ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Karin Bogen

Sidor: [1]
1
Hej Chris och Maud
Tack för svar och funderingar.Ja, det stämmer att det är pigan Maria Susanna Persdotters son. Hennes föräldrar heter Petter Månsson
 Skatteman , Broddebo och Anna Cajsa Nilsdotter. Vet ni mer om Karls mors föräldädrar så är jag mycket tacksam men det hör väl hemma under någon socken....  
Jag misstänker att det kan ha varit Karl Albert Petterssons far som hette Pilar. Jag är helt säker på att min farmor berättade om Valonen som bytte namn. Man ångrar ju att man inte frågade mer....!

2
Min farmors släkting Karl (?) lär ha hetat Pilar innan han bytte namn till Pettersson för att smälta in i Sverige. Kan ha varit den släkting som dog 87 år gammal 23 december 1948. Vi hittar inga uppgifter om Pilar. Är det någon som vet mer? Är det ett Valonnamn?

3
Åtvid / Åtvid Åtvid fb CI:3 sid 327 Annica Eriksdotter
« skrivet: 2009-11-22, 00:51 »
Behöver hjälp av någon som läser bättre än mig. Vad står det när Annika Eriksdotter föddes 28 juni 1757?
Jag tror mig kunna läsa att fadern heter Erik Jonsson och modern Anna Stina. Men vart bor de och vad heter egentligen föräldrarna? Någon som kan se? Tacksam för hjälpa.
mvh
Karin
Annica
 (38.0 k)

4
Åtvid / Åtvid Åtvid fb CI:3 sid 327 Annica Eriksdotter
« skrivet: 2009-12-01, 21:34 »
Tusen tack, Bo.
Du hittar mycket åt mig! /Karin

5
Åtvid / Åtvid Åtvid fb CI:3 sid 327 Annica Eriksdotter
« skrivet: 2009-11-22, 00:42 »
Behöver hjälp av någon som läser bättre än mig. Vad står det när Annika Eriksdotter föddes 28 juni 1757?
Jag tror mig kunna läsa att fadern heter Erik Jonsson och modern Anna Stina. Men vart bor de och vad heter egentligen föräldrarna? Någon som kan se? Tacksam för hjälpa.
mvh
Karin
Annica
 (38.0 k)

6
Åtvid / Åtvid fb cI:3 sid 391
« skrivet: 2009-11-18, 22:30 »
Tack både Bo ocoh Eva
Jag tror nog att det är Nilsson. Hittade hennes syster Chatarina född 1746-06-18 i Dahlslund på sid 299 i samma CI:3. Tätt mellan barnen!
/Karin

7
Åtvid / Åtvid fb cI:3 sid 391
« skrivet: 2009-11-14, 19:51 »
Jag vill ha läshjälp för barnet Margaretas fader och vart de bodde. Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Vad jag kan se:
 
Margareta Ericsdotter
född 1746-06-09
döpt 1746-06-15  
fader: Eric ??sson  
moder: Catharina Andersdotter
Födelseplats: ??lund.  

8
Västra Eneby / Västra Eneby AI:6 sid 77
« skrivet: 2009-09-04, 18:04 »
 Ha! Jag satt och letade länge utan att hitta den matchen. Tack skall du ha.
mvh Karin

9
Västra Eneby / Västra Eneby AI:6 sid 77
« skrivet: 2009-09-03, 22:58 »
Lars Magnus Larsson var boendes i torpet Slutet, Axhult 1828-31 (hfl Västra Eneby AI:6, sid 73) med både mor och syster,  Anna Cajsa. Båda barnen anses vara oäkta; Lars Magnus född 1815-08-12 i Eneby, till Falkemåla 1828 som dräng (13 år gammal)(hfl Västra Eneby AI:6, sid 76, 77). Men vart flyttade han sedan?  Kan någon utläsa vad det står?
Lars Magnuss Larsson, född 1815 i Eneby
 (74.4 k)

mvh
Karin

10
Ringarum / Ringarum c:5 född 17 april 1796
« skrivet: 2009-11-09, 20:53 »
Hej Lina
Tack för svar. Ja, så kan det vara eftersom modern nog inte var gift då. Verkar som om barnet fick blivande makens -son-namn ändå. /Karin

11
Ringarum / Ringarum c:5 född 17 april 1796
« skrivet: 2009-11-08, 23:34 »
Ringarum C:5 Mathias  
Jag kan se att modern heter Karin Månsdotter.
Och att de bor i Svinsbo. Men vem är fadern? Vad står det mer?
Karin Månsdotter gifter sig 1797-02-28 med Mattis Nilsson i Svinsbo. 1802 är hon enka med två barn men där ser det ut som Mattis Mattsson var född 1790. Jonas Mattsson (min anfader) är son nr 2 född 1800.
RingarumC:5 Karin Månsdotters barn MATHIAS
 (69.3 k)

12
Malexander / Malexander A I:5 (1843-1848) s 117
« skrivet: 2009-08-30, 15:42 »
Jag undrar vad det står här. Jag tycker mig se att detta är noterat vid lilla dottern Anna Lovisas rad i marginalen på husförhöret, hon var syster till min morfars mor Clara Sofia, född 1845-05-16. Clara Sofia var oäkta. Kanske var även hennes lillasyster det och här tycker jag mig se en notering om en far för just henne. Kan det stämma? Tacksam för hjälp.
Inga Gretas barn 3
 (70.2 k)

/Karin

13
Skinnskatteberg / Skinnskatteberg AI:3 sid 76
« skrivet: 2009-09-18, 15:58 »
johan Z
 (47.3 k)

Vet någon vad det står på denna bild. Jag letade efter Elisabeth Jacobsdotter i Haraldssjön- skulle gärna vilja veta mer om de släktförhållanden som tycks stå här. jag tror att hennes föräldrar hette Jacob Joahansson och Margareta (Margret) Persdotter. Elisabeth skall vara född 1722-03-07.
De datum som man ser här verkar vara dag under datumstrecket. Skrev man så?

14
Ramsberg / Ramsberg EI:5 sid 7
« skrivet: 2009-09-14, 23:24 »
Stiligt! Tack för snabbt svar. Vad betyder välfrejdad?/Karin

15
Ramsberg / Ramsberg EI:5 sid 7
« skrivet: 2009-09-13, 11:35 »
Kan någon hjälp mig vad det står vid hinderprövningen för Anna Stina och Per som gifte sig sept 1864. Jag letar efter koppling till Ambrus och han verkar vara farbror, eller? Tacksam för tolknig av hela bilden.
(28.6 k)

16
Ramsberg / Ramsberg, C:8
« skrivet: 2009-09-15, 07:58 »
Någon som ser vad det står ? - (kanske lättare att titta i boken med AD Online än via min kopia).
 
