ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porträttmålare i """"norra"""" ? Svergie.. (Larry).. Forsgren  (läst 1133 gånger)

2006-08-13, 11:42
läst 1133 gånger

kim forsgren

• Gäst
Är ägare av ett mycket vackert porträtt målad i olja signerad Forsgren-34. Vet att konstnärens förnamn var Larry och att han avled när han var omkring 25-30år. Larry lär ha varit väldigt musikalisk och via hörsägen ingått i filharmonisk grupp i STHLM? Vilken o när vet jag ej, inte heller vem mannen på porträttet föreställer(kan vara min farfar )Dock har jag vid tillfälle fått förfrågan om varför jag har ett porträtt på en läkare från Jämtland i mitt hus.Finns det flera (andra)porträtt? Då troligtvis ikring Västerbotten som är signerade av Forsgren. Eller andra upplysningar om min framlidne farbror Larry (fick aldrig glädjen att träffa honom då jag är född betydligt senare..Men ärvde talangerna)Tack!  
Tack till er, som tar er tid att läsa min förfrågan, samt dessutom svarar på den..Tack så hjärtligt!Kim  

--------------------------------------------------------------------------------

2006-08-16, 10:18
Svar #1

kim forsgren

• Gäst
Suck!... Har idag angående ovanstående påstående om konstnärens -Forsgrens förnamn funnit ut via gravsättningar i STHLM. Att hans riktiga namn var Henning Ture J Forsgren och INTE...Larry. Gravsättningen ägde rum 1936-08-30 norra begravningsplatsen. Skulle tycka om att veta mera om hans liv...Hjälp mig den som kan.
Tack! En utmattad Kim

2006-08-17, 09:22
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

• Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kim!

Du får trösta dig med att det har ju gått framåt. Vissa saker kan ta tid att forska fram. Jag antar att du vet var han föddes eftersom han var bror med din pappa. Det är inte sådana saker du är ute efter utan du vill veta hur hans liv gestaltade sig och om hans konstnärsskap.Har jag rätt?

Finns det ingen äldre släkting, som du kan leta fram och fråga? Förra sommaren hittade jag en kusin till min pappa, som kunde berätta om min farmor och hennes syskon, som jag aldrig fick träffa. Hur kom jag i kontakt med henne. Jo, jag hade en gammal adress till en bror till henne. Han var numera avliden, men jag tittade i 1970 års befolkning och fann några till med samma efternamn, som han, i den trakt han bott i. Jag kollade i telefonkatalogen vilka, som fanns kvar och skrev till två personer. Den ena svarade inte. Den andra var en hustru till pappas kusin! Bingo! Hon gav mig då adressen till den enda av farmors syskonbarn, som är i livet.

Man måste vara påhittig! Lycka till!

Ann-Mari (f. Forsgren, men ingen Henning Ture J i släkten)
Ann-Mari Bäckman

2006-08-17, 10:53
Svar #3

kim forsgren

• Gäst
A-M.B(Ines)
Blev positivt rörd över att du läst om min uppgivenhet.
I telefonkatalogen! Där finns alltför många Forsgren(are)  
Dessutom är jag blyger  
För flera år sedan försökte jag något åt det hållet via mejl, men...nä..
Har allt kommit en bit med övriga grenar,men det är Henning Ture J Forsgrens liv jag vill följa upp! Eftersom, när far var i livet,det gick att utläsa den saknad han kände efter sin bror genom livet.
Efter min förtvivlan igår fick jag tag i ett minst sagt ålderstiget album, som kan ha tillhört Far/Henning.
På ett kort står det: Konstnär och utsikt!
Uppe på taket och hämtar andan Larry.
Alltså kan han ändå ha använt sig av namnet Larry på sin konst, men jag är även ganska så säker på att jag tidigt i min barndom sett kort över porträtt, som Larry målat o att det på dem stod Bergman!
 (inte helt fel, eftersom min farmor: Henny Gustava Forsgren f.1879-12-07 Lycksele.
Varit gift med Karl Johan Rudolf Bergman f.1877-11-14 Umeå stads.Vb
Familjen inflyttade till Brunflo 1910-12-05 från Gudmunrå förs.Vb
Där sonen Forsgren,Rune Johan Albert föddes 19042812.
D.(gift Jönsson),Hilma Henryetta Karin Marg: f.Forsgren 19082806 Gudmunrå.  
Pappa Bengt Johan Forsgren 19110907 var dock född i Östersund.
Om (Larry)Henning T.J Forsgren var äldre eller yngre(eller var han var född) vet jag inte...
Bara, att i albumet finns ett kort på en av dem (troligtvis far)
där står det som underskrift
 En av de två
He he...Kanske någon känner igen egen ana bland de nu flera nämnda vem vet...Har även som anor släkten: Rönnholm Hilma,Julia Sahlman,Hedvig Cristina Sahlman f, Schedvin. Dotter till Jacob Schedvin
(men vem...Var hennes mor?)
O var är Larry född?
Där ytterligare ett kort funnits står: Orkesterföreningen i Östersund, den gamla goda tiden, inga medlemmar över 20år

