Gunnar!
8/4 32 lär utan tvekan betyda 8:e kvarteret tomt 32.
I den avskrift av adresskalendern från 1876 som jag har, räknas 6:e-10:e kvarteren upp mellan 10:e och 11:e rotarna. Dessa kvarter står alltså utanför roteindelningen. De verkar av gatuadresserna att döma vara områden precis i utkanten av den ursprungliga staden, förmodligen nybebyggda områden där de raserade befästningarna tidigare låg, vilket i så fall förklarar varför de står utanför den gamla roteindelningen. 8:e kvarteret sträcker sig från Kungstorget till Rosenlund. Jag har inte noterat vilka gatuadresser de enskilda tomterna motsvarar.
W.H.16A får jag också till Västra Haga tomt 16A. Men jag är inte så säker på att hon flyttade till den adressen den 1/5 1883 (även om det naturligtvis är fullt möjligt). Denna dag infördes nämligen territoriella församlingar i Göteborg. Innan dess kunde göteborgarna skriva sig i valfri församling, oavsett var i staden man bodde. Möjligen noterade man bara var hon bodde vid församlingsbildningen?
Västra Haga kom att tillhöra Masthuggs församling vid församlingsbildningen 1883. (Den församlingen återfinns i arkiven under namnet Oskar Fredrik. Se
Oskar Fredrik den 5/3 2001 kl 23.01 om orsaken till det.)
M VI 3/4 kan jag inte få till något annat än Majornas 6:e rote 3:e kvarteret. Men hade man verkligen kvartersnummer inom Majornas rotar? Jag har för mig att det bara var tomtnummer. Och La LD? La skulle möjligen kunna vara Lilla. Men LD? Jag får väl undersöka saken när jag kommer till landsarkivet nästa gång (efter påsk).
Essan!
Tyvärr, cigarr- och tobaksfabriker är inte min avdelning.