Det är Per Gustafssons födelsnotering, född 1842-11-08. Pappan verkar heta Gustaf Andersson. Vad står det mer?  Tacksam för hjälp.
/Karin

17
Ukna / Ukna fb C:2 sid 359 bild 183 Carin Andersdotter
« skrivet: 2009-11-22, 00:06 »
Jag vill gärna ha hjälp med att utläsa var Carin Andersdotters föräldrar Anders Månsson och Kerstin Månsdotter bodde då hon föddes. Gärna övrigt vad det står ang faddrarna också.
Tack på förhand
/Karin
 
Carin Andersdotter
 (52.1 k)

 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2009-11-22 00:08)

18
Gärdserum / Gärdesrum dödboken 1769
« skrivet: 2009-08-30, 10:45 »
Tack Hans!
Vad duktig du är. /Karin

19
Gärdserum / Gärdesrum dödboken 1769
« skrivet: 2009-08-29, 17:33 »
Kan någon se vad det står den 7 januari?
Johan Johansson. Född omkring 1690 [åu]. Död 1769-01-07 i Falerum, Gärdserum (E) [db]. Levde i Falerum, Gärdserum (E). (862). (John Johnsson Gärdesrum CI:2 sid 391)
Gärderum dödb 1769
 (82.4 k)

20
Dalhem / Dalhem fb 1716, Dalhem C:2 sid 447
« skrivet: 2016-03-07, 15:08 »
Jag letar efter födelsenoteringar för Sara Andersdotter, gift med Daniel Larsson i Wårum, Dalhem. Daniel är född ca 1708, död 1780-03-29 i Wårum. Sara född ungefär 1716.  Men noteringarna är väldigt suddigt i FB och jag kan ju inte heller ta för givet att hon är född i Dalhem. Sara bor som änka hos sonen Anders Danielsson i Wårum efter 1780 enligt  HF Dalhem AI:2.  
Tacksam om någon antingen kan tyda i FB eller om ni vet på annat sätt var hon är född och vilka hennes föräldrar var.  
 
Karin

21
Dalhem / Dalhem C:3 sid 35
« skrivet: 2016-02-25, 14:36 »
Tack Martin!

22
Dalhem / Dalhem C:3 sid 35
« skrivet: 2016-02-22, 12:04 »
Jag undrar vad det står och varför rubriken är Dom 19 Trinit. Är det inget vanlig giftemål för Daniel Larsson?  

23
Dalhem / Dalhem C:3 sid 223
« skrivet: 2016-01-19, 21:34 »
toppen tack! både Irene och Jonatan.    

24
Dalhem / Dalhem C:3 sid 223
« skrivet: 2016-01-19, 10:09 »
Å tack Irene ! Helt underbar text!  
 
Kan du se vad det står här också i Dalhem C:2 sid 377. Här tror jag att  Lars Jönsson har fått en son,  Borde vara Per men jag ser inte det i texten. Speciellt intresserad är jag vad som står mellan faderns namn och Gambla.  

25
Dalhem / Dalhem C:3 sid 223
« skrivet: 2016-01-19, 10:09 »
Å tack Irene ! Helt underbar text!  
 
Kan du se vad det står här också i Dalhem C:2 sid 377. Här tror jag att  Lars Jönsson har fått en son,  Borde vara Per men jag ser inte det i texten. Speciellt intresserad är jag vad som står mellan faderns namn och Gambla.  

26
Dalhem / Dalhem C:3 sid 223
« skrivet: 2016-01-18, 23:32 »
Jag ser att det står något om att Lars Jönsson är död den 5 juli.  Och att han kommer från Gambla Skeda = Gammelskeda = Gammalskeda.  
Född 84?   Hjälp med att tolka hela texten, den som kan !

27
Dalhem / Dalhem C:2 sid 381
« skrivet: 2016-01-28, 11:16 »
Tack Bo ! Vad kul! Denna Kierstin i Wårum måste vara barnets moster och tillika min egen Farmors farmors farfars mormors mor.  Kanske lekte barnet sedan där nu mina barn klättrar i berget vid torpet på Gammalskeda.                                      
 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2016-01-28 11:19)

28
Dalhem / Dalhem C:2 sid 381
« skrivet: 2016-01-27, 15:23 »
Jag försöker tolka om detta är födelsenotis för Johan (Jaen) Larsson, född 1693 (dp 21/5) i Gammalskeda, Dalhems sn. Någon som kan hjälpa mig kring vad det står ?  
Dalhem C:2 sid 381
 

29
Dalhem / Dalhem C:2 sid 361. Sven Perssons giftemål.
« skrivet: 2013-12-31, 13:55 »
Tack - Mats! Kul för jag bor där nu. Ibland stavas det också Höckhult. Idag heter det Stora Höckhult.

30
Dalhem / Dalhem C:2 sid 361. Sven Perssons giftemål.
« skrivet: 2013-12-30, 18:41 »

 Sven Persson
i ??? vigsel d 5 Juli med pigan Marie Nilsdotter, morgongåva 8 lod silver.  
 
Jag skulle vilja ha ett förtydligande om bostaden. Alltså varifrån Sven Persson kommer. Jag har tidigare fåt tips om att detta skulle vara Hökhult men jag är inte övertygad. Tacksam för ett klargörande från några av er duktiga tolkare.  
 
 
 
(80.9 k)

31
Dalhem / Dalhem AI:1 sid 36
« skrivet: 2016-01-27, 13:15 »
aha ! Tack Eva !

32
Dalhem / Dalhem AI:1 sid 36
« skrivet: 2016-01-26, 18:28 »
en fråga till som behöver ett svar.  
På en familj står det typ  i bat på varje rad.  
Kommentaren förekommer även på andra familjer i området.  
Vad står det och vad betyder det  ?

33
Dalhem / Dalhem AI:1 sid 36
« skrivet: 2016-01-19, 21:46 »
Tack alla ni kunniga! Jag forskar för att hitta personer som bott i mitt nyinköpta torp i Gammalskeda.  Det är svårt att veta i vilket hus de bodde men på 1600/1700-talet tror jag inte att det fanns så många hus där.    

34
Dalhem / Dalhem AI:1 sid 36
« skrivet: 2016-01-18, 23:40 »
Tack Mats! Och Gammalskeda avser det ju och inget annat (kunde inte ändra i mitt gamla inlägg)

35
Dalhem / Dalhem AI:1 sid 36
« skrivet: 2015-11-01, 18:23 »
Jag undrar om jag kan få lite hjälp att tolka texten  på Gallalskedas invånare 1759
 
 
Jag tolkar den första överstrukna familjen delvis som  
Joh Berg
xxxx
Carl
Gustav
Niclas
Peter
x Kerstin
xxx
xxx
xxx
Ingeborg
s Nils
 
 
familj nr 2  1763
Nils Jenson    ålder 36 1763
h Kerstin   ålder 24 1763
enk Stina  ålder 70 1763
d stina ålder 18  sedan struken
xxxx
xxx
d Caisa
s Jean
xxx
 
 
Tacksam för hjälp av er som är bra på husförhörsläsning!  
 