Hoppas på svar

Kim

2006-08-17, 13:06
Svar #4

• Anbytare *****
    • Visa profil
Kim!

Du antog att Larry var 25- 30 år då han dog 1936. Det skulle betyda att han var född mellan 1906-1911. Hade han en annan far än din far?

1910 flyttar de till Östersund. Jag vet inte om man kan hitta dem i folkräkningen för 1910, annars får man leta i 1920 års folkräkning för Östersund. 1910 bör han då bo med familjen eftersom han inte kan vara så gammal då och även kanske 1920. Du kan även kolla i födelseböckerna för Gudmundrå och Östersund eller de platser familjen befunnit sig. Det här betyder att du själv måste titta i Kyrkböckerna, för jag antar att det inte finns med i Genline.

Man bör inte ställa samma fråga på olika ställen, men jag tycker att du ska ställa din fråga under Jämtland och fråga om råd hur du ska gå till väga och även berätta om orkesterföreningen.
Eller så frågar du under Metodfrågor: Hur går jag tillväga, längre upp i Anbytarforum, för han bodde ju också i Stockholm.

Om du flyttar frågan så bör du meddela det här, så folk inte svarar på olika ställen.

Hör gärna av dig via mail och berätta om du finner någon lösning på det här!

Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-08-17, 13:30
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-11-01, 15:44
    • Visa profil
Kim

Det kanske inte hjälper mycket, men Henny Gustava Forsgren bodde i Stockholm innan hon gifte sig (hon är ju också begravd där, med flicknamnet):
Hon flyttade 18991204 in till Rote 01 (Gamla Stan) från Muskö. Ut flyttade hon 19001017 till Lycksele. Hon var husmamsell hos kyrkoherde Georg Fredrik Sterzel. Hon finns också tidigare i Stockholm, 18961211 - 18971207, står då som sömmerska. Flyttlängden på Muskö är tyvärr inte åtkomlig på Svar eftersom den sträcker sig till 1912. Detsamma gäller Lycksele.

2006-08-17, 14:02
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hon bodde första gången i Stockholm i Klara, inneboende hos fru Engblom, 1897 flyttar hon till rote 9, Humlegårdsroten. Sedan har hon tydligen varit på Muskö - hittade henne inte i deras husförhörslängd. Kan Larry vara född där? Alltså lite tidigare än man kan tro.

2006-08-17, 14:39
Svar #7

kim forsgren

• Gäst
En av de få levande släktingarna, tror sig minnas att Henning Ture J Forsgrens tilltalsnamn var Ture, men att han, då som artist kallades för Larry och att han var? en 39-40år när han avled i Leukumi.
Härmed har jag uttömt mina muntliga tillgångar, men tagit kontakt med Östersunds orkesterförening, förhoppningsvis har de någon förteckning över medlemmar från förr.
Att farmor bott i STHLM.Tidigare hade jag ingen aning om...!
Men hennes mormor var ju Mamsell Julia Gustafa fd,Sahlman från gamla Uppsala, så att hon hamnade som husmamsell hos kyrkoherde Georg Fredrik Sterzel finner jag inte främmande,
dock väldigt...Intressant!
På sätt o vis har jag nu kommit närmare tack! Vare eran (ovanstående svars) visade vänlighet!
Samtidigt får jag nästan panik!!!
Av någon underlig rädsla...Över att det inte ska lösa sig o ändå är jag en positiv människa  
Ska fundera lite över vad som sagts mig här idag o återkommer på denna sida oavsett vad som inte, eller..Kommer fram.
Tack! Igen för att ni bistår mig, det känns inte.. SÅ...Ensamt då!

