Hej,
Jag skulle uppskatta läshjälp. Jag har hittat en släkting, soldaten Jacob Vogel, som år 1710 stämde in bonden i Kölja i Hällaryds socken, Carl Svensson, till tinget för att denne placerat liken efter människor som avlidit i pesten i hans rum. Jag hittade men kan inte läsa all text. Referens är Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Blekinge län EVIIAABB:112 1711-1711 Bild 990 AID: v331220.b990, NAD: SE/VALA/0382503.
Jag tror mig kunna läsa följande:
Anno 1711 d 7 July höltz extraordinarie ting wijd ? öfwer Bonden Carl Swensson i Köllja, hwilken qwartermästaren under adelsfanan och Hn Ryttare ? Brummers Compagnie Jacob Vogel ? Baron och Landshöfvdingen ? ? och sig besvärats öfwer, och sofva uti des inquartering Logemente uti Kölja, under des siukdomb burit in ett lijk och det låtit ?i 2nne dygn stå, närwaramde Cronans Befallnings Man ? betrodde Petter Wirell med följande härads nämbd nämbl
Jeppe Olsson i Froarp, Matts Nilsson i Törnungs, Boo Olsson i Hakarp, ? Jon Biörnsson i Sternöö, Håkan Persson i Assarum, Nils Bengtsson i ? Harald Jönsson i Haka, Åke Boson i Ebbarp och Åer Torbiörnsson i Åryd.
Qvartermästaren Jacob Vogel berättade att han först legat i Biörknääs och ? där uthdödt har han flytt till Kölja, då han varit tämmerlig frisk ? af den siukan som han legath uti i Biörknääs. Men uti Köllja gården har han siuknad å nyo, i dess att när han legat på sängen något mallad af den förra siukdomben, har Carl burit in ett lijk och satt det på golfvet hos honom - ? och så wäll som stanken har blifvit altererat och siuk på nytt. Carl tillstår att han burit lijket dit in om fredagen ? middagen ? ? pass 4 och Lördags qwällen har han burit...
Hälsningar
Madeleine