 
 

36
Alseda / Alseda vigselbok c:4 1791
« skrivet: 2009-09-02, 15:19 »
Tusen tack Nils-Olov!

37
Alseda / Alseda vigselbok c:4 1791
« skrivet: 2009-09-01, 22:15 »
Jag undrar om någon kan förtydliga vad som står här. Jag vill gärna veta varifrån Sara Persdotter kom.
Fredrik Gabrielsson och Sara Persdotter
 (48.0 k)

 
Drängen Fredric Gabrielsson fr: Klefva med pigan Sara Persdotter..... vad står det sedan?
mvh
Karin

38
Willing / Willing
« skrivet: 2008-11-02, 22:12 »
Komplettering till ovan:
 
Carolina Catharin Willing, f 1826-04-08 i Gärdserum, gift med Anders Gustaf Lindqvist, f 1819-11-20 i Åtvidaberg. Det är Carolinas far som heter Jonas Willing. /Karin

39
Willing / Willing
« skrivet: 2008-10-30, 23:00 »
Hej
Jag vill fortsätta fråga på Chris redogörelse för Jonas Willing ovan. Det finns så många Willings på nätet och på olika antavlor. Alla heter de Jonas, Johan, Anders eller Fredrik.... Vet någon vem som är föräldrar till denna Jonas Willing?
Jonas Willing och var soldat, mamman hette Eva Månsdotter. De bodde då i Lidberg, Gärdserum. Jonas hade en äldre dotter som föddes 1818, då med moder Maja Larsdotter. Jonas och Eva fick en son 14/10 1823, Fredrik Wilhelm, och en dotter Johanna Matilda 25/3 1829, då hade han slutat som soldat och bodde i Surdalen, Gärdserum. Eva och Jonas (Johannes) gifte sig 6/7 1823.Eva Månsdotter Willing dog 1877 som änka i bröstsjukdom. Hon bodde då på Kleven i Gärdserum.  
Tacksam för en ny tråd att spinna vidare på...
/Karin

40
Segerberg / Segerberg
« skrivet: 2010-02-28, 12:16 »
Hej alla duktiga Segerbergsfoskare.
Har just hittat mina barns fm fm fm ff Anders Segerberg, f 10/8 1769, gruvarbetaren som gifte sig för tredje gången med Anna Jönsdötter. Angivet som född i Loftahammar 1786-09-08 men där hittar jag henne inte.  
Efter en idog utredning om en ”okänd” fader redan som barnens fmf, och som vi nu har identifierat, så dök denna gren upp.  
Jag hittade då allt detta som ni har skrivit om Serbergska släkten på Anbytarforum.  
Skall försöka att införskaffa boken Ulf Berggrens bok Tunabergare.  
 
Den som har lust får gärna dela med sig mer om Anders Segerberg och hans yngsta dotter Christina Sofia Andersdotter. Skulle kännas bra om jag fick mina egna forskningar bekräftade.
 
tacksam för hjälp
Karin
 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2010-02-28 12:51)

41
Ramgren / Ramgren
« skrivet: 2010-03-13, 17:25 »
Hej
Jag söker efter mer information kring mina barns fm mf mf  Carl Ramgren, född 1816 i Ramsberg  
Backstugesittare i Nederhyttan (hfl Ramsberg AI:17a sid 118), död 1892. Gift 1, 1842-12-08, med Maja Andersdotter, född 1818 troligen  i Linde, dog 7/12 1862 ”i Barnsäng”. Carl senare omgift 1863 med Lovisa Dahlberg.
Barn:
i.   Anders, född 1845-02-03
ii.   Carl, född 1847-10-31
iii.   Lovisa Ramgren, född ca 1850-10-04 i Ramsberg (ana)
iv.   Stina Maja, född 1853-11-10
v.   Per, född 1856-12-01
 
Jag tror inte att jag har honom  under födda 1816 - finns två Carl det året men ingen sm känns rätt (nr 34 resp 62 i Ramsberg C:6).  Kanske är det fel år.  
Tacksam för idéer om hur jag skall komma vidare.
mvh
Karin

42
Nordenhag / Nordenhag
« skrivet: 2008-10-27, 22:23 »
Jag är själv inte släkt med familjen Nordenhag från Västerås men hade en släkting som gifte sig med en dotter i släkten Nordenhag; Ingrid född 1919 död 1975. Då även familjens andra dotter förblev barnlös så hamnade många familjefoton och personliga tillhörigheter mm hos mig, guddotter till Ingrid. Finns intresse hos andra släktingar så hör gärna av er. Ingrids mor var dotter till trävaruhandlare CW Johansson i Eskilstuna.

43
Kratz / Kratz
« skrivet: 2009-11-12, 22:48 »
ser att för länge sedan frågade Victor om en Jonas Kratz   född 1806-04-13 -även en ana till mig som jag fått mer info om via just denna site!
 
...jag börjar med hans far:  
Anders Hansson, född 1780-04-09 i Svaltorp, Gärdserum (E)  
[fb]. Död 1862-04-02 i Nybäck, Larum, Hannäs (E) [PLF]. Brukare, Torpare. Levde i Solvestad, Hannäs (E). Levde 1814 i Falla, Hannäs (E). Levde mellan 1826 och 1830 i Närstad, Hannäs (E) [AI:2 Hannäs s.18]. Gift 1804-12-26 i Hannäs (E) [vb] med efterföljande ana.
 
Magdalena Jonsdotter, född 1784-02-23 i Solvestad, Hannäs (E)  
[Hannäs C:2 s 338]. Död 1858-03-04 i
Nybäck, Larum, Hannäs (E) [PLF]. Levde i Solvestad, Hannäs (E). Gift 1804-12-26 i Hannäs (E) [vb] med föregående ana.
Barn:
Jonas Kratz. Född 1807-04-13 i Solvestad, Hannäs (E) [fb]. Död 1883-07-07 i Korshult, Falerums ägor, Gärdserum (E) [db]. Soldat mellan 1836 och 1844 i Korshult, Falerums ägor, Gärdserum (E) [Gärdserum AI:5 s.118, AI:6 s.140]. Levde i Mörkvik u Tyllinge, Dalhem (H) [AI:12 Dalhem s.210]. Levde mellan 1856 och 1860 i Korshult, Falerums ägor, Gärdserum (E) [AI:9 s.71]. Levde avskedad soldat, i egen stuga 1861

