Med tanke på att nästan alla angivna platser i Ångermanland och Medelpad på denna Carta Marina är utplacerade på fel ställen så är det väl inget som säger att just den här byggnaden som Olaus Magnus har placerat vid Ljungans mynning skulle befinna sig på rätt ställe heller.
Det är så många fel på kartan att det är lättare att ange de få platser som är rätt placerade. Vid Ljungan är dessa från mynningen Njurunda, Tuna, Torp och Borgsjö. Vid nästa älv norrut, Indalsälven, är det endast Fors som hamnat någotsånär rätt. Och så Skön förstås söder om Indalsälven. Vid Ångermanälven är allt fel och dessutom tror Olaus Magnus att både Ångermanälven och Umeälven avvattnar samma sjö. En så lärd herre borde väl veta att det nästan aldrig förekommer att en sjö avvattnas av två floder. Och vid Faxälven kan jag endast finna att Helgum och Ramsele ligger vid rätt älv.
Scula Mons dvs Skuleberget ligger i och för sig på rätt ställe men är alldeles för vidsträckt. Dock tycks han känna till den bekanta grottan i Skuleberget, eftersom det står skrivet Caverna Terrabilis intill. Ulvön har hamnat där Härnön med Härnösand borde ligga. Den andra stora ön som han har utsatt på kartan borde vara Alnön, men av allt att döma är det Hemsön, eftersom det förefaller att stå Utanö på den. Ärligt talat ger jag inte mycket för Olaus Magnus som geograf. Han har ingen ordning på orternas placering. Dock är de inte fritt uppfunna, de existerar allesammans.
Att Styresholm inte finns med på Carta Marina beror på att denna anläggning av allt att döma upphörde att existera kort efter sitt andra och sista kända omnämnande 1405 då Ångermanland och thet slot och faeste Styrisholm överlämnades till stormannen Algot Magnusson som förläning på livstid. Att Styrisholm här benämns slott är ju intressant, men ordet slott ska väl antagligen tolkas som en kronan tillhörig anläggning.
Men vad jag framförallt saknar på Carta Marina är kungsgårdarna. Och särskilt då den i Bjärtrå. Kungsgården i Norrstig i Säbrå hade nog däremot upphört för länge sedan, eftersom den endast tycks finnas omnämnd i Hälsingelagen.