Ulf envisas med sina försök att skriva om Sveriges historia. Visserligen finns inte längre fotona kvar, men foto nr 2 har jag ändå några kommentarer till. Ulf skrev:
Vad som är minst lika intressant som stenen...är ju den 2-3 meter breda muren som sträcker sig en 20 meter nedåt mot syd ung. 100 meter väst om slottsplatsen. Vad skulle det kunna vara? /./ En 3 meter bred och ung. 2 meter hög befäst ringmur?
Ulfs foto nr 2 visade denna förmodade mur. Det jag såg var en ganska brant sluttning med stora, rundade stenar. Närmare kameran bröts sluttningen, och där fanns en terrass, ett ca 2 meter brett, plant område med några större stenar. Närmast kameran fanns en kant eller skärning, vars höjd inte framgick, men som inte verkar vara mer än en meter hög. I skärningen kunde man se huvudsakligen mindre (ungefär knytnävstora) stenar. Någon mur kunde jag inte se, men jag förmodar att det Ulf tolkar som en mur är kanten och terassen innanför.
Sluttningen med de stora stenarna förefaller vara en strandvall. Av Roberts uppskattningar att döma borde den vara minst 4000 år gammal. Men det plana området kan inte gärna vara en skapelse av havet. Och om terassen inte var en mur, vad kunde det då ha varit? Det är svårt att säga utifrån fotot. Men om någon drog en väg tvärs över sluttningen, så borde man gräva ut en skärning och kasta upp en del av det bortgrävda materialet i sluttnigen ovanför, och skapa en terrass. Går det möjligen en väg längs den förmodade muren?
Att terassen skulle vara rester av en ringmur förefaller högst osannolikt. För det första borde det i så fall finnas även en inre kant. Men den saknas - i stället fanns ju en stenig uppförsbacke där den förmodade muren upphör. För det andra borde en ringmur ha varit stabiliserad med rejäla bearbetade stenar nertill. För det tredje borde det inte finnas någon kant närmast kameran heller, om muren rasat. För det fjärde måste man fråga sig vad den förmodade ringmuren skulle ha försvarat. Innanför finns ju bara en stenbacke.
Ulf har en förmåga att hålla fast sina hypoteser så länge det finns åtminstone någon bråkdel av en promilles sannolikhet att de inte är fel. Och det är förstås svårt att bevisa att det inte funnits något slott vid Birsta för 800 år sedan. Ett annat berömt exempel på svårighet att bevisa att något inte finns är påståendet att det finns en tekanna av porslin, som cirklar runt solen i en bana mellan jordens och Mars?planetbanor. Motbevisa det! (Ett bättre sätt är att vända på kuttingen och fråga sig vad det finns som talar för det.)