44
Kratz / Kratz
« skrivet: 2008-10-30, 15:55 »
Hej
Vet någon något om Anders Gustaf Kratz Livgrenadjären  
Död 1903-12-13 i Dunketorp.  
Han var min ffmf. När  jag - via anbytarforum - fick fram hans namn så klickade det i mitt minne från tidigare barnaår - jag drömde nämligen i hemlighet att få byta till det vackra namnet Kratz som min farmor (faktiskt) berättade något spännande kring. Vad det var minns jag dock inte....
Tillhör han någon av de tidigare omnämnda släkterna? Var det en soldatsläkt han kom ifrån? Föräldrar?
Ni verkar var många som forskar om olika Kratz....Tacksam för hjälp!
mvh
Karin

45
Pielard / Pielard
« skrivet: 2009-12-07, 07:59 »
Jo, det är en av mina släktingar men han har inte hittat något heller.
mvh
Karin

46
Pielard / Pielard
« skrivet: 2009-12-06, 15:37 »
Jag fick tidigare tipset på denna site att min fmf Karl Albert Pettersson , född 1862-02-09 Ukna sn, Ekhult kanske inte alls var av vallonsläkt Pilar utan kanske Pielard. Jag antar att de flesta släkterna är dokumenterade och vi har inte funnit någon Pilar. Tyvärr ifrågasatte vi aldrig min farmors uppgifter - hon är nämligen den som drömskt berättade om sin far Karl och hans vallonhärkomst. Enligt sägen så skulle Karl eller hans far hetat Pilar men bytt till det mer svensk-klingande namnet Pettersson. Karl har jag på bild och han ser kanske lite vallonsk ut men kan lika gärna vara 100% svensk. Hur som helst var Karl en utan 3 oäkta barn och ingen far nämns i födelseboken - något som aldrig vidrördes utav min farmor (hon kanske inte visste för hon var inte den som hymlade) utan det hittade vi när vi började att släktforska. Finns det någon som vet mer om släkten Pielard och var i Sverige de befann sig? tacksam för tips på antavlor och dokumentationer.
mvh  
Karin

47
Stierna / Stierna
« skrivet: 2010-10-24, 14:36 »
Hej
Jag undrar om det finns någon koppling till denna släkt för mina barns ana
(ff mm mm fm mf mm mm mf mm f)
Jon Marteinssønn Stjerne, född ca 1350 in Östergötland, Sverige, död 1404 Sudrheim, Romerike, Akershus.
Familj i Norge med Agnes Sigurdsdatter Sudreim til Giske.  
En av deras söner var riksforstandar Sigurd Jonsson. Kilde: Aschehougs Norgeshistorie, bind 4: Folketap og Sammenbrud 1350-1520 Publikation: Aschehoug, 1996 Dokument reference:  p. 74

48
Bååt / Bååt
« skrivet: 2009-03-01, 17:01 »
Jag har en fråga kring Brita Björnsdotter Bååt. Död 1597-02-19
Hennes far är tydligen Björn Pedersson (Bååt av Fållnäs), död 1570-06-01.
Men vem är hennes mor?
Sökningar på nätet ger svar i många olika antavlor men de visar olika; en variant är att Björns andra hustru Christina Krumme  är hennes mor, andra ställen visar på den första frun Brita Nilsdotter Grip. Vilket är riktigt?  Jag har läst någon stans att Björn gifte om sig efter 1549. på ett annat ställe hittade jag att Brita Björnsdotter var född 1541 (och borde därför ha första frun som sin mor kan man tro). Vet någon reda i detta?

49
Kristiania (Oslo) / Henrich Thoresen
« skrivet: 2010-04-12, 18:29 »
Jag letar efter mer information kring mina barns ff ff ff  
Henrich Thoresen, född ca. 1770 (el 1769), Norge
71) 1801; 32 år vid folkräkningen, boendes på Nedre Qvarteer, Nedre Slotgatan, Gard 343 Og 350 i Christiania (Oslo). Skräddarlärling (skreader-svend).Skraeder-Svend (Skärddarlärling)
Gift med: Maren Gulbrandsdtr född ca. 1777.
Barn:
i.   D. Maren Magrethe Thoresen, född ca 1795/1796.
ii.   D.Kirstine Thoresen, född ca. 1798/1799.
iii.   S. Erik Thoresen, född 07 apr 1812, Christiania, Norway; d. 02 mar 1887, Larvik, Norway. (barnens ana)
 
Är det någon som vet mer om dessa personer, gärna fler anor, så tar jag tacksamt emot uppgifter.
mvh
Karin

50
Fylke: Buskerud / Eiker
« skrivet: 2010-10-18, 21:55 »
Tack!  
Jag tycker att det är svårt att söka i Norge.... Siri Nilsdatter Ruud  hittar jag tex inte något mer på. Vet du varifrån hon kommer? Hur hittar man det i Norge? Tycker inte heller att man får google-träffar på Norge-personer och gårdar på samma sätt som i Sverige. Det ger en del ledtrådar också att gå på.  
Svårt är det också då man inte känner till angränsande byar. Om du vill ha hjälp med orter i mellansverige så kanske jag kan hjälpa dig.  
mvh
Karin

51
Fylke: Buskerud / Eiker
« skrivet: 2010-10-17, 11:52 »
Hej Pia
Fantastiskt jobb som du har gjort (!) och som jag nu har börjat att nysta vidare i.  
Boel Margareta får jag dock inte riktigt ihop. Först skriver du  
Boel Margarethe Olsd Gårdskone 30 år, Skarret, 31 jan 1850 begravet 12 febr  
och sedan får jag en länk som mycket riktigt visar en Boel som dör 1847. Är det samma Boel?
 
Är du släkt på något sått med dessa ?

52
Fylke: Buskerud / Eiker
« skrivet: 2010-04-12, 18:19 »
Hej
Jag söker information om mina barns anor i Norge: bl.a  
barnens ff mf mf Nils Hansen Skarud, född 1806 i Eker/Fiskum, Norge    
(Skarrud) Levde som änkling 1875 på sin gård Stranden (Skarud)  
Familj med Boel Margarethe Olsdatter, född 1819-03-09 Gullaxrud, Eiker, i Norge .  
Barn:
i.   Ole Nilsen, född 1858 i Eker/Fiskum
ii.   Olaus Nilsen, född 1841,  - ” -
iii.   Hans, född ca 1844 (ev han som finns angiven på gården Raaen (mellan) ca 1875 då ogift  
iv.   Nils Otter, född ca 1848
v.   Anne Bolette Skarud, född 1846 i Norge (barnens ana)
 
Boel har jag hittat födelsnoteringar på och att fadern är Ole Halvorsen, troligen född ca 1757, Gullaxrud,
(Gullixrud el Gullichsrud) Oles far skulle kunna vara Halvor Olsen, han är 43 år 1801 då sonen Ole är 8 år, Gaardbruger. Det skulle innebära att Ole är 27 då dottern föds - vilket är helt rimligt. I så fall heter modern Boel Tostensdotter, 40 år 1801 - vilket är helt troligt med tanke på barnbarnets namn.  
 
