Ernst Günther som två-åring. På min fars åttioårsdag härförleden, kom jag att nämna denna diskussion om Ernst Günther,och fick lite mera historia om honom: När min far började arbeta på Kockums Jernverk i Ronneby,på sensommaren 1935 sitter den då tvåårige Ernst i en lekhage inne på fabriksområdet. Har var son till verkmästaren för stansverket Harry Günther och familjen bodde då på Lyckenäs, ett bostadshus inne på fabriksområdet. Farfar var verkmästare för hela Ronnebyfabriken och kallades bara för mäster Günther (något förnamn förekom aldrig). Farbrodern Vilhelm Ville Günther var chef för kassan, och hade skrivbordet mitt emot min mor. Familjen Günther var för övrigt mycket omtyckta som chefer och arbetsledare, vilket kanske inte var så vanligt på den tiden. Mäster Günther kom som sagts från Tyskland på 1870-talet, importerade av dåvarande överingenjören Gisecke, på samma sätt som i stort sett alla mästarna på Kockums i Ronneby och Kallinge på den tiden. I nästa generation fanns det också gott om tyska efternamn bland ingenjörer och verkmästare på bruket. Ernsts mor, Majken Bladh, kallades tydligen oftast för sitt flicknamn. mvh / Per-Olof Persson