Då är du ju i alla fall släkt med den släkt som kallas för Lodde eller Lode, via Eriks far Anders Skogersson.
Anders Skogersson 1666 - 1751, tror inte att han skrevs som Lode eller Lodde någon gång.
Gift med Elin Mårtensdotter - 1736 på Stora Hammar, Torhamn
Där är Erik Andersson min direkta ana.
Skoger Sønnesen Lodde, 1620 - 1710 cirka vid Stora Hammar, Torhamn.
Gunnel, 1620 - 1710. Begrofs Skogers hustru Gunnel på St. Hammar, 90 år: Det antyder ju att Skoger fortfarande levde när hon dog, men att han dödde inte så långt efter kanske, detta var ju pestår...
Sønne Lodde 1580 - 1650 vid Stora Hammar, Torhamn.
Känner tyvärr inte till något patronymikon för Sønne Lodde, eller Sune som det skulle heta idag. Synd, för det uppträder en del friska killar med det släktnamnet i tidigare danska räkenskaper.
Sønne Lodde stod uppskriven på Ungskär, som först tillhörde Avaskär socken och inte Torhamn.
Listar några av dom anteckningar jag har om släkten nedan.
Böteslängd för Christianopel Len:
1606: Peder Lodde på Oenschier for en svensche Quinnde hand schar.
Joen Lodde paa Oenschierr for blode uide hand giorde. Kan ha varit samma tillfälle.
1636: Afftinget Gisse Lodde for helligbrøde hand begick.
1644: Sønne Lodde paa Oenschier gaff till sage fald for hand offuerfaldt Peder Iffuersen i Thorum med hugh ogh Slaug.
Afftingede Olle Reff paa Store Hammer for e Uraker hand och Joen Lodde Biergede i stranden och Siden den sold till Ronnebye / som en Svensch shipper thilhørde och igen bekombh.
Så långt böteslängden.
Städselräkenskaper Christianopel Lehn:
1633: Anammit aff Sønne Lodde for trij aalegrunde wed Udlenge (Summan kan jag inte utläsa, tyvärr.)
1643: Stede och feste Sønne Lodde paa Oenschier Maaren som Jon Mogensen i Sandhaffn i brug haffde och fraadødde.
Och eftersom Sønne Lodde bötade 1644 så kan man ju utgå från att han var vid full vigör vid det årtalet, så jag tänker mig att han levde ett tag till där, kanske fram till ca 1650.
Och apropå det du skriver om forskare i Torhamn, så vill jag minnas att Olof Håkansson, bondeståndets talesman i Riksdagen, hade rötter i Torhamn? Hans farfar hette väl Öfred Olson, om jag minns rätt? Jag har hittat ett par anteckningar om detta i dom danska räkenskaperna.
Christianopel Lehn Regnskaber, städselpengar 1632:Olle Aake. stede en halff gaard i Løssen som Morten Olssen oploed for honom. Oluf Aake. stede halffparten Gaarden i Torumbye til den halffpart hand haffde tilforne.
Kanske en smula pikant om detta verkligen är farfars far till Olof Håkansson, för i böteslängden för Christianopel len 1632 står det:Anammit aff Olle Aake. i Torumbye for nogen Thuifferi. Han betalade alltså en summa pengar för något han bekommit på ett annorlunda sätt... Och det faller kanske utanför denna tråd, i så fall ber jag redan nu anbytarvärden om ursäkt på förhand.
Christianopel Lehn Regnskaber, städselpengar 1643: Stede och feste Øffred Oelsen en halff Gaard i Løssen som hans fader Olle Aake. for hanem oplad