Hej Jenny!
Jag hoppas att Siv inte misstycker att jag ger mig in i leken och lämnar några synpunkter.
De tre största aktörerna på marknaden är som du kanske känner till Arkiv Digital, Genline och SVAR. Jag generaliserar lite nu och menar på att Arkiv Digital har den överlägset bästa bildkvalitén men har inte påbörjat inscanningen av många län, Genline har nästan ett komplett material av husförhörslängder, födelse- och dopböcker, vigsel- och lysningsböcker, död- och begravningsböcker. SVAR har i många län lika komplett material som Genline, i vissa län finns det nyare material (1900-tals material) medans det i en del län är raka motsatsen (bara nyare material).
Om jag vore du så skulle jag skriva ner de socknar du forskar i och sedan undersöka vilka som har det mest kompletta materialet vad gäller de socknar och områden jag forskade kring och utifrån det bestämma mig för vad jag skulle investera i. De flesta erbjuder dessutom månadsabonnemang och liknande, det gör ju att du kan samla på dig väldigt mycket frågor och funderingar och sedan teckna ett månadsabonnemang och därefter forska väldigt intensivt och när abonnemanget är slut så sammanställer du allt material.
Med vänlig hälsning,
Henrik Törnqvist
Örebro