Jag har testat 1200 och 800 och inte sett någon skillnad, så nu scannar jag i 800 dpi. Vet inte om man kan gå ner mer, har ju också läst (som Crister skriver ovan) att grundregeln är att ha så hög upplösning som möjligt. Och lagringsutrymme är ju inte så farligt dyrt.
Jag håller på och scannar för fullt just nu och nu är jag tillbaka vid det rubricerade problemet - metadatan, och struktur. Hade som fundering att skapa mappar med typ indelningar som Familjemedlemmar, vänner till familjen, utomhusbilder och då kunna skriva ett worddokument för varje mapp med metadata till bilderna. Men nu har jag sett att detta är omöjligt av två anledningar.
1. Blev väldigt svårt med kategorierna när de ibland går in i varandra.
2. Då måste man separera bilder som hör ihop i en serie. Dvs bilder som togs vid ett och samma tillfälle och som hör till olika kategorier. Känns fel att sära på bilder som hör ihop.
Så nu vet jag inte hur jag skall göra med uppstrukturering och metadata. Att ha ca 600 bilder i en och samma mapp (och ett och samma worddokument för alla hundratals bilder) känns lite oöverskådligt, så jag vet inte hur jag skall lösa det hela. :-(