Hej och tack alla ni som engagerat er i min fråga om Andreas Gunnarsson Wallin!! Jag hade nästan gett upp denna man, men gjorde nu med ert stöd ytterligare en djupdykning i böckerna.
En församling som jag inte hade tänkt på var Gbg Kristine. Jag trodde först inte mina ögon när jag såg att det hade flyttat in en Dr. Andreas Gunnesson 25 år från ”Walda” år 1808. (Göteborgs Kristine B:4 (1805-1812) Bild 302 / sid 595.) Denne man går inte att följa från Kristine till Amiralitetsvarvsförsamlingen, men han finns inte heller kvar i Kristine vad jag kan se. Å andra sidan, precis som du säger Lars Olof, det finns gott om svarta hål här.
Jag gick vidare till Valda utflyttningslängd och hittade lätt Andreas (Vallda B:2 (1806-1836) Bild 6 / sid 4) som enligt utflyttningslängden är född i Fjärås! Marianne, detta är med all sannolikhet den Andreas som du hittade från Wallby i Fjärås, men han är född 1782 och inte 1783.
Nu blir det riktigt spännande för denne Andreas har jag tidigare själv uteslutit med anledning av att han är morbror till Andreas Olsson från Onsala som 1833 gifte sig med Andreas Gunnarsson Wallins dotter Anna Maria. Kusingifte krävde ju dispens före 1845 och i vigselboken framgick inget sådant för Andreas och Anna Maria. Något fick mig denna gång att gå vidare och hör och häpna, Andreas Olsson har tillskrivit domkapitlet i Göteborg år 1832! Nu har jag beställt denna handling som jag hittills bara kan se i ett register (register till Göteborgs domkapitel äktenskapshandlingar), men ska vi våga gissa att det rör sig om en dispensansökan för kusingifte?! I så fall är gåtan löst och den mystiske Andreas Gunnarsson Wallin, som jag letat efter så länge fanns redan i mitt släktträd.
När jag tittar tillbaka på denna sida, så hittar jag även dig Sven Palm-hej om du läser detta! Kommer du ihåg mig? Har jag rätt i mitt antagande här, så kanske det kan vara till glädje för dig också. Jag delar gärna med mig av handlingen från domkapitlet när/om den kommer.
Historien om kusingiftet hör väl inte hemma på denna sida, men kanske kan tjäna som uppmuntran till alla er som ibland fastnar i forskningen. Ibland finns uppgifterna närmare än man tror. Däremot kanske det finns fler än jag som missar Gbg Kristine som ”Göteborg” vid inflyttning till Amiralitetsvarvsförsamlingen. När man inte är van att forska i Göteborg så är det lite krångligt att hålla isär alla församlingar och var de hör hemma.
Tack igen, nu väntar jag med spänning på handlingen från domkapitlet!!!
Hälsningar
Susanne Svantesson