Hej Patrick!
Jag har haft en del kontakt med Emilia Ström (som förestår Statens Porträttarkiv), som jag även hjälpt att identifiera och spåra gamla porträtt. Mellan åren 1935 och 1943 gav SPA ut Index över svenska porträtt 1500-1850 i Svenska porträttarkivets samlingar i tre delar; kungliga porträtt, personer A-L och M-Ö. I detta verk registrerades alla de porträtt som då var kända av SPA. Sedan dess har det självklart tillkommit nya porträtt, och äldre okända porträtt i SPA:s samlingar har identifierats på senare år (och publiceras med jämna mellanrum i Släkt och Hävd, har jag förstått det som). Indexet är således en guldgruva att ösa ur, men SPA har alltså många fler uppgifter och porträtt än de som går att finna i indexet.
Varje porträtt från utredningen 1935-1943 har fått ett eget ark med uppgifter om respektive ägare och konstnär, och vissa av dessa ark har sedermera kompletterats med nyare uppgifter. Jag vet att förteckningarna även har kompletterats med porträtt som sålts hos olika auktionsfirmor, och ibland har de stackars porträtten hamnat både här och där; ett porträtt på en gammal skånsk 1700-talslandshövding (det enda existerande, vad jag vet) fanns till exempel år 1978 i Florida, av alla ställen.
Även jag har funderat över hur den äldre inventeringen gick till; den är ändå väldigt omfattande, med tanke på att man varken hade e-post eller internet, och med de resurser vi har idag skulle det nog vara möjligt att uppdatera hela Statens Porträttarkiv. Jag brukar själv bidra med nyare uppgifter till SPA, och jag vet att de alltid blir lika glada för den hjälp de får.
Mvh, Markus