Hej Sari!
Jag tror inte att det är samma person som skrivit om Örtensborg och vykortet med inbjudan. Texten på den senare är rundare och lutar inte lika mycket. Om man jämför bokstäver så finns det en hel del olikheter och också skillnader i sättet att skriva. Några exempel: G i Gerd och G i Gösta är olika; små r är olika skrivna, dom är bredare upptill med liten krok på vykortet; t har ”kroken” längre upp på den senare texten än på den första. På flera ställen i den senare texten har skrivaren lyft pennan mitt i ett ord, det har inte den förste gjort, där är alla bokstäver ihopskrivna. Om du lägger texterna brevid varandra ser du olikheterna lättare.
För att återgå till den första texten. Hur säger man i Värmland, säger man ”på altan” eller ”på altanen”? Om det nu är en värmlänning som skrivit.. Men jag håller fortfarande på att det står ”ettan”. Bokstäverna e och a i skrivstil skrivs helt olika, och här syns ju öglan i e tydligt.
Så här tror jag att det kan ligga till, om det gäller Andersson Kvist:
En äldre man sitter och går igenom sina gamla fotografier och får upp bilden på Örtensborg. Han vet vilket hus det är och att Mejerhjelm byggt det och bott i det. Han kommer också ihåg att Mejerhjelm var den som sköt ihjäl Andersson. Andersson låg på 1:a logementet (”på ettan”) när han gjorde lumpen (eller under mobiliseringen under 1:a världskriget?). Det han skriver ner på kortet är vad han kommer ihåg när han kopplar ihop gården med gårdsägarens namn och en händelse där gårdsägaren var inblandad. Eftersom händelsen ligger långt tillbaka i tiden (minnet sviker), eller på grund av att han inte bodde i trakten då (eller senare), så har han tagit fel när det gäller vilken gård det var. Han kanske inte ens har hört talas om att det egentligen var Borganäs, bara att det var Mejerhjelms gård. Att han skriver ”på ettan” betyder antagligen att Andersson inte låg på samma logemente som han själv, om han hade gjort det skulle han nog ha kallat honom ”Andersson från Ullerud”, ”Andersson på luckan” eller liknande. Eller vad säger ni karlar som gjort lumpen och repmöten?
Jag tror att ”den äldre mannen” bara är bekant med Andersson, möjligen enbart från det militära. Om han varit närmare vän eller släkting tror jag att han skulle ha skrivit förnamnet istället. Jag tror inte att kortet skickats till någon, utan att det bara är någon som gjort anteckningar på sina egna, möjligen ärvda, gamla fotografier.
Sari, några saker som borde kontrolleras är när Andersson och din mans släktingar låg i det militära och var, och var de befann sig under mobiliseringen. Församlingsböckerna där de olika personerna bodde bör kunna upplysa om när de gjorde sin värnplikt och var.
Det här är kul, du får inte ge upp än!
Mvh//
Lotta