ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uddevalla, vigsel 1760, GID. 615.40.46100  (läst 730 gånger)

2007-03-26, 21:53
läst 730 gånger

Utloggad Marie-Christine Persson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2008-06-14, 07:14
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med att tyda mannens titel.

2007-03-26, 22:41
Svar #1

Utloggad Maria Larsson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 661
  • Senast inloggad: 2024-12-14, 18:42
    • Visa profil
Hej Marie-Christine!
Jag gjorde en sökning i Släktdatas register som Du finner på www.slaktdata.org och fann där 1760-11-09 Rotemästare af Öfwerst. Lieut. Compag. Anders Winberg och piga Catharina Hansdotter. Kanske får vi be någon förklara förkortningarna, de är jag inte så hemma i!
Mvh Maria Larsson

2007-03-27, 17:43
Svar #2

Utloggad Marie-Christine Persson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2008-06-14, 07:14
    • Visa profil
Hej Maria!
Jag har också läst Släktdatas register och det sa mig ingenting. Det var därför jag skickade in ett inlägg. Jag vet att han var soldat (antagen 1757) så jag antar att det har med yrket att göra. Kanske någon annan vet???

mvh Marie-Christine

2007-03-27, 18:35
Svar #3

Bo Johansson

• Gäst
Han var rotemästare i överstelöjtnantens kompani.

Enligt Hans högman är detta en soldat:
---------------
Korpralskap:
Varje kompani indelades i 6 korpralskap ? 25 man. I respektive korpralskap ingick 24 knektar plus 1 korpral. Varje korpralskap leddes av en korpral.  

Militär rote:
Varje korpralskap indelades i 4 rotar ? 6 man. Varje rote bestod av en rotemästare, en halvrotemästare och en underrotemästare.  
Varje rote ställde upp på kolonn vilket innebär att ett korpralskap var 6 man djup och 4 man brett. Först i varje rote stod rotemästaren. Som nummer 4 halvrotemästaren och sist (nr 6) stod underrotemästaren
--------------------- från  http://www.algonet.se/~hogman/stridsformeringar.htm

Enligt detta inlägg i anbytarforum (av Hans Högman) var det inte en soldat:
--------------------
Den största gården i roten kallades för stamrote eller huvudrote. Övriga kallades för hjälprotar. En av bönderna, vanligen bonden på huvudroten eller en som de själva valde, kallades rotemästare och han ansvarade för att lönen och övrigt som de skulle förse soldaten med också överlämnades.  
------------------ från http://aforum.genealogi.se/discus/messages/205/9149.html?1099506703

// Bo Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se