Hej Anders, jättetack för dina kloka teorier, dom är mer än välkomna. Kan börja med att säga att jag inte funnit några som helst, journalister eller författare i släkten. Endast en spåkärring (synsk)Rosina Abrahamsson(f.Österberg), hon korrensponderade en del, runt om i hela Sverige. Hon dog ca.1917 i Hova. Så hon bodde ju inte i Molkom.
Några tankar som jag har angående den som skickat kortet, mottagaren och Andersson är:
* Låt säga att avsändaren av kortet är en myndighetsperson, som skickat en notering som denna. Mycket väl kan kalla Andersson för just Andersson, då han inte har något personligt med Andersson att göra, annat än i sitt ämbete.
*Sedan menar jag på att mottagaren kan vara en släkting till Andersson.
*Men om mottagaren är en god vän till Andersson, skulle kanske inte myndighetspersonen ha brytt sig om att skicka denna noteringen.
*Har funderat på om detta inte handlar om tre vänner/gamla grannar/lumparkompisar eller dylikt.
Avsändaren och mottagaren diskuterar Andersson i ett tidigare brev eller samtal, kanske frågar mottagaren hur det är med Andersson. Avsändaren som har hört om Anderssons olycka skickar denna noteringen, kanske tillsammans med ett brev där händelsen förklaras tydligare.
Nåja, det här blev kanske inte helt tydligt....
Mvh Sari
Ps. Peter du har väl inget att skämmas för, jag är jättetacksam för din hjälp. Ds