Jag tackar för hjälpen! Jo, jag har upptäckt att Ancestry har vissa brister, men det får duga tillsvidare.
Nu har jag, tack vare uppgiften från Kristina Gunnarsdotter om flytten 1853 , kommit tillbaka i Johannes liv till ca 1820. Det är alltså bara de första åren som fattas. Om det inte har smitit in några fel på vägen vill säga.
1 Jag såg att han var artillerist vid Göteborgs garnisonsförsamling mellan 1842-1848. Det var där han fick tillägget Blad.
I förhören när han kommer tillbaka till Gestad/Brålanda så står att han är bräcklig. Kan det vara så att han blev allmänt sjuklig eller kan bräcklig även betyda att man är handikappad, alltså att han skulle kunna ådragit sig någon skada som artillerist?
2 En annan sak som är värt att notera är att han står som utan hem 1859-1860. om jag ser rätt.
Husförhör Gestad 1856-60 AI:17, Bild 273 / Sida 267 Wässby
3 Det jag tycker är konstigt är att han vid ett enda tillfälle står som Johannes JANSSON Blad. Han verkar bott en kort tid hos en familj 1820-talet där fadern heter Jan men då borde det använts oftare.
Källa: Bolstad C:6 1857-1860 Bild 59 / sid 231 AID: v13613.b59.s231, NAD: SE/GLA/13043
I övriga dokument står det Johannes Pettersson, senare med tillägget Blad.
4 Johannes finns med som gosse i Brettvet Brålanda i husförhören mellan 1824-28 hos Jan Elofsson och Stina Jansdotter och deras barn.
Då är han inflyttad från Kjelleberg Brålanda.
Tyvärr är det väldigt återhållsamt nedskrivet med årtal när det flyttas så därför blir det svårare att lägga pusslet första 10 åren. Man kan bara gå på årtalsintervallen när husförhören ges.
Johannes verkar alltså ha bott en kort tid hos en annan familj men kan snart igen ses med mor Maja Maria Larsdotter Ibland ser det ut att stå Ersdotter. Då bor hon med Avskedade Korpralen Petter Uggelqvist som ska vara född 1763/67.
Både Petter och Maja dör samma månad och kanske även dag, svårt att se exakt dagsdatumet 1837. Då bor de i Sörbyn Brålanda.
Johannes har redan år 1834 flyttat till Rud Brålanda.
Jag har sparat ungefär 35 dokument från Johannes liv. Skulle bara behöva boplats för de första åren för att kunna knyta ihop säcken.
För att inte hamna helt utanför ämnet Läshjälp så lägger jag upp några texter som jag beöver hjälp med:
Här är från föddeboken:
Det ser onekligen ut som att det står höns och då borde det vara Hönseberg, men när man inte hittar dem där så tänkte jag att det kunde stå Söbyn eller t.o.m. kanske Böns som i böns rote.
När jag inte hittade dem där så började jag granska alla förhörslängder i hela Brålanda ca 200 sidor men hittar inte dem någonstans.
Kan det vara så att man är boende i en annan socken t.ex. Gestad, Bolstad, Erikstad osv men ändå står med i Brålandas föddebok. Det känns ganska långsökt men kanske inte omöjligt?
Här undrar jag bara vad det kan vara för ort/gård:
Ena kolumnen är ju för inflyttade och andra för utflyttade, men här ser det lite konstigt hur de fyllts i.
Jag tycker det står ett särskrivet Rudsäng. Det finns några ställen som heter men inget som ger några svar.
Jag kan skriva mycket mer om all information jag tagit del av, men det får räcka för nu.