Det är säkert fler än jag som har sett den lite småkusliga filmen The Others av Alejandro Amen?bar från 2001, och undrat över den tradition av lik-fotografering som skildras där.
På de här bilderna är har de döda placerats i positioner liknande sådana som de ofta befann sig i i levande livet. Man sitter i favoritsoffan eller favoritfåtöljen, ofta i grupp, t.o.m. hand i hand.
Jag vill understyka att detta är en spelfilm, fiktion, och sålunda är bilderna som förekommer arrangerade, dvs de är tagna i dag och med nu levande skådespelare som föreställer döda (inklusive regissören själv, faktiskt).
Filmen i fråga utspelar sig på 1940talet och protagonisten, Grace (Nicole Kidman) menar att fotografering av döda är en vidskeplig och makaber företeelse, från förr. Hn är uppenbarligen inte van vid att man gör på det sättet, trots att hon är mycket religiös.
Nu är ju detta en lite spöklik historia och bilderna på de döda är definitivt en lyckad krydda, i fråga om att ge åskådaren lite kyliga kårar längs ryggen, så det är därför jag undrar om det är en påhittad företeelse för filmens skull eller ej.
De foton man studerar är tagna strax före sekelskiftet, ca 1890-tal. MEN:
Min fråga är, emellertid: Finns även en sådan tradition i verkligheten? Att s.a.s. ställa upp de döda i ett slags vardagshärmande tablå? Och isåfall är det en katolsk tradtition eller har den förekommit överallt?