Hej
Det verkar vara en fråga som tydligen inte finns något bra slut på. Att bemöta Runstenen i Skokloster, har själv varit där, och enligt flera sidor på nätet och tidskrifter så ska denna sten rest över en man av hans söner. Tyvärr är jag inte någon expert på runskrift, men stenen måste väl i ärlighetens namn vara en runsten, för annars hade väl historiker reagerat över denna. Vem denne man är ju en annan fråga. Det sägs att han hade byggt ett kloster i Skokloster, ruinen finns markerad på platsen. Så långt är vi nog på rätt väg. Sedan vem som ägde och byggde klostret finns det bara två svar på, antingen mannen som sönerna reste stenen över eller en annan rik och religiös man. Vi bör nog också hålla med om att det måste varit en rik man, enligt den tidens mått i rikedom. Allt bygger väl på hörsägen, då mig veterligen fanns det inte något skriftspråk under denna tid i Sverige. Då är frågan hur mycket från källan är bevarad under tidens lopp. Ännu har jag inte sett en komplett ansedel från Bureätten. Det finns flera luckor, trots att flera forskare har försökt få fram årtalen.
Då kan man undra varför dessa personer har tagit en sådan stor plats i forskarnas strävan efter sina anfäder. Enligt forskare, det jag har läst, så var de döpta och kristnade. Detta kan vara en orsak, trots att de inte var kungliga, så ska ju dessa personer ha funnits då det tydligen ska finnas dokumenterade över deras handlingar. Själv har jag tyvärr inte sett dessa i original.
Sedan som jag också påpekade är ju, hur mycket släkt är dessa personer med varandra. Det finns inte något svar på denna fråga, så länge vi inte gräver upp alla Bure och gör DNA prov på dem, men då kan vi också fråga oss är det rätt person i rätt grav.
Under årens lopp så kommer det nya rön vem som var den första människan, det senaste var i någon tidning att det ska finnas Sju anmödrar där vi kommer ifrån. Men som en forskare sa, att om vi går tillräckligt långt tillbaka så upptäcker vi att vi nästan är släkt med alla i Sverige, om vi har helt svenska gener. Vi bör ju inte glömma åren då Sverige förlorade stora delar av befolkningen genom sjukdom och krig.
Det jag påpekade om att diskussionen borde byta plats, är att jag tycker att det har gått ifrån Runsten ämnet. Däremot är det väl fritt fram att välja en ny diskussion under Bureätten med ett mer passande namn. För visst ser jag med spänning fram om det finns någon enhetlig lösning på denna fråga om Bureätten.
Vänligen Catharina