Så här står det i Riksarkivets folder Sjöolyckshandlingar:
HITTA I
SJÖOLYCKSHANDLINGAR
Fartygsolyckor började anmälas till Kommerskollegium först 1892. För tiden före 1892 ligger handlingar rörande sjöolyckor, i den mån de har inkommit till Kommerskollegium, med fribrevshandlingarna, se Hitta i för Fartygshandlingar. Det kan också finnas rapporter om sjöolyckor som skedde utomlands bland konsulernas handlingar, se separata serier, Kommerskollegium, huvudarkivet. I sjölagen gjordes skillnad mellan två förfaranden vid utredning vid sjöolyckor. Dels sjöförklaringen, som upptogs av domstol eller av svensk konsul och främst tjänade till utredning om den privaträttsliga ansvarigheten, dels den s.k. undersökningen av orsakerna till olyckan som skulle äga rum i samband med sjöförklaringen och ligga till grund för den statliga efterhandskontrollen.Kommerskollegium skulle enligt 1891 års sjölag i princip endast ta befattning med sjöolyckor som föranledde undersökning. Fr.o.m. 1914 blev det obligatorisk skyldighet för befälhavare att insända rapport om olycka till Kommerskollegium. Från 1892 hölls sjöförklaringen
inför Rådhusrätten för närmaste stapelstad eller i den stapelstad som låg närmast hemmahamnen.
Om skriftliga källor rörande förlista fartyg, se även Spår av hav, yxa och penna av Christian Ahlström.
(Meddelandet ändrat av Benoi 2013-09-18 08:40)