göra med personerna Brun i Stockholm omkring 1700, tex
Barbro Mårtensdotter le Brun och
Anders Andersson Berg som gifte sig i Stockholm 1709.
I bou efter
Anna Tomasdotter Le Klers (le Clerc (och Clerck?
) igen!!) make,
klädmakare Hans Nilsson Lundberg, framkommer att dödsboet hade ägt en gård vid Sillpackargatan i Katarina fs i Stockholm, men den hade sålts till
tunnbindare mäster Johan Holm. Bou är daterad 18/ 1708 och finns på sida 684 i volym F1A:67. Anna var dotter till grytgjutare
Thomas le Clair och
Jeanne (
Gottfridsdotter)
Pousette enligt Kjell Lindbloms inlägg här (se svar nr 2 på min fråga nr 2 i inlägget före Kjells inlägg:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=67874.msg1673552#msg1673552, men se också Kjells bok Nordisk Vallongenealogi del 1, sida 127 och tabell 11).
Vinskänk Caspar Winterros änka hette
Juditha Dufva (se föregående inlägg).
En annan Lundberg än ovan nämnda klädmakare Hans Nilsson Lundberg, nämligen
Erik Lundberg, var gm
Kirstin Dufva. Deras son,
Daniel, döptes 9/2 1708 i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm (CIa1:6, SVAR:s bild 75). (Carina, du nämnda rådman i Arboga
Daniel Winterros, men man ska nog inte dra för stora växlar av samma namn Daniel.)
Eventuellt var det samma Erik Lundberg, som gifte sig med
jungfru Catharina Cruus den 1/8 1727 efter lysning den 8/7 1727 i Maria Magdalena fs i Stockholm (EI:1, sida 315).
Carina, vet du ungefärligen var i Stockholm Caspar Winterros och Juditha Dufva hade sin vinkällare? Jag tänkte se om det finns mer information om den i Gunnar Hellströms artiklar om vinskänkar samt vinkällare, och det skulle underlätta om jag fick reda på i vilken stadsdel den låg.
Vinskänk Caspar Winterros var svåger till
tunnbindare mäster Hindrick Stentzler.
När vinskänk, eller
vinhandlare,
Anders/Andreas
Brun och jungfru
Gundela Brinck vigdes, den 5/5 1672 i tyska Sankta Gertrud fs i Stockholm (CI:1a, sida 50) tror jag hans dåvarande yrke blev antecknat (på tyska) i vigselnotisen. Det tycks mig stå ungefär ”
fassbinder”, som ska betyda
tunnbindare enligt Google translate.
Tre (andra) tunnbindare i mina anteckningar om släktnamnet Brun i Stockholm omkring 1700:
1.
Tunnbindare Daniel Mårtensson bodde i egen gård
vid Urvädersgränd i Katarina fs i Stockholm på 1670-talet enligt dopnotiser i volym CI:3, sida 136 (se dopnotis nr 32) och sida 153. I Holms tomtbok 1674 finns namnen
Mårten Olufsson och Lars
Mårtensson i två tomter
vid Urvädersgränd. Tomterna låg intill, respektive en tomt ifrån, en annan tomt, som då ägdes av
skeppare Jakob Gris. Han var då gm
Anna Brun (vigda 22/6 1669), dotter till
bryggare Claes Brun (”min” tabell 1).
2. En
tunnbindares hustru (
Maria Wije tror jag) var fadder vid dop, av vaktmästare Mathias Henricksson och hustru Catharina Danielsdotters barn Henrick, den 1/8 1690 i Katarina fs i Stockholm (CI:4, sida 537). Familjen bodde i
bagare Joachim Wittenbergs gård vid Björngårdsgatan i Maria Magdalena fs (notera
björn!). Vid samma dop var bl a följande personer faddrar:
hustru Christina le Kler (le Cleer eller le Clerc igen!! - två
olika släktnamn enligt Sällskapet vallonättlingars släktlista) och
bagare mäster Hans Smertz hustru (dvs
Magdalena Brun, ”min” tabell 37). Nämnda bagare Joachim Wittenberg gifte sig med jungfru
Catarina Brun, dotter till ”salige Claus Braun” (
troligen bryggare Claes Brun, ”min” tabell 1), den 18/5 1676 i tyska Sankta Gertrud fs i Stockholm (CI:1a, sida 57). I bou efter bryggare Claes Brun framkommer att hans svåger var ”
bagare Baltzar”. I Holms tomtbok 1679 står ”
Bagaren mester Batlzars arfwingar” på en tomt i kvarteret Småland (fol. 50). Tomten låg i hörnet av Sankt Polvelsgatan och
Björngårdsgatan (som också kallades Fateburesbrunns gatan). Det tycks mig därför troligt att bagare Joachim Wittenberg hade ett bageri där hans hustrus morbror, bagare Baltzar, tidigare hade haft ett bageri.
3.
Tunnbindare mästare Hans hustru,
Susanna, och nämnda bagare mäster Hans Smertz (gm Magdalena Brun, ”min” tabell 37) var faddrar vid dop av sillpackare Olof Jonsson och hustru Margareta Olofsdotters son Jonas, den 26/4 1689 i Katarina fs i Stockholm (CI:4, sida 437). Förutom kopplingen till Magdalena Brun har jag antecknat denna dopnotis eftersom den gav mig information om en annan Anders/
Andreas Brun, än ovan nämnda vinhandlaren. Han var amiralitetskrivare på 1670-talet, men blev sedan skrivare vid
tobakskompaniet och slutligen blev han troligen faktor där. Han hade patronymikonet Carlsson och lite mer information om honom finns på tobakshistoria.com.
Mjölnare och byggmästare Johan Laban/Labant hade en
styvson, Erik Eriksson (son till Johans hustru Anna Mårtensdotter), som var
kassör vid tobakskompaniet,
möjligen samtidigt som Andreas Brun var skrivare, inspektor eller faktor där. (Johan Laban gifte sig
senare med
Elisabet Olofsdotter Barkhusen.) Eftersom jag har nämnt Hans Smertz och hans hustru Magdalena Brun (”min” tabell 37) ett par gånger passar jag på att nämnda att Johan Labant och Hans Smertz båda var faddrar vid dop av stadsvakt Samuel Olofsson och hustru Maria Persdotters dotter, Maria, den 14/5 1690 i Katarina fs (CI:4, sida 525). Men där stoppar jag, för annars blir inlägget alldeles för långt!
Vänliga hälsningar,
Jan