Hej Carin!
Du skal have tusind tak for din hjælp!
Det undrer mig da godt nok med hende Johanna Carlsdotter..
Måske kan det være, at hun slet ikke er født i Halmstad i Halland, men i Halmstad i Skåne?
Eller også at 'Halmstad' bare er en generel betegnelse, og at hun så kommer fra en lille landsby eller lignende i nærheden af byen.. Det kan jo også være tilfældet.
Fra en slægtning har jeg fået oplyst, at forældrene til Johanna skulle være Carl
(evt. Djäkne) og Kersti Jonsdotter. Men denne slægtning har været plaget af læsevanskeligheder, så navnene er noget usikre.
Mange tak for oplysningerne om Johanna og hendes mand Sven. Jeg havde dem kun i folketællingen 1890.
Parrets datter, Anna Marie f. 1863 Rebbelberga, fik en uægte datter med sin senere mand og denne datter blev aldrig forenet med forældrene og de senere søskende.
Hun hed netop Jensine Marie Wiktoria Petersen og skulle være født 6. marts 1881 i Rebbelberga, efter hvad denne min slægtning har oplyst.
Hvis vi ser på Sven og Johannas børns navne, er de som følger:
- Petronielle
- Caroline Sofia
- Carl
- Anna Marie
- Johanna
Denne familie kører ikke helt så meget i opkaldelser efter bedsteforældrene som jeg har set det med andre. Sven Sjögrens forældre hed Tufve og Ellen.
Men så er det jo jeg tænker, at både Carl og Petronielle er navne, som findes blandt moderens forældre, til det barn der kaldes Jacobina.
Så måske er det alligevel hende?
Hvis der fandtes nogle folketællinger tidligere i 1800-tallet, eller måske en vielse i mellem Sven og Johanna kunne man måske få det opklaret.
Men i hvert fald, endnu engang mange tak for den hjælp du har givet mig.
Mvh. Mads Fritzbøger,
Danmark.