ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Någonstans kring Stockholm omkring 1920  (läst 1469 gånger)

2001-03-14, 19:20
läst 1469 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det här är tre bilder som torde vara tagna på ungefär samma plats och vid samma tillfälle, troligen i början av 1920-talet och sannolikt i Stockholm eller dess närhet. Bilderna är tagna av min morfar Gustaf Hellström (1897–1968), som var en flitig amatörfotograf och har efterlämnat en ganska stor samling med glasplåtar. Min fråga är förstås: Vet någon var bilderna är tagna?

2001-03-15, 08:28
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Håkan!
Den första bilden visar den sydligaste delen av sjön Brunnsviken, strax norr om Norrtull. Den mäktiga åsryggen, som syns i bakgrunden, stiger upp ur vattnet och sträcker sig över hela Norrmalm ned till Brunkebergstorg, den s.k. Brunkebergsåsen, som numera i stort sett är bortgrävd.

Bild två är tagen på precis samma ställe, men västerut istället för österut. De närmaste byggnaderna är det gamla värdshuset Stallmästaregården - idag restaurang och konferensanläggning, men en gång i tiden förutom värdshus också tingshus för Södra Roslags domsaga. På höjden i bakgrunden, Norrbacka, syns Eugeniahemmet, uppfört 1886 som sjukhem för fattiga obotligt sjuka, lytta och vanföra barn - idag Medicinhistoriska museet.  

Bild 3 har jag svårare att lokalisera. Möjligen är det också södra delen av Brunnsviken, men på andra sidan åsryggen, alltså mot Roslagstull, Roslagsvägen och Albano. Jag känner dock inte igen byggnaderna i bakgrunden.    

Det är fortfarande en stor båtplats här vid södra Brunnsviken med många stora och fina träbåtar. Brunnsviken står i norr i förbindelse med Östersjön (Lilla Värtan) genom en grävd kanal.  

M v h
Torsten Berglund

2001-03-15, 10:55
Svar #2

Gunnar Ståhl

• Gäst
Bild 3 är nog den östra delen av inre Brunnsviken, precis så som Torsten förmodar. - På höjden bakom skulle man då se Epedemisjukhuset från en ganska sned vinkel från NV. Omkring denna tid fanns Segelsällskapet Brunnsviken här vid Albano. I slutet av 50-talet (och kanske fortfarande?) Albano båtklubb. - Det som någon borde känna igen är det tvåvåningshus som syns till vänster i bilden, som ligger näst(?) efter gamla tullhuset (som inte syns på bilden).

Bild 1 tyckte jag mig ursprungligen (men då osäker) känna igen som Bellevue - udden ut i södra Brunnsviken. (Som brevbärarbiträde i området 1957). - Dvs = Torstens besked.

2001-03-15, 18:03
Svar #3

Gunnar Ståhl

• Gäst
Tillägg bild 3: Skorstensraden på huset på höjden är säkert Epedemisjukhuset. Längst till vänster bedömer jag att man ser någon del av Albano järnvägsstation. - Tvåvåningshuset kan ha varit kvar 1957 och inrymde i så fall ett tryckeri en trappa upp, som jag glömt namnet på (det kommer så småningom). Jag var där på julafton med post, ersatte ordinarie brevbärare - till småföretagarnas besvikelse, för det var förberett med starkare drycker än en 15-åring kunde bjudas på.

2001-03-15, 18:05
Svar #4

Gunnar Ståhl

• Gäst

2001-04-05, 12:07
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Stort tack för dessa utförliga och intressanta upplysningar. Morfar med familj torde när bilderna togs ha bott i Birkastan, och sannolikt är bilderna tagna på någon söndagspromenad till Brunnsviken. Dit var det inte mer än runt 1,5 kilometer, enligt kartan.

Jag ska vid tillfälle ta mig en promenad till området och kolla in hur det ser ut i dag.

2001-04-09, 21:27
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

• Anbytare *****
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu har jag varit ute och traskat i morfars fotspår kring Brunnsviken, fast sisådär 80 år senare. Området är påfallande oförändrat, som ni kan se av dessa bilder och jämföra med morfars ovan.  

Här ses alltså udden som kallas Bellevue och som sträcker sig ut i södra Brunnsviken och delar den i två mindre vikar, varav denna och följande bild är tagna i den västra viken och den tredje i den östra. Denna bild är tagen från Stallmästargården norrut.

Bilden tagen från Bellevue söderut. Den gula byggnaden i bakgrunden är restaurang Stallmästargården. Bakom den och träden skymtar den större byggnaden som också ses på den gamla bilden, nu Medicinhistoriska museet enligt Torsten Berglund.

Bild tagen i den östra viken i södra Brunnsviken mot sydost. Nedanför berget löper Norrtäljevägen. Huset på berget finns också på den äldre bilden, Epidemisjukhuset enligt Gunnar Ståhl.

2001-04-12, 18:06
Svar #7

Gunnar Ståhl (Gunnars)

• Gäst
I tvåvåningshuset en trappa upp (bild 3) låg ett bokbinderi - inte tryckeri - kanske hette det Boklunds, minnet är vagt! I brevbärardistrikt 36 (Stockholm 6) ingick Albano, Kräftriket 1 och 2 (ett av dem = första torpet /Bellman: Fredmans epistel nr 80: Liksom en herdinna högtidsklädd ... om Ulla Winblad då hon ... utav Mollberg bjuden till gäst, ut till Första Torpet for, det torpet lilla, straxt utom tulln, där kräftan ljustras röd ur kastrulln och dit Brunnsvikens bölja klar - i vattrade vågor sig drar. ). - Så trevligt att se området på bild igen! Och en tanke: Finns brevbärarnas (handskrivna) adressböcker arkiverade? Där fanns alla noteringar om ändringar, om inneboende etc. Vilken guldgruva om de finns kvar!

2001-04-16, 14:52
Svar #8

Gunnar Ståhl (Gunnars)

• Gäst
Ett tillägg (ber om ursäkt för min mångordighet): Bellevue (vackra utsikten) är främst namnet på den högsta delen (som inte syns på bild) av Bellevueparken, den där Eldhs atelj? ligger (visningar på söndagar) och fortfarande den gamla malmgården och den nya huvudbyggnaden - alltså på den högsta höjden. Järnvägen skär tvärs igenom parken och på bild 1 syns endast den yttre, något lägre höjden i Bellevueparken, udden ut i Brunnsviken. - Bellevue i stort sett oberörd av de senaste 50 - 100 årens förändringar. På den högsta höjden har man en härlig utsikt över Brunnsviken. För de gamla byggnaderna och utsiktens skull värt ett besök!

2001-05-24, 18:51
Svar #9

sofia lindell

• Gäst
Hej! Jag är inte så gammal,24 år, men jag är uppväxt i Bergshamra, ca 10 min gångväg från där bilderna är tagna och jag kände genast igen mig! tänk att inte mer har föränrats på 80 år! Underbart!

Sofia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se