Kan bidra med en pusselbit om Philipson:
1937 övertog Gunnar Philipson den s.k. bilfabriken i Augustendal i Nacka (Stockholm). Under Philipsons ledning kom anläggningen, under namnet AB Svenska Bilfabriken, att fungera som sammansättningsfabrik för bl.a. DKW, Dodge, Chrysler och senare Mercedes. 1946 beslöt Philipson att starta egen biltillverkning, Philipin. Den nya svenska folkbilens startserie skulle bli 5000 enheter. Själva bilen skulle utrustas med framhjulsdrift, stålkaross, fyra säten och en tvåcylindrig 700 cc tvåtaktsmotor. Men det byggdes endast en enda bil. En strömlinjeformad trämodell utan motor som i alla fall på ytan såg ut som en färdig bil. Hela Philipin-projektet avbröts då en annan ny svensk bil - SAAB - behövde återförsäljare och var modernare och mer utvecklad än Philipin. 8000 SAAB 92:or blev beställda av Philipsons och Philipins död blev SAABs bröd.
Philipson verkade i området ända fram till början av 1980. Därefter köpte Arcona området och idag är det Vasakronan som är ägare av stadsdelen, Nacka Strand. Några av de äldsta fabriksbyggnaderna har bevarats och återanvänds som utställningshall, konferensutrymme och bilmuseum.
Mvh/Madeleine