Kan någon bekräfta min auppgifter för Boel och Nils? Och ännu helre fylla på med mer anor. (Jag tycker att det är svårt att läsa registren på digitala arkivet när man är så dålig på lokala ortsnamn och stavningsvarianter)
Tacksam för all hjälp som jag kan få.
mvh
Karin

53
Östra Stenby / Äldre inlägg (arkiv) till 07 mars, 2010
« skrivet: 2010-03-04, 16:44 »
Hej
Jag har haft en fråga om en ana till mina barn under Björkvik kring Johan Nilsson, Hemansbrukare Skarpåker, Björkvik, och hans hustru  
Anna Stina Olofsdotter. De får dottern Maja Stina Jansdotter (Maria Christina), född 1824-01-03 i Björkvik (se Björkvik C:5 sid 119) Denna modern Anna Stina anges vara född i Östra Stenby, Genline Husförhörslängd Björkvik  AI:11B sid 76 1824-1828 där det står att hon är född 1796-12-08.  
Jag hittar henne också som nyfödd i Östra Stenby. Så långt så väl. Men sedan blir det lite huvudbry när jag tittar i Östra Stenby AI:4 sid 312 där hon verkar vara död. Hittar inte någon i db innan nästa Anna Stina föds. Kan någon förklara? Ni får gärna också förtydliga hela samlingen folk som står under Olof.  
Anna Stina
 (61.8 k)

Tacksam för hjälp
/Karin

54
Östra Stenby / Östra Stenby
« skrivet: 2010-03-07, 16:50 »
Hej Ulf!
tack för att du delar med dig av dina kunskaper ! Jag kan inte sådant - antagligen för att jag inte är med i någon släktforskarförening.... Men nu vet jag!
mvh
Karin

55
Åtvid / Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2010
« skrivet: 2010-03-14, 11:26 »
Hej Åke!
åter igen tack för hjälp på vägen! Men jag gick bet på att hitta Anders Ekblad - många Anders finns det i Vist. Ibland ganska svårtläst dessutom. Så man kanske får ge sig med detta. Lite till blev det tack vare dig! mvh Karin

56
Åtvid / Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2010
« skrivet: 2010-03-13, 21:23 »
Tack Åke!
Jag hittade familjen och tex även modern Brita Månsdotters födelsenotering julafton 1769 i åtvid med föräldrarna Måns Jonsson  och Cath Pärsdotter  (tror jag) i Holmsetter (som jag tyvärr inte kan se vad det står efter). Holmsetter verkar inte vara eget torp eller gård i Åtvid.
Någon säker Anders har jag dock inte hittat bland de som fötts i åtvid 1756 eller 1761.  
/Karin

57
Åtvid / Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2010
« skrivet: 2010-03-13, 13:02 »
Hej
en till fråga:
bruksarbetaren Anders Ekblad, född 17-talet i Åtvid familj med Britta Månsdotter,
 (Fb dottern, Åtvid CI:4, sid 273) dottern Anna Cajsa Ekblad, född 1790-01-16 i Åtvid  
Är det någon som hittar dem i åtvidabergs husförhör 1790? Trodde att det var lantbruket men hittar dem inte.
Skulle gärna vilja komma en generation till bakåt i tiden. /Karin

58
Åtvid / Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2010
« skrivet: 2010-03-13, 11:23 »
Jag undrar om det finns någon som har kommit längre än jag och vet mer om min  ff mm mf ff Lars Gustafsson som tillsammans med Catharina Johansdotter får tvillingarna Johan (min ana) och Jonas Larsson, födda 1749-07-13 i Åtvid (fb Åtvid CI:3 sid 305 ev i Råstorp)  På AD online sträcker sig inte hfl tidigt nog.
tacksam för hjälp.
mvh
Karin

59
Åtvid / Äldre inlägg (arkiv) till 26 januari, 2010
« skrivet: 2010-01-09, 17:07 »
Jag letar efter lite mer info för min ffmmffmf Johan Svensson. Gift 1754 1/12 i Åtvids sn  
Bonde i Västantorp, Åtvids sn. gift med Catharina Persdotter. Utöver dottern Sofia (min ana) född 1755-01-06 i Västantorp så har jag hitta sönerna (Åtvid CI:3):  
Peter,född 1757-03-23
Carl, född 1758-10-01 (en av dopvittnena är Anna Perssdotter i Västantorp (släkting?).
 
Jag tycker att det ser ut som om det är hustrun Catarina som kommer från Västantorp vid giftet enligt CI:3 sid 203, AD online). Någn som vet varifrån Johan kom?  
Eller någon som har mantalslängder för Västantorp för tiden?
Tacksam för ledtrådar. mvh Karin

60
Åtvid / Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2009
« skrivet: 2008-10-21, 09:13 »
Tack Barbro! Mycket intressant läsning under Gärdesrum. Jag undrar nu om det är någon som har tillgång till Åtvids kyrkböcker, tex födda eller inflyttade, så att jag kan följa Lindqvists tidigare del av livet.

61
Åtvid / Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2008
« skrivet: 2008-10-14, 22:00 »
Jag söker efter information, äldre släktingar, historia mm om en anfader;  Han var  
byggmästare Anders Gustaf Lindqvist. Född 1819-11-20 Åtvid 41).  Död före 1900.
Makan änka i SvBef 1900, boende hos dottern Hilma Matilda
Bergbo s 86
Familj med Christina Carolina Willing (Född 1826-04-08 Gärdserum 41).) Vigsel 1851-12-25 41).
Barn:
  Anna Christina Emirentia. Född 1854-01-15  
  Carl Gustaf. Född 1856-07-23 Falerum, Gärdserum  
  Hilma Matilda Lindqvist. Född 1862-02-15 Gärdserum, Kalmar ln. Död 1946-08-10  
  Emma Sofia. Född 1865-09-04  
                               
41) Gärdserum AI:11
 
Tacksam  för alla tips kring vad en byggmästare var på den tiden och vart han kom ifrån.

62
Åtvid / Åtvid
« skrivet: 2016-03-03, 17:22 »
Tack ANNA!

63
Åtvid / Åtvid
« skrivet: 2016-02-09, 21:51 »
Hej
Jag söker efter mer information om anor till Jonas Carlsson, född 1766-06-06 i Kulla, Åtvid. Fb CI:3  sid 375. Hans far heter Carl Jonsson och hans mor Kierstin Nilsdotter. Jonas gifter sig 1796 med Chatarina Jonsdotter född 1774-05-29 i Åtvid. Men eftersom det inte finns husförhör innan 1790 så hittar jag dem inte vidare. Tacksam om någon vet mer om giftemål,  födelseår, varifrån de kommer och äldre anor etc.  Allt av intresse !

