Kaj Janzon, tack för dina uppgifter, som jag alltid läser extra noga.
Däremot har jag betydligt svårare att följa dina resonemang, Anders, som nu senast till Nils Olofsson
Nej, jag ger inget stöd åt ditt resonemang, för jag är inte så säker på att Västerbotten varken hade det så bra innan eller stagnerade så mycket efteråt. Jag har aldrig riktigt insett vad som talar för en blomstring på 1400-talet. Vad det gäller 1600-talet så finns det en del faktorer som talar mot stagnation, till exempel anlades Umeå och Piteå under perioden.
Enligt mina noteringar börjar du lite väl ofta vara ute och cykla, Anders. Nyligen hade du ett liknande svepande påstående om Bergslagen utan källanvisning. Då du ytterst sällan anger några källor för dina påståenden, har jag också svårt att utvärdera dem.
Westin: Övre Norrlands historia (sid 301-342,416-428) har siffror jag tidigare tagit fasta på i denna fråga. Västerbotten-Norrbotten var förvisso en liten obetydlig provins i Sverige under Gustav Vasas tid befolkningsmässigt, men per kapita inte särskilt fattigt jämfört med en av krig härjad södra landsända, kanske delvis överbefolkad. I norr fanns däremot fortsatta tillväxtmöjligheter, med en överraskande avancerad infrastruktur för handel av överskotten (t ex även i inlandet i Rödå invid Vindelälven hade Johannes Buréus farfar bevisligen kontakter med Gävle).
Basen för tidigare välstånd för så många i norr var det oerhört rika fisket. F o m 1527 överförs detta succcessivt till Stockholm. 1/3 konfiskeras genom lag detta år. Därtill kommer alla skatter. Även om många försöker hålla sig undan i det längsta, så tar Vasakungarna till slut hand om överskottet av det livsnödvändiga fisket. Det var ju enbart detta och de skinn man kunde få fram, som gav människor resurser till inköp av bristvarorna i norr som spannmål, kläde, salt, järn mm. Dessutom stryps byteshandeln med Ryssland, som tillförde regionen merparten importvaror, framför allt spannmål vid återkommande missväxtår. Slutligen fastställer Gustav Vasa låga priser för de produkter regionen säljer, kort sagt han berövar dem deras inkomster.
Befolkningen tvingas nu för sin överlevnad att bli jordbrukare, i ett område knappast lämpligt för sådant. Risken för nattfrost och därmed svält var den eviga plågan, när tidigare resurser för inköp av spannmål fråntagíts dem av kungamakten. Frost är ganska vanlig såväl i juni som augusti, vilket det inte är fallet i södra Sverige inkl Småland, vad jag vet. Odlingssäsongen är betydligt längre i söder.
Därför får man det så mycket sämre kommande 200 år. Några nya näringar skapas inte som i Bergslagen, befolkningen lever regelbundet nära svältgränsen vid missväxtår, frosten är den eviga regelbundet återkommande plågan, förutom kungamaktens utskrivningar och skatter.
Fahlgren: Umeå sockens historia, ger i kapitlet Bygden utvecklas. Expansion och stagnation (sid 86ff) siffror för en accellererande utveckling under medeltiden, fortsatt ryckig tillväxt under merparten Gustav Vasas regering, följd av stagnation 1551-1750, (antalet jordbrukare är oförändrat denna period, medan antalet boskap ökar något), detta i regionen med de bästa förutsättningarna för jordbruk i norr.
Detta är mina källor, vilka källor har du för dina påståenden?
.