Det var inte lätt att se en början att svara på de verse felaktiga dragna slutsatser.
1)Nicklas Du pratar om fakta, nyss visa jag dej ett fakta fel att Johan Bureus inte var känd som en löngare och att hans meriter på nogranhet och stor kunskap överstiger många nybörjare och själv utnämnda lärda i rötter här kommer fakta fel nummer 2) jag sa aldrig i inläggen att Sigge Christopheri Bure var (adlad af bure) jag har inte heller nämnt hans son som adalasdes 663 Falkengr?en, en förutsättning för att vi skall kunna ha en disskution är åtminnstone att du kan läsa rätt,den jag talade om var Johan siggessons Bror Christopher siggsson Hövitsman vid Erik XIV:s Livvakt och senare Överste för Krigsfolket i Medelpad och Norrbotten.
Christopher Siggesson, som adlades av Johan III den 25 Sep 1572 .och dog i Upsala och sonson av Siggo Falonis i Byrestad i Medelpad.Strängnäs stifts herdaminne av K.A. Hagström (1899). Där finns på sidorna 451-453 i del 3 en artikel om en Siggo Christophori, som var kyrkoherde i Fors, Eskilstuna och Kloster. Där står bland annat att Siggo Christophori var son till kaptenen eller 'hövitsmannen' vid Erik XIV:s livakt, sedan öfversten för krigsfolket i Norrbotten och Medelpad, Christopher Siggesson, som adlades av Johan III Strängnäs stifts herdaminne av K.A. Hagström (1899). Där finns på sidorna 451-453 i del 3 en artikel om en Siggo Christophori, som var kyrkoherde i Fors, Eskilstuna och Kloster. Där står bland annat att Siggo Christophori var son till kaptenen eller 'hövitsmannen' vid Erik XIV:s livakt, sedan öfversten för krigsfolket i Norrbotten och Medelpad, Han stödjer sig här på en disp. av C. Strandberg Antiquitates Eskiltunenses.
landskenkt i viken Torpsförsamling nämnd 1560.
Här har du fått ett gäng källor strängnäs herdaminne ect........
Svar till Jörgen du blandar ihop två svar 1)var svaren på att även sekundär källor är värt att ta upp på rötter plus att inte många av er har kunskapen att säga vilken källa som är mer värd en den andra, jag har hållt på i över 24 år med Bure släkten och jag har också hållt på med andra adliga släkter på Medeltiden där man inte har lyxen toch tillgången till första hands källor utan får nöja sig med Elgensteirna, herdaminnen,medeltida brev, saköreslängder, tänkeböcker, historiska utredningar tillex. Nils Ahnlund.med dessa källor kommer något ljushuvud och säger det är sekundär källor det säger ingenting !!! hur vet ni det? som jag sa Elgenstierna och adels brev är i bland allt som finns på släkten Bonde Sparre Bagge ect,men av någon andledning vågar ni inte köra samma stil på de inläggen varför
här väntar ni på någon som Carl sen finns det ett helt band med tyckare efter men inte med en egen åsikt,utan har någon sagt det är ingen samtida källa då hänger resten på fast ni har fel för det finns samtida källor Lars jackobsson präst iskön behövde dokumentra varför en vapen sköld och en gamal bok försvunnit från skönskyrka och hans svar var för att Johan siggesson hade arvsrätt till dom sakerna. hans son Peder Larsson(som själv sett händelsen) berätta endast 29 år efter händelsen till johan siggesson som nerteckande händelsen.
tre samtida personer har berättatom händelsen kan jag vara tydligare,nej.
Och om jag räknat upp dessa källor för jörgen borde du fatta att Elgenstierna,Bygd?n Collmar Dessa två präster som sett det ske Johan Bure som skriverner det är 5-6 personer det är indicier du inte kan vifta bort för en del har bar adels brevet som stärker historian vi har adelsbrevet och 5-6 personer som beskrivit
händelsen. så där kommer vi inte längre.
Nu vad till Roger du har rätt att sköldmärket inte påminner om Bure 126 eller Falkengr?en,och att min teori om Friherre var fel.vad du skrev om Mårten Siggeson vet jag inte var du fått ifrån men enligt de uppgifter jag fått från Tord Bylund var han Borgare i Gävle,även Johan Bure genealogica volym X:53 säger det. han hade barnen Malin gift med Olof matsson i Forsa (X),och Joen ,samt Apollonia gift med Ericus Mangi kyrkoherde i Hudiksvall.
Sen om fusk adel Anders Sigfridsson Rålamb?
Adlad 1541 till Rålamb,Befallningsman.Föräldrar: landsdomaren i Helsingland Sigfrid
Andersson och Sissela Dufva,af Gustaf Wasa förnyelse på sin frälsemannarätt,
med sitt fädernevapen ?ett rålamm? i gult och blått fält. Erik XIV gjorde honom 1563 till befallningsman på Stockholms slott och satte honom till öfverste för det krigsfolk, som sändes till Finland för att fängsla hertig Johan. Sedan detta värf lyckligen
utförts, utnämndes han s. å. 1563 till lagman öfver Norrland och förordnades 1564 till tygmästare öfver artilleriet. Kort därefter sändes han med manskap och fältstycken att tillika med Bengt Bagge understödja
Åke Bengtsson Ferlas infall i Bleking, intog Lyckeby slott samt bevistade 1566 Bohus' belägring. Men nu förändrades konungens sinnesstämning. Jämte Nils Sture, Erik Stenbock och Nils Boye ställdes R. till rätta för att genom sin försumlighet ha varit till
hinders vid slottets fåfängt företagna belägring men undslapp för sina forna tjänster allt straff. Ifallhan verkligen låtit någon försummelse komma sig till last, återupprättade han sitt krigarrykte två år senare, då han med en obetydlig krigsstyrka möttedanskarna i en skarp skärmytsling vid Engelholm. Efter Eriks afsättning var R. bland dem, som hade siganförtrodt att bevaka den fångne konungen och intogdärefter ett förtroendefullt rum i konung Johans tjänst.Död i Stockholm 1583.
Gift 1: med Anna Larsdotter Björnram
2: med Anna Butz eller Store
Källa: Runberg ,Svenskt biografiskt lexikon.
Det jag kan märka där är att vissa Bure ättlingar ville sätta Sigfrid Nilsson från Röbäck,Umeå som far vilket är helt fel Han s far var Landsdomaren från hälsingland Sigfrid Andersson och mor Sissela Dufva i övrigt vet jag inte vad du pratar om.
Jag är rädd för att jag kommer med gammal skåpmat igen att jag inte håller med om att Bure före 1500 skulle vara ofrälse och de flesta som håller med om historien om Farteng Unge vet att han var frälse liksom Nils Fartengsson som hade den krökta armen ect på sin sigill liksom hans son hade.det må hända är tunt men vad jag fått veta av riddarhus genealogen så har Bure mer dokument en självaste Natt och Dag det gör att sägnerna är långlivade. och en del uppklarade mvh Marc