ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kopparberg Gid.100020.23.2800 födda 1874 (far till Emma Hedberg)  (läst 389 gånger)

2007-07-12, 19:34
läst 389 gånger

yvonne.bjurkvist

• Gäst
Hej
Vad står det för namn under Maria Hedberg? Olof Olson kan det vara fadern till Émma Sofia Hedberg f.1874 2 november.På alla husf. står det o.ä före Emma sofia.Söker efter fadern till Emma kan det vara Olof Olson? Olofson? och var står det? Vad är han född? läser landsbonde rupstärn? kupstjärn? född? vad bor dom? hoppas på att det är fadern till Emmma sofia.Isåfall hur gör man för att få reda på när Olof är född??  

Vänliga hälsningar  yvonne

2007-07-12, 23:11
Svar #1

Utloggad Lennart Flodin

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-11-12, 07:38
    • Visa profil
Hej Yvonne  
Olof Olsson var far till tvillingarna som kommer efter Emma Sofia i födselboken. Emma Sofias far borde stå på den tomma raden ovanför modern. Lyckligtvis finns det längst till höger en anteckning Såsom barnafader uppgifves Carl Ersson Norin, Dagkarl i Skuggarfvet Jag har som hastigast sökt honom i Skuggarvet (AI:15a sid 299 och framåt) men kunde inte hitta honom där.  
Mvh Lennart

2007-07-13, 15:23
Svar #2

yvonne.bjurkvist

• Gäst
Hej Lennart  

Har tittat och letat efter denna Carl Ersson Norin men kan inte finna honom i Skuggarvet varken tillbaka eller framåt i tiden.Kan han heta Edvard istället för Ersson? bara en liten tanke.Men jag hittade en annan notis på Gid:1000.20.29.3500 Kopparberg födda 1872 Maria Catharina född 1 Augusti  det står en liten notis brevid Maria Hedberg, kan inte läsa det men står det inte Carl och Skuggarvet igen??  bara en gissning ifrån mig men det kan ju röra sig om samma fader?
 Vad tror du Lennart? är jag ute på fel spår...

Vänliga hälsningar Yvonne

2007-07-13, 18:48
Svar #3

Utloggad Lennart Flodin

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-11-12, 07:38
    • Visa profil
Du har alldeles rätt. Vid Maria Catharina står, som jag tyder det Dagk. Carl Ersson Norin i Skuggarfet skrifteligen erkänt faderskapet. Det är synd att han inte finns med i husförhöret. Kanske har han flyttat mellan olika platser och inte fastnat i HFL just här. Jag ser (Sundborn AI:17 b sid 31 m fl) att Maria Hedbergs fjärde barn Karl Albert ska vara född i Skuggarvet 27/7 1877, men hans mor går inte heller att hitta där vid den tiden. Men, att ha ett namn på fadern är en bra början att forska vidare på.  
Mvh Lennart

2007-07-13, 20:18
Svar #4

yvonne.bjurkvist

• Gäst
Hej igen Lennart

Kul att att det var rätt med samma fader till båda barnen Dagk.Carl Ersson Norin uti Skuggarvet   sken upp  Nu har man äntligen hittat (kanske) en fader till dessa barn eftersom han skriftligen erkänner faderskapet till Maria Catharina född 1872 1 Augusti i Lilltägt,Sundborn.Undrar vad han är eller tog vägen denna Carl Norin? Jag kommer att söka vidare om Carl med lyckta å ljus så gott det går.

Jag undrar Lennart har du några tips?
Vad gör man nu?
 Jag är mycket tacksam för all din hjälp angående
mina frågor och all läshjälp jag har fått av dig.
även om det blivit mer än läshjälp (vilket jag vet) så är jag mycket tacksam för din seriösa hjälp.
 Så här glad blev jag  

Tusen tack Lennart
 Önskar dig en fortsatt solig sommar utan en massa regn. Nu skiner solen  

Vänliga sommar hälsningar Yvonne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se