ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värö vigde 1710 GID 1865.17.1800  (läst 522 gånger)

2005-05-15, 11:52
läst 522 gånger

Roger Johansson

• Gäst
Hej!

Jag skulle behöva läshjälp med vigselnotisen nedan, 24 april 1710. Anund Larsson är jag tämligen säker på och att hustrun heter Klasdotter i efternamn samt att han var fr Backa, men resten? Framförallt brudens förnamn? En del har jag uttytt själv men för att inte förvilla folks hjärnor avstår jag från att skriva det.

Jag gör ett test också med att lägga in en annan bild i samma meddelande, får se hur det går. Detta är dödsnotisen för deras(!?) son Klas 1789, GID 1865.20.85500. Här kanske moderns namn är tydligare om det inte funkar fr vigselnotisen (och kedjan till vigselnotisen är lite tunn, den hänger löst på namnen just nu...)

Tack på förhand och hoppas bilderna tar sig igenpom brandväggen!

2005-05-15, 17:02
Svar #1

Utloggad Britt Börjesson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Vilken skönhet till vigselnotis!

Anund Larsson och Gunnur Clasdotter
Mannens fader Lars Andersson af Backa, moder
Elin Anundsdotter, hustruns fader Clas Berntsson af Backa, moder Kirstin Eriksdotter

En genväg, som dock inte räcker hela vägen fram, (den som skrev in hade inte lyckats tolka alla namn här, t ex) är http://www.ddss.nu/ där Hallands vigselregister ligger sökbart.

Just den här prästen i Värö var sannerligen en hedersman, undrar vad han hette, jag skulle vilja sätta en blomma på hans grav. Noggrannt angav han föräldrar både vid giftermål och död, så det behöver aldrig bli några tveksamheter om man kommit rätt.

Hälsningar
Britt

2005-05-15, 18:25
Svar #2

Roger Johansson

• Gäst
Hej Britt!

Mange takk! Och du har helt rätt. Jag är van vid de totalt hopplöst otydliga, suddiga och allmänt jobbiga böckerna i Rumskulla- och Oskarshamnstrakten så Värö har hittills varit rena guldgruvan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se