Hej Stig!
Jag läser notisen såhär:
På åfwan[schräfne] dag bläf och så Ryttarens
Anders Fyrboms dotter i Querlöfhuus
set döpt och är hindes Nampn Berge-
te Jep Nils hustru I Wesum bar
hinde till kyrckon faddrane war
Anders Ols: i Wesum och Hans sohn
Lasse och Per Nilss: Nils Anderson
och Hans Piga Sissa Per Nils piga
Catrina och Anders Olss. Piga bengta
alla boendes i uthij Wäsum I Knä-
strup sockn.
Här dyker en av mina anor upp igen, nämligen Jeppa Nilsson (ca 1616-1704) i Väsum, Knästorps socken. Hans hustru som bär barnet är Karna Bengtsdotter (ca 1638-1717), och jag misstänker att antingen Anders Fyrbom själv eller hans hustru är släkt med denna Karna. Hon gifte sig första gången med Lars Olsson (död 1677 i Knästorp) och andra gången med Knut Nilsson, som övergav henne, varpå hon erhöll skilsmässa. Karna gifte sig slutligen därefter 1692 med min förfader Jeppa Nilsson, som i sitt första gifte med Sissa Andersdotter (ca 1616-1690) blev far till Mätta Jeppsdotter (ca 1656-1710) i Lilla Bjällerup, gift först med Bertil Larsson (död omkring 1683), sedan med Truls Clausson (ca 1658-1702) och slutligen med Måns Månsson (ca 1674-1712). Jeppa Nilssons del av släkten är väl utforskad, det är därför jag misstänker att ett eventuellt släktskap ligger på Karna Bengtsdotters sida, och förklarar varför hon bär barnet och andra personer från Väsum är faddrar.
Nåväl, det av Fyrboms barn som döps 1700 kallas ju Bergete, alltså normerat Birgitta. Detta namn ska nog utan problem gå att likställa med Brita, och den 28 oktober 1722 lyses det faktiskt till äktenskap i Bjällerup för förafskedade Trossdreng af Lijfeqvadronen Oluf Bengtss., och Corporal Fyrboms dotter Brita, som sedan wigdes d. 2 December - och blefwa på No 15. St: Biel. Uppenbarligen var alltså Anders Fyrbom i livet ännu 1722, men han tycks inte ha bott i Bjällerup. Ola Bengtsson (som var född 1693 1/2 i Bjällerup) och Brita Andersdotter får sju barn i Bjällerup, Anders (född 1724 17/1), Bengt (född 1727 30/4), Barbara (född 1731 29/1), Hanna (född 1734 21/6), Jöns (född 1736 22/12), Mikael (född 1740 30/5) och Rasmus (född 1744 4/4, död 1746 25/3). Därefter tappar jag spåret, och familjen verkar lämna Bjällerup.
Det jag har fått fram är att Anders Fyrbom tillsammans med kvinnan Boel blev far till en utomäktenskaplig son, Gunnar (döpt 1693 28/12 i Bjällerup - troligen identisk med den Gunnar Andersson Fyrbom som får ett barn i Vinninge, Hyby, 1722, gift 1717 i Hyby med Ingar Jönsdotter från Vinninge. Denne Gunnar blev antagen som ståndsdragon nr 49 vid Skånska Ståndsdragonerna och andra kompaniet, och anges vid generalmönstringen 1721 vara 29 år gammal, med fem tjänsteår, samt född i Skåne).
Han kallas felaktigt Anders Fribom då han gifter sig som ryttare 1698 2/2 i Bjällerup med ovan nämnda Karna Ambjörnsdotter, och de får två barn i Bjällerup, Johan (döpt 1698 13/6 - troligen identisk med den Johan Andersson Fyrbohm, som är antagen som ståndsdragon nr 18 vid Skånska Ståndsdragonerna och fjärde kompaniet, 25 år gammal vid generalmönstringen 1721, 5 tjänsteår, född i Skåne) och Brita (Birgitta) (döpt 1700 9/12). I 1705 års mantalslängd hittar man Anders Fyrbom på Stora Bjällerup Nr 9, i 1705 års katekismilängd hittar man Karna Fyrboms där. I 1709 års mantalslängd bor på Stora Bjällerup Nr 9 inhyses korpralskan Fyrboms, i 1711 års mantalslängd brukas gården under Stora Bjällerup Nr 6 men bebos av korpralskan Fyrboms. Därefter tappar jag spåret efter familjen i Bjällerup, och med tanke på att jag (i min forskning kring Bjällerups socken) har gått igenom hela kyrkoboken för Bjällerup och antecknat varenda notis 1689-1860, varenda mantalslängd för socknen, varenda bouppteckning etc., så känns det ganska säkert att både Anders Fyrbom med familj och hans dotter Brita med familj måste ha lämnat socknen under 1700-talets första hälft.
Mvh, Markus