Ulf! Jag motsäga inte mig själv - jag refererar endast till relevant forskning om Lars Olsson! Man vet inte alls 'ytterst lite' om Lars Olsson - det har jag aldrig påstått. Tvärtom har man god kännedom om hans person och förehavanden, så god kännedom att Urban Sikeborg kunnat skriva en uppsats på över 60 sidor i ämnet (se ovan!).
Vad man däremot inte vet så mycket om, är hans bakgrund. Att han inte tillhörde frälset och själv aldrig blev adlad framgår dock klart av 1500-talets relativt rikt bevarade källmaterial. Att mindre nogräknade historieskrivare påstått annat under tidigare århundraden förändrar inte detta faktum.
Du har tyvärr missuppfattat grundläggande förhållanden under senmedeltiden och vasatiden vad gäller frälset. Att det under Erik XIV:s regering infördes friherreskap och grevskap och att Johan III reformerade adelskapet och gjorde det ärftligt, innebar INTE att de som redan tillhörde frälset på nytt blev adlade eller behövde söka någon slags konfirmation på sitt gamla frälse. Om man studerar de adelsbrev som är kända från 1500-talet så har de utfärdats för personer som från början inte själva har tillhört frälset. (Att några personer som tillhörde 1500-talets högfrälse ätter fick ärftliga grev- och friherreskap tilldelat sig är något helt annat). Vad Johan III införde var att frälse börd eller sköldebrev skulle utgöra grund för det i fortsättningen ärfliga adelskapet, istället för rusttjänst som tidigare. När riddarhuset inrättades 1625 utgjordes majoriteten av de adelsätter som först introducerades av det gamla medeltida frälset som till skillnad från 1500-talets tjänsteadel i allmänhet inte kunde och inte heller behövde uppvisa några sköldebrev.
För vidare studier om 1500-talets adel och, på förekommen anledning, om rekryteringen av kronans fogdar under denna tid, se:
Mats Hallenberg, Kungen, fogdarna och riket - lokalförvaltning och statsbyggande under tidig Vasatid (Stockholm 2001).
Jan Eric Almquist, Den utan bevarade sköldebrev å riddarhuset introducerade svenska adelns ursprung, Släkt och Hävd 1956, s. 1-20.
Folke Wernstedt, Ur riddarhusgenealogiernas historia, Genealogiska samfundets i Finland årsskrift 1937.