Hej
Jag har några anor jag inte vet hur jag ska komma vidare men kanske någon av er har stött på dem. Det gäller min farfars mors anor.
Jakob Östman f.1848-06-10, ev baptist, Flyttade upp till Husum (Grundsunda, Ångermanland) från Göteborg. En bror sk samtidigt ha flyttat till Nordingrå ?. Varmt religiös av efterlämnad litteratur att döma. Troligen söndagsskollärare.
Han gifte sig med Anna Karolina f.1852-06-14. Hon ska vara född vid Husums såg, Grundsunda och dog 1934-02-14. Följande fakta har jag om Anna Karolina: Döpt 1852-06-22. Faddrar: Byggmästaren P.C. Dahlberg med fru född H.G. Arbinan ?, Gästgivaren Olof Grundström med hustru C. Sundkvist i Önska ?, Klamparen H. Andersson från Göteborg och jungfru M. Grundström i Önska.
Familjen kom från Göteborg sjökaptenssl. Fadern var förvaltare i Hörnefors, där bodde även en syster till Anna Karolina.
Båda makarna är begravda tillsammans med svärsonen Helmer Wallin i familjegrav nr 5 framför kyrkoingången till Grundsunda kyrka.
Jakob och Anna Karolina fick 7 barn: Vilhelmina (kallades Mina) f.1877-08-23 (som är min farfars mor) samt 6 barn till.
Anna Karolinas föräldrar kom också från Göteborg:
Far: Lars Petter Andersson f.1825-06-13 Göteborg, Klampare på Husums såg. Flyttade till Husums såg från Göteborg 1852.
Mor: Karolina Molin? Norlin?, f.1825-07-25 eller 1825-05-20 ? Göteborg
För alla dessa tre personer finns bara angivet att de kom från Göteborg och jag vet inte hur jag ska komma vidare med dem - det finns ju ganska många församlingar i Göteborg har jag förstått. Kanske de har försvunnit för någon av er som läser det här???