En sak till när jag nu ändå grejar med Torsåkersöden... jag har utgått från Katarina Sohlborgs uppgifter på DISBYT ( Hej Katarina! ) och jämför dem med SVBEf1890.
Jag får inte rätt på hur förhållandena är i fallet Cathrina (Karin) Lindberg f. 1837 (Torsåker)och Anders Vilhelm Andersson Rybert, f. 1840 ( Ljusnarsberg.)
Enligt DISBYT är hennes två första barn, Karl Fredrik f. 1859, och Fredrika f. 1864, utan känd fader.
Hennes tredje, Vilhelm Viktor, f. 1872, är son till Rybert.
Sedan har hon ett fjärde barn, Erika Kristina ,f. 1879, medelst okänd fader och hon är dessutom född i Stora Skedvi (W), medan de andra är födda i Torsåker. (Erika Kristina blir sedan fru Brodin och lever sitt liv i Sandviken. )
Enligt SVBEF1890-cd'n är alla fyra barnen enbart hennes utomäktenskapliga barn; Cathrina är hushållerska och Rybert uppges 1890 vara inneboende hos henne, men han anges inte som far till vare sig Vilhelm Viktor eller någon annan.
Finns det någon som har dessa familjeförhållanden utredda och som vill dela med sig lite? Kanske du har rett ut det här ordentligt, Katarina? *ler lagom inställsamt*
Om du eller någon annan som vet hur allt står till med de här barnen vill och orkar redogöra för det här så skulle jag bli jätteglad, för jag befinner mig just nu ljusår fran alla möjligheter att kolla upp alltsammans själv, på det riktiga sättet.
Kärlek / Misatösen