64
Västra Harg / Äldre inlägg (arkiv) till 11 november, 2010
« skrivet: 2009-08-13, 17:37 »
Jag letar efter min fmm mm m - (Brita) Katarina Andersdotter, född ca 1770-05-01 i Västra Harg (E)  
[hfl]. Levde 1806 i Surdalen, Svenserums ägor, Gärdserum (E) [AI:1].  
 
Har inte tillgång till kyrkböcker i Västra Harg men om någon kan ge mer uppgifter på henne så är jag tacksam (och kan kanske dyka ner i denna socken som är ny för mig i släktforskningen)
 
Hon var gift med Magnus Månsson Berg, född 1762-09-28 i Ukna.
mvh
Karin

65
Ulrika / Äldre inlägg (arkiv) till 29 december, 2008
« skrivet: 2008-10-29, 20:08 »
Britt-Marie! TACK!
Vad du är duktig och snabb.
/Karin

66
Ulrika / Äldre inlägg (arkiv) till 29 december, 2008
« skrivet: 2008-10-28, 14:01 »
Jag letar efter mer information kring  
Klara Sofia Edvardsdotter (1845 16/5-1935 30/1) Bosatt i Ulrika. Vet någon något om hennes föräldrar eller var hon var född?

67
Ulrika / Äldre inlägg (arkiv) till 29 december, 2008
« skrivet: 2008-10-05, 12:45 »
Bo!
Tusen tack för ditt snabba svar! Jag har hört rykten om boken Familjer och gårdar i Ulrika men det tycks vara helt omöjligt att få tag i den. Vart kan jag leta? Finns det något på nätet?
Efter ditt svar, Bo, så har jag suttit som limmad vid datorn och jobbat mig igenom de adliga ätterna som du gav mig ingången till genom Arvid Eketrä. Vet du hur säker en sådan uppgift om utomätenskapligt barn var? Flera har nämnt det på nätet i olika anträd. Genom Eketrä hittade jag fram till släkterna Rosenstråle, Slatte, Ulfsparre, Gulta och Ruska. Fantastiskt! Jag är inte någon släktforskare men kommer att bli med tiden! Utgår gärna från sådant som redan är hittat av alla er duktiga på nätet.  
 
Vet någon något mer om min släkt mellan Aron Alfred Larsson (1843 21/3-1918 5/6) och Johan Arvidsson (1678-1758) i Bromhult?

68
Ulrika / Äldre inlägg (arkiv) till 29 december, 2008
« skrivet: 2008-09-25, 22:56 »
Jag söker efter information kring min morfar Aron Larsson f. 1889 i Ulrika socken, d. jan 1959 i Strängnäs. Hans föräldrar hette Aron Larsson (smed?) och Clara Sofia f 1845 - deras gravsten finns kvar på kyrkkogården i Ulrika. Skulle vilja veta om någon kände till vart de bodde etc. Och mer om Aron och Claras släkter. De fick många barn men endast David stannade i Sverige när de andra utvandrade.
jag har precis börjat med att söka bakåt i min släkt. tacksam för mer information.

69
Tåby / Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2012
« skrivet: 2010-04-18, 17:44 »
Hej Tommy
Tack för tipset om drängen. Jag letar vidare.....  
mvh
Karin

70
Tåby / Äldre inlägg (arkiv) till 28 februari, 2010
« skrivet: 2010-02-28, 12:07 »
Hej
Jag letar efter föräldrar till Per Gustaf Boström, född 1820-04-02 i Tåby  
Hittar ej Per Gustaf i födelseboken på detta datum i Tåby, Dock en Per Gustaf född 1820-05-09 - kan det vara han?. Min Per Gustaf gift 1852 med Christina Sofia Andersdotter,enligt sonen fb Tåby AI:5 sid 34.  
Familjen inflyttad till Skönberga 1864, Utflyttad till Furingstad 1865
Finns också en Gustava Boström som flyttar från Furingstad till Konungssund 1865 - kanske släkt
(hf Furingstad AI:10, bild 21)
Barn till Per Gustaf och Christina Sofia:
   Johan Fredrik född 1855-08-30 i Konungsund  
   Hilma Christina född 1863-02-20 i Skönberga
   Karl Gustaf Boström född 1865-01-05 (mina barns ana)
 
Jag kommer inte vidare så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få med Per Gustaf.
mvh
Karin

71
Skönberga / Äldre inlägg (arkiv) till 06 juli, 2010
« skrivet: 2009-12-12, 15:52 »
Hej  
Jag försöker reda ut lite mer kring min ana Katarina Månsdotter, född 1760 i Skönberga (E) (Db).  
Jag fick uppgifter via Torsten Ståhl om henne men hittar inget i fb. Någon som vet mer om henne? Jag har sett flera konversationer kring män med samma namn som hennes far men hittar inte det heller annat än under Ringarum där det tycks komma syskon. Katarina  flyttar till Svinsbo där jag hittar henne i hfl. Far: Mörkman, Måns. Båtsman. Mor: Jonsdotter, Lena  Vet någon vart hennes far Måns Mörkman kom ifrån?  
 Barn Jonas Mattiasson. Torpare. Född 1800-09-29 i Svinsbo, Ringarum (E).  
tacksam för lite mer data
mvh
Karin

72
Sankt Anna / Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2010
« skrivet: 2009-12-12, 18:11 »
Hej Lennart!
Tusen tack! Nya platser för mig.  
mvh
Karin

73
Sankt Anna / Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2010
« skrivet: 2009-12-12, 16:14 »
Jag letar efter mer information om Sigrid Nilsdotter. Född 1742-01-06 i Sankt Anna (Db). (Zegrid) Död av ålderdom 1817-01-06 i Fårsum, Ringarum (E). Begravd 1817-01-12 i Ringarum (E). Fader: Nils Christophersson  (fb. S.t Anna C:3 sid 78).
Jag kan inte tyda var Nils bodde vid dotterns födelse och hittar inte heller någon angiven moder. Tacksam för mer upplysningar kring Sigrid med föräldrar.
mvh
Karin

74
Ringarum / Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2010
« skrivet: 2009-12-07, 08:11 »
Fantastiskt! /Karin

75
Ringarum / Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2010
« skrivet: 2009-12-04, 16:08 »
Tusen tack, Torsten!
Det blir ju lite bättre om man får rätt namn!  
mvh
karin
 
p.s. du vet möjligen inget mer om personerna som döljer sig bakom bröllop mellan Mattis Nilsson och Karin Månsdotter i Ringarum, Svinsebo 1797-02-28. Denna Mattis som tycks ha bott på samma ställe som Karin och sedan dött strax efter bröllopet. Jag hittar honom inte i dödsboken.

