ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruppfoto, Norsjö eller Skellefte ungdomar ?  (läst 2974 gånger)

2003-03-29, 21:00
läst 2974 gånger

Siv Grubbström

• Gäst
Hej !
På detta foto står min farfar Gustav Wilhelm Norberg längst till höger. Han är född 1883-01-23 i Tjärnliden, Norsjö. Död  1953-10-12 i Gummark, Skellefteå.  
Kan någon säga mig när, var och vid vilket tillfälle detta foto är tagit? Det kan vara ungdomar från Norsjö eller Skellefteå, för jag vet att farfar flyttade till Sunnanå i unga år.  
Fotograf är Harnesk,Kungsgatan,Boden.

2003-03-30, 19:12
Svar #1

Lena Lif

• Gäst
Hej Siv!
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med fotot.
En liten uppgift som kanske kan vara rolig att  
känna till är att din farfar och min morfars mor
är syskon. Min morfars mor hette Hilda Gustafva  
och var född, 1875 09 30. jag har en uppgift om att de flyttade till Sunnanå, Skellefteå 1907 11 06. Uppgiften är från min mor.
Hälsningar Lena Lif

2003-03-31, 13:01
Svar #2

Utloggad Patrik Lundström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Siv & Lena!

Känner tyvärr inte till något om bilden, men är desto mer intresserad av Norbergssläkten från Tjärnliden! Detta då några därifrån är ingifta i min egen släkt samt hela släkten sammanfaller med min egen 7 generationer tillbaka.

Hilda Gustava och Gustaf Wilhelm är, om jag förstått det hela rätt, barn till Erik Gustav Norberg, f. 1832 och då också barnbarn till Johan Gustav Norberg, f. 1800.  
Den sistnämnde är född utanför äktenskapet. Mor är Eva Kristina Andersdotter, f. 1784 - syster till min fm fm fm. Men, vet någon av er vem som är far? Vart kommer namnet Norberg ifrån?

Hälsningar,

Patrik Lundström

2003-04-03, 20:40
Svar #3

Siv Grubbström

• Gäst
Hej Lena !
Tack för årtalet, när de flyttade till Sunnanå !
Alltså måste min pappa Erik och Din morfar vara kusiner,eller hur ? Jag minns en gång att vi var till Stenbacka. När pappa fyllde 50 år(1960)bjöd han alla sina kusiner på kalas.
Hälsn. Siv

2003-04-03, 20:59
Svar #4

Siv Grubbström

• Gäst
Patrik !
Johan Gustav Norberg f. 1800-11-03.  
Modern är Eva Magdalena Persdotter f. 1780-09-? i Kroksjön, Skellefteå . Den uppgiften har jag fått från Data-basen i Jörn .I landsarkivet, Härnösand finns inget källmaterial om fadern, medan modern Eva Magdalena finns i 5 generationer.
Har Du tillgång till Sture Norbergs skrift Tjärnliden 1/2 ? I detta häfte står det att pigan Eva Magdalena gifter sig 1800 med soldaten Lars Johansson-Skogsman f. 1799 på Degerbyn 5 . Det finns också mer om honom. Var Sture fått detta ifrån vet jag ej !
Norberg var soldatnamnet på rote 62,Långträsk
Hälsn. Siv

2003-04-03, 21:00
Svar #5

Lena Lif

• Gäst
Hej Siv!
Du får gärna mejla mig direkt så kan vi utbyta
uppgifter med varandra.
Hälsningar
Lena

2003-04-03, 23:53
Svar #6

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Siv!

Det var märkligt. Har fått mina uppgifter från Indiko-databasen samt en forskare i Umeå. Jag har själv inte forskat någonting på Norbergs ursprung, men har sett att han bott som inhyst i Kläppen hos min fm fm ff Anders Zachrisson, f. 1767. Anders var alltså gift med en syster till min föreslagna Norbergsmor - Eva Kristina.  

Nej, jag har tyvärr inte läst i boken om Tjärnliden - kanske borde låna den på biblioteket. Har du själv lyckats spåra Johan Gustav från Kroksjön till Tjärnliden förresten?  

Det var hur som helst intressant det här! Jag ska nog kunna kolla upp det här närmare när jag är tillbaka i Huddinge i slutet av veckan (där jag bor och har mina mikrokort för Norsjö).  

I skrivande stund är jag faktiskt på besök just i Norsjö - dock inte i Tjärnliden!

Hälsningar,

Patrik

2003-04-04, 15:53
Svar #7

Lena Lif

• Gäst
Hej Patrik!
Du ställde din fråga till Siv men eftersom vi har samma anor skriver jag ner lite av det jag har, vi kan kanske hjälpa varandra att komplettera uppgifterna.
Jag har en avskrift från antingen Sture Norbergs bok,Norsjöbor före 1900 eller Ulf Lundström,skall kolla upp vilken men iallafall står det om  
Björntjärnliden så här:
 I början av 1820-talet invandrade en man från
Lövånger?? som blev Tjärnlidens förste bebyggare,
han hette Norberg.
Han tog sig hustru från Bjursele och hon var ättling till Bjurseles förste nybyggare, Lars Larsson Knip, f. 1741.
Tjärnlidens förste åbonde var alltså
Johan Gustaf Norberg f 1800
Maka Kajsa Lisa Jakobsdotter f.1803.
Det finns mer uppgifter där också
Mvh
Lena Lif

2003-04-04, 21:55
Svar #8

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Lena!

Det är ju möjligt att det kanske är jag som är fel ute ändå. Jag får återkomma på söndagskvällen med besked. Dessvärre är det ju hål i husförhören för Norsjö just under det för oss så intressanta 1820-talet!  

Hälsningar,

Patrik

2003-04-04, 22:04
Svar #9

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej igen!

Ni som är Norbergsättlingar kan säkert förresten vara intresserade av ättlingarna till Erik Gustafs dotter Hulda Kristina, f. 1865. Hennes make ingår i Klockarsläkten som jag rett ut (se ättlingnr 7.5.2):

http://hem.passagen.se/patlun/klockar.htm

Hulda Kristina, f. 1865-11-03 i Tjärnliden, d. 1915-01-29 i Tjärnliden.

Mvh Patrik

2003-04-04, 23:05
Svar #10

Lena Lif

• Gäst
Hej Patrik!  
Tack för tipset om din utredning ang klockarsläkten. Ang far till Johan Gustaf har jag en ide.I Sture Norbergs bok nr 2, kan man läsa under Långträsk att en Johan Norberg f 1771 bl a
får en son som heter Johan som är född 18001103.
Han dyker senare upp som avskedad soldat i ett senare husförhör gift Kajsa Lisa Jakobsdotter.
I samma bok finns även den Johan Norberg som är  
oäkting och har Eva kristina till mor.
Klurigt eller hur.
Kan inte ge dig sidhänvisningar då jag inte har boken och tar detta ur minnet. Jag kollade detta
hösten -02 då jag hälsade på min mor i Skellefteå.
Det finns lite och bita i här.
Mvh
Lena

2003-04-05, 08:32
Svar #11

Lena Lif

• Gäst
Hej igen!
Det skall vara Johan GUSTAV f. 18001103. Glömde Gustav igår kväll.
Hälsn Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se