ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Waxholm  (läst 841 gånger)

2005-07-20, 10:30
läst 841 gånger

Utloggad Maria Zingaropoli

• Maria Zingaropoli
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-06-08, 16:59
    • Visa profil
Det står Waxholm på bilden, villket år kan det vara, rör det sig om en övning?
maria
Maria Zingaropoli

2005-07-21, 10:20
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

• Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Maria!

Det är verkligen lugnt här nu på Anbytarforum. Det borde vara någon som är mer bevandrad i det militära som skulle svarat på detta, men jag kommer med en gissning. Jag tror att de håller på att bygga en bro. Ena militären verkar hålla i en klubba, kanske bra för att klubba ned pålar i marken. Fanns inte både Kustartelleriet och ingenjörskåren där?
Ann-Mari Bäckman

2005-07-21, 16:04
Svar #2

Rolf Nordin

• Gäst
Hej,
Bilden påminner mycket om omslagsbilden till ett häfte utgivet av Krigsarkivet Släktforskarna och Krigsarkivet. Bilden här föreställer Västernorrlands regemente med kapten Blum i spetsen övar spångslagning 1903. (Har tidigare försökt att ladda upp denna bild men fått felmeddelande från anbytarforum.)

Mvh/Rolf Nordin

2005-07-21, 17:02
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

• Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rolf!

Ja, det ser hellre ut som om de övar på att bygga en spång, än att de håller på med brobygge. Bron fanns väl där sedan tidigare.
Ann-Mari Bäckman

2005-07-21, 17:36
Svar #4

Rolf Nordin

• Gäst
Är ingen expert på detta ... Men det här var nog ett sätt att förflytta trupp över mindre vattendrag. En bro kunde ju vara sprängd av fi eller så hade man själv sprängt den för att försvåra för fi att rycka fram.
/Rolf

2009-07-07, 17:02
Svar #5

Utloggad Emma Almquist

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2017-09-01, 18:14
    • Visa profil
Ett senkommet svar i tråden, men jag har en viss lokalkännedom och det här liknar ingen av de platser där det finns broar i Vaxholmsområdet. Räcket ser inte heller ut som ett typiskt broräcke. Däremot ser det precis ut som de räcken som finns på bryggor i området, och jag är därför helt övertygad om att det är en brygga som fotografen står på. Var denna brygga finns/fanns är svårare att svara på, men möjligen är det alldeles nära ingenjörsregementets kasern.

/Calle som lånar Emmas konto

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se