76
Ringarum / Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2010
« skrivet: 2009-11-08, 17:27 »
Tusen tack - skall undersöka vidare. Med lite guidning så ser kanske jag bättre.... .
Jo, Jonas och hans fru har jag nu hittat  i Ringarum, båda födda 1800! Trickigt när inte barnen kommer i rätt tidsordning i liggaren - man får vara uppmärksam. Har hittat bröllop mellan Mattis Nilsson och Karin Månsdotter i Ringarum, Svinsebo 1797-02-28. Har även hittat Karin Månsdotter som enka i Svinsebo ca 1802 (hfl AI:3 sid 65) med två söner; Mattis född 1790 (född före giftet?) och Jonas f 1800 (!)  
 
Har dock ingen lycka med att hitta Fårserumsborna Magnus Månsson och Anna Andersdotter som fick barnet Inga Stina Månsdotter, född 1800-12-28 i Forsum i husförhören - finns andra som läser bättre än jag....?/Karin
 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2009-11-08 20:47)
 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2009-11-08 21:49)
 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2009-11-08 22:53)

77
Ringarum / Äldre inlägg (arkiv) till 25 januari, 2010
« skrivet: 2009-11-07, 21:23 »
Jag söker mer info om min fffmf och hans fru. Önskar hitta deras födelsorter och föräldrar.
 
 Jonas Matsson, född 1800-10-26
Torpare. Jag hittar honom i Ringarum hfl A:I 16 bild 91,  
Inflyttad från Ringarum till Skällvik 1829, från Skällvik till Ringarum 1833 (Ringarum B:I1)
Gift 1829-09-27 (Ringarum C:6, AI:9 bild 151), Inga Stina och Jonas var tjänstefolk på samma gård, Toftebo Ringarum, vid sitt giftemål.
 
Barn:
Anna Maria (Maja), född i Skällvik 1831-08-24
Christina Catharina (Stina Cajsa), född i Ringarum 1833-09-22
Inga Charlotta (Lotta) Jonsdotter, född 1835-05-14 Bygget, Ringarum 31). Död före 1890 12).(min ana)
Jonas Magnus, född Bygget, Ringarum 1839-12-02
 
fffmm Inga Stina Månsdotter, född 1800-12-28
 
hoppas på lite hjälp att komma vidare. Hittar dem inte som födda i Ringarum och i Skällvik saknas födelsbok för denna tid på AD Online.
 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2009-11-07 21:24)
 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2009-11-07 21:25)

78
Malexander / Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2014
« skrivet: 2013-12-30, 12:12 »
Hej
En fråga till er mer kunniga:
Jag har en ana vars far jag letar efter.  
Klara (Clara) Sofia Edvarsdotter, 1845-05-16 - 1935-01-30, barnafader okänd. Född i Ljungstugan, Idebo(Malexander C:5 sid 71)
Modern var Inga Greta Andersdotter, född 1819-08-08 i Källevik, Adelöv (Adelöv C:3 s.461 Enligt hfl AI:5 förr 7 augusti 1819). Stackars Inga hade redan ett oäkta barn när Klara Sofia föddes, Charlotta Gustava. Senare fick hon Anna Lovisa med vars far hon senare gifte sig med, drängen Amund Gustaf Eklund. Amund tycks inte vara far till Klara Sofia och detta stämmer med släktens minne om hur det förhöll sig. Men ingen vet vem som var hennes var. Jag kan inte se i husförhören att Inga bor nära någon lämplig Edward.    
 
Jag undrar om ni vet någon annan skrift där man kan leta efter ev kommentarer om Klara Sofias far. Jag hittar inga andra lämpliga böcker på Arkiv Digital. Kanske var detta en tid då oäkta barns fader förblev en hemlighet. Någon som vet? Tacksam för tips.

79
Kisa / Äldre inlägg (arkiv) till 16 september, 2009
« skrivet: 2009-09-04, 18:01 »
Hej igen
Eter att ha läst lite fram och tillbaka så lutar det väl lite åt att ovan nämnda Anders Tjust (eller Tjus) mycket väl skulle kunna vara en vikarierande soldat under Samuels fångenskap (och det står naturligtvid Sam. och inte Lars i hfl kisa AI:2.).
  Det verkar inte vara så många kilometer mellan Näs och Kjusebo soldattorp (om jag hittat rätt Näs på kartan).
Hur kan man få veta mer om denna korta man som endast var soldat en kort tid? Vet någon vart han bodde? Bodde han också på soldattorpet Brunnstugan? Vad hette han egentligen i efternamn? Hopas på mer ledtrådar.
mvh
Karin

80
Kisa / Äldre inlägg (arkiv) till 16 september, 2009
« skrivet: 2009-09-03, 23:07 »
Tusen tack för all information! Olof, Lars och Samuel...??? tål att läsas långsamt. Spännande historia! Skall kolla i kyrkböckerna igen.  
/Karin

81
Kisa / Äldre inlägg (arkiv) till 16 september, 2009
« skrivet: 2009-09-03, 11:47 »
Hej
Jag letar efter mer info kring min ana Olof Tjus Livgrenadjär för Kjusebo rote, Kisa. Uppgavs i födelseboken 1808 27/12 vara barnafader till Lena Carin, född 1808-12-27 i Kisa (E) [Kisa C:4 s.53]. Det är fullt och tydligt läsbart att det står Olof.  
Modern till det oäkta barnet var Ingrid Jonsdotter, född 1781-04-11 i Loberg, Tidersrum (E) [Tidersrum CI:2 s.165]. Död 1847-11-10 i Paris, Örsebo, Kisa (E) [Kisa C:6 s.341].  
I hfl hittar jag inte honom. Däremot hittar jag en Lars Tjus född -65, bonde, hustru Stina och två barn.  
 
Någon som vet om släktskap finns mellan Lars och Olof, eller vart denna Olof tog vägen eller vart han bodde?  
Tacksam för hjälp.

82
Häradshammar / Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2011
« skrivet: 2009-12-05, 13:51 »
Är det någon som kan hitta Anders Andersson Född 1736-07-11 i Häradshammar i födelseboken. Död 1810-12-01 i Fårsum, Ringarum. Jag hittar honom inte. Jag vill gärna finna hans föräldrar. Han var gift med Sigrid Nilsdotter. Född 1742-01-06 i Sankt Anna  
mvh
Karin}

83
Horn / Äldre inlägg (arkiv) till 09 januari, 2015
« skrivet: 2014-09-24, 19:12 »
Har provat tidigare utan att få napp men provar igen. Jag söker efter en anas föräldrar. Hoppas att någon vet något för hon är inte heller gift. Födelseboken i Horn saknas 1793.  
 
mff fm
Kristina (Stina) Eriksdotter, född 1793-11-23 i Horn (E)  
Död 1862-10-27, då tjänstejon, i Ekshult, Rangkulla ägor, Västra Eneby (E)  
Inflyttad från Bäckstugan till Millingstugan Rangkulla 1852, (Västra Eneby AI:10, sid 209).
 innan dess backstuga Björkeberg 1838..... Boendes i torpet Slutet, Axhult 1828-30 (hfl Västra Eneby AI:6, sid 73) med både oäkta dotter och oäkta son. Brutit mot 6:e budordet vid husförhöret 1819, för svag kristendomskunskap.  
 
