Linjen till släkten Pemer går via Glenns mors raka fäderne. Maria Pemer, 1691-1779, var gift med bonden, bergsmannen och nämndemannen Bengt Larsson i Gruvriset och sedan i Skarptäkt, Ljusnarsberg, 1682-1761. Hon var Glenns morfars farfars farmor.
Jag träffade Glenn och pratade en hel del med honom den septemberlördag 1983 som Släktföreningen Pemer hade sitt tredje släktmöte (årets 30-årsjubileumsträff blir faktiskt på årsdagen av den träffen, 17 september). En bit av eftermiddagen fanns två parallella program, och lite fritid för förflyttning unnder någon extra timme däremellan. Träffen hade börjat i hällande regn på Skansen med bl a visning av Bergsmansgården där från Laxbro, som ovan nämnda Maria Pemers morfar bergsmannen Laxbro-Mickel Hindersson ägde och bebodde på slutet av 1600-talet.
Sedan råkade jag hamna med några av Glenns närmaste svenska släktingar hemma hos någon på Söder under någon timme innan programmet gick vidare med visning av den s k Masreliezvåningen i Gamla Stan (som en Pemer-ättling Wilhelm Schwardz ägde och bebodde på 1700-talet), innan allt avslutades med middagsfestligheter i Grillska Huset i Gamla stan (augsburgsfamiljer håller ihop! )
Glenn tyckte det var väldigt trevligt att få träffa och prata med en släkting som t o m hette Pemer (vi är ju inte så himla många och därmed ingen majoritet inom släktföreningen heller), och själv har jag ju med tiden kunnat yvas bara mer och mer över att som snart 15-årig ha suttit och fikat och pratat med den man som vid sidan av Albert Einstein och Enrico Fermi har fått grundämnen uppkallade efter sig i sin livstid. Det hävdades ett tag att han skulle ha varit den förste och hittills ende, men uppmärksammades senare att einsteinium och fermium faktiskt fick sina namn när männen i fråga levde, om än inte blev allmänt kända förrän sedan de hade gått bort.