Kim

2006-08-17, 15:08
Svar #8

• Anbytare *****
    • Visa profil
Det betyder ju då att han var född ca 1896-97 och kanske son Chris antyder i Stockholm.

Jag är säker på att den ena uppgiften läggs till den andra, men det kanske inte går så snabbt, som du vill att det ska göra. Till slut har du säkert fått en hel del uppgifter om Larry :-) att glädjas över.

Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-08-17, 15:42
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
    • Visa profil
Kim

Då tror jag att du kanske ska chansa på att söka Larrys/Tures födsel i alla fall i Stockholm, Hedvig Eleonora församling (hon bodde på Odensgatan 16 där efter Klara) eller på Muskö. Tycker mig ha sett att lite bättre folk födde oäkta barn på Muskö, där de ofta blev fosterbarn. Kolla med Stockholms stadsarkiv - födelseböckerna är inte på nätet ännu.
Hade han gått på Konstakademin så ska det finnas matriklar därifrån.  
Du borde också kunna få fram var han dog (församling) och sedan följa honom bakåt från den uppgiften, också via Stadsarkivet.

2006-08-17, 17:15
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
    • Visa profil
Kim  

Du kanske redan har Hennys dödsdata, men här kommer de ändå, datum för skilsmässan framgår också:

18791209-038

Forsgren f. Forsgren, Henny Gustava

Södermannagatan 2 Stockholm

Död 27/5 1962.

Kyrkobokförd i Katarina, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).

Född 9/12 1879 i Lycksele (Västerbottens län, Lappland).

Frånskild kvinna (22/4 1914).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Katarina, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)

Födelseförsamling i källan:
Lyckelse (Västerbottens län)

Källor:
DB, PA / DOR 62

2006-08-17, 17:22
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
    • Visa profil
Och Karl Johan Rudolf Bergman gifte om sig 1918:

18771114-891

Bergman, Karl Johan Rudolf

Moråsen, Boden

Död 30/5 1952.

Kyrkobokförd i Överluleå, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten).

Född 14/11 1877 i Umeå (Västerbottens län, Västerbotten).

Gift man (15/9 1918).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Överluleå, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten)
Sävast, Bodens kn (Norrbottens län, Norrbotten)

Umeå, Västerbottens län (Norrbottens län)

Källor:
DB, FS / DOR 52-60

2006-08-18, 01:01
Svar #12

kim forsgren

• Gäst
Det kommer ta en liten tid att smälta all den nya information som jag nu fått av ER två.
Det blev tillt i huvudet,klump i bröstet o något pockar på innanför mina ögonlock...
Jo..men visst!
Det är någon form av djupare beröring..
Kallas...
För glädjetårar!
Tack! För visad vänlighet
(ska följa era råd)
Hör av mig vid senare tillfälle

Kim

2006-08-24, 21:03
Svar #13

kim forsgren

• Gäst
Hej!
Fick ju en hel del tips av er, men tyvärr är det segt (fast jag har nog varvat ner lite
( har haft huvudvärk en vecka nu, men vad då då  
Hur som helst så har jag fått upp några namn...(via dödboken) På några av farfars systrar, som gift in sig i olika släkten, med lite säregna släktnamn... Som kanske är lättare att spåra i nutid!?  
Av Larry inte ett spår. Har planerat in en resa till Boden i slutet av oktober för att bland annat besöka farfars grav. Hör av mig här! Den dagen jag lyckas få veta mera om Larry Henning Ture J Forsgren (Om någon hinner för mig blir jag bara glad o tacksam för det) Ha det bra o tack! Kim

2006-09-07, 12:28
Svar #14

kim forsgren

• Gäst
Har hittat Larry!  
(Henning Ture J Forsgren)  
Med hjälp från stadsarkivet i Stockholm.  
Så, är det nu någon som kan ha uppgifter om hans hustru Pagard...  
Eller så där på direkten kan säga om det fanns barn i familjen  
(tänk på att ej nämna nu levande personer på denna sidan,dock går det bra att mejla mig, med alla tänkbara som otänkbara uppgifter)  

Tack! För tipsen jag fick o återkom mer än gärna!  
Med flera sådana!  
Vänligen Kim  
----------------------------------------------  
Henning Ture Johan Forsgren  
Han var född den 26 februari 1910  
i Gudmundrå, Västernorrlands län  

Han var gift med  
Maj Karin Gunvor f Pagard  
Hon var född den 21 maj 1913  
i Uppsala, Uppsala län  

Han avled den 17 augusti 1936  
i Mattteus församling, Stockholm  

Han var mantalsskriven  
fr o m den 17 oktober 1935  
på Karlbergsvägen 47 A  
(Matteus församling) Stockholm  

Jag har följande adresser på honom:  

fr o m 27/1 1931 Nybrogatan 57  
fr o m 24/2 1931 Holländargatan 27  
fr o m 16/10 1931 Sveavägen 141  
fr o m 18/10 1932 Karlsviksgatan 5  
fr o m 18/10 1933 Ehrensvärdsgatan 3  
fr o m 6/11 1934 Stuvsta, Huddinge  

fr o m 17/10 1935 Karlbergsvägen 47 A  

(Källa: Vårt adressregister 1926-1967)  

Med vänlig hälsning  
Stockholms stadsarkiv

2006-09-07, 15:18
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
    • Visa profil
Kim

Grattis till att ha hittat honom! Jag prövar igen (gick inte för ett tag sedan) att skicka några basdata om Maj, från Sverigen Dödbok ser vi att hon avled 2003, tydligen var hon omgift men med flicknamnet kvar:

19130521-0864

Pagard, Maj Karin Gunvor

Folkungag 114,116, 2 tr
116 30  Stockholm

Död 24/8 2003.

Folkbokförd (1997) i Sofia, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland).

Född 21/5 1913 i Uppsala (Uppsala län, Uppland).

Änka (29/6 1979).
--------------
UPPSALA (Uppsala län)

Källor:
RFV 03 / SPAR 97f

Hon var gift med denne man sedan 1964:

19011202-0870

Johansson, Axel Vilhelm

Kocksg 55 1 tr
116 29  Stockholm

Död 29/6 1979.

Kyrkobokförd (1967) i Sofia, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.

Född 2/12 1901 i Tjureda (Kronobergs län, Småland).

Gift man (4/1 1964).
--------------
TJUREDA (Kronobergs län)

Källor:
RTB 79 / SPAR 80

De bodde 1970:

1913-05-21

Pagard, Maj Karin Gunvor

Kocksg 55 1 tr
116 29  Stockholm

Kyrkobokförd i Sofia (Stockholms stad, Stockholms län, Uppland), distrikt 02, fastighet 00451. Mantalsskriven på samma ort.

Född 21/5 1913 i Uppsala (Uppsala län, Uppland).
--------------
Källa: Mtl Stockholms stad och län 1971

Du kan ta fram bouppteckningen efter Maj (Stockholms stadsarkiv) och få fram hennes ev barn eller barnbarn där

2006-09-07, 16:36
Svar #16

• Anbytare *****
    • Visa profil
Kim!

Vad kul att du hittade honom! Det gick ju riktigt fort trots allt. Jättetrevligt att du berättade hur det gick! Nu kanske du får fram en del positiva uppgifter, om du gör som Chris föreslår, att kolla i Majs Bouppteckning.

Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-08, 10:04
Svar #17

kim forsgren

• Gäst
Tack!  
Gör precis som ni säger  
Det...  
Ger ju framgång!
 *ler*
O tack!
För dessa senaste tipsen.
Får se vad det kan leda till!
Naturligtvis hör jag av mig.
Känns trevligt!
Att få dela rönen med andra, speciellt er två mina hjälpsamma forskare!  

Kim

2006-10-09, 19:51
Svar #18

Susanne Ellestad

• Gäst
Hej Kim! Har följt din forskning här på Rötter.Om det är så att du inte har något foto på Henny så kan jag bidra med ett./Susanne

2006-10-09, 23:32
Svar #19

kim forsgren

• Gäst
Hej! Susanne
Det blir jätte bra om du sänder mig kortet på Henny till min mejl adress.
Tack! För att du vill dela med dig.
Med vänlig hälsning
Kim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se