 
Barn:
 Lars Magnus född 1815-08-12 i Eneby  
Anna Cajsa  född i Eneby 1824-03-04

84
Horn / Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2010
« skrivet: 2009-11-12, 23:01 »
Söker mer info om min ana Stina Eriksdotter. Jag vill hitta hennes föräldrar.
 
Stina Eriksdotter, född 1793-11-23 i Horn (E) [CG].  
Död 1862-10-27 , då tjänstejon, i Ekshult, Rangkulla ägor, Västra Eneby (E)  
Inflyttad från Millingstugan Rangkulla 1852, (Västra Eneby AI:10, sid 209)
 innan dess backstuga Björkeberg 1838, från Kindås 1831 (hfl Västra Eneby AI:6 sid 294 & AI:7 sid 267 & AI:8, sid 292 - tjänstepiga, då boendes med dottern.
Boendes i torpet Slutet, Axhult 1828-30 (hfl Västra Eneby AI:6, sid 73) med både oäkta dotter och oäkta son. Brutit mot 6:e budordet vid husförhöret 1819, för svag kristendomskunskap. Son utom äktenskap med Lars Magnus Eriksson, född 1792-09-13 i Bromhult, Kisa.
 
Barn:
Lars Magnus född 1815-08-12 i Eneby (min ana)
Anna Cajsa  född i Eneby 1824-03-04)

85
Drothem / Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011
« skrivet: 2010-04-26, 20:40 »
Hej Tommy
Intressant. Vore ju roligt om vi fick fram mer på Clas. Det är ju trots allt inte så längt tillbaka. Detta är en person på min mans gren som börjar närma sig ortmässigt mina rötter. Jag hoppades på att komma vidare...
/Karin

86
Drothem / Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2011
« skrivet: 2010-04-23, 12:03 »
Hej, igen Drothems-sökare.
Jag har tappat spåret på Clas Andersson och hans hustru Stina Nilsdotter. De får sonen Niklas Classon, född 1793-12-17 i Närby, Drothem. Jag tror att Clas är ryttare. fb sonen Drothem C:4 sid 167. Vet någon något mer om Clas eller Stina så motar jag gärnde den informationen!
mvh
Karin

87
Drothem / Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010
« skrivet: 2010-03-01, 19:40 »
Hej Britt-Marie
Tack för att du hjälpte mig rätt igen! Fel finns även i Sveriges befolkning 1900. Där står att Emma Sofia hette Johansson (men det var naturligtvis johansdotter). Ja, sedan var det väl dåligt putsade glasögon eller jag som läser som en kratta...  Nu kommer jag säker vidare. Åter igen tack! /Karin

88
Drothem / Äldre inlägg (arkiv) till 29 mars, 2010
« skrivet: 2010-02-28, 12:01 »
Hej
Jag tar tacksamt emot uppgifter om Emma Sofia Johansdotter, född 1860-12-01 i Drothem, Östergötland. gift 1886-11-12 med Karl Gustaf Boström, född 1865-01-05 i Furingstad.  Jag tror mig veta att hennes föräldrar är Johan Niklasson, Statardräng Stintorp och Anna Sofia Jonsdotter, född ca 1833. Men där tar det stopp för mig i kyrkbokssökandet. Någon som vet mer?
mvh
Karin

89
Asby / Äldre inlägg (arkiv) till 14 april, 2010
« skrivet: 2009-09-05, 22:46 »
Hej  
Jag undrar om någon kan finna min ana Samuel Samuelsson, född 1754 i Asby i födelseboken. Han bodde på torpet Store Rosebo utjord (1/8), (Hfl Asby AI:1, sid 34)
 
Jag hittar inte heller hans fru, Lena Nilsdotter, född 1761 i Asby
(Hfl Asby AI:1, sid 34). Piga från Linneberg, Asby, vid giftemålet 1777-05-11(c:2, sid 137). Jag hittar dem alltså som gifta och med barn på gården St Rosebo. Men jag tycker att jag borde hitta dem i födelseboken men gör det inte. Någon som vet bättre eller så?
tacksam för hjälp.
Karin

90
Skinnskatteberg / Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2009
« skrivet: 2009-09-19, 08:57 »
Hej Lotta
Jag såg i husförhörslängderna att det bor en Johan Jacobsson född 1715 och bosatt med familj i Haraldssjön på 1770-talet. Min Stina tror jag har en bror som heter johan och jag tyckte att jag såg flera Jacobs-namn. Så någon gren av släkten bor troligen kvar vid Harladsjön med tanke på de ständigt återkommande namnen.

91
Skinnskatteberg / Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2009
« skrivet: 2009-09-18, 21:04 »
Aha - behöver bli bättre på gamla stilar!
Tack Samuel.

92
Skinnskatteberg / Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2009
« skrivet: 2009-09-18, 15:32 »
Ny fråga från mig.  
Jag letar efter en Stina Jacobsdotter, född 1722-03-07 i Haraldsjön (tror jag)
Bosatt Forsbyn. (hfl Skinnskattberg AI:7b, sid 17. Fb Skinnskatteberg C:4 bild: 115/154, sida: 0111)
 
(26.5 k)
Hittar familjen vid Haraldsjön i hfl AI:3 sid 76 men där heter barnet Elisabeth. Elisabeth heter hon också i fb  som jag bifogat. Kan Elisabeth bli Stina?

93
Skinnskatteberg / Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2009
« skrivet: 2009-09-14, 23:30 »
Birgitta!
Mycket riktigt. Där fanns han bara en sida ifrån där jag letat.... Tack för att du hjälpte ett trött läsare.
/Karin

94
Skinnskatteberg / Äldre inlägg (arkiv) till 27 oktober, 2009
« skrivet: 2009-09-13, 12:42 »
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att hitta mer om  
Eric Ambrusson och Maja Hansson som skall ha funnits i Hedsmuren - hittar där bara en annan Ambrusson.  De fick en dotter Anna Stina Ersdotter, född 1842-01-06 i Skinskatteberg, Gift 1864-09-25 med Per Gustafsson, Anna Stina Döpt 1842-01-09, Lysning 1864-07- 03/10/17

95
Ramsberg / Äldre inlägg (arkiv) till 15 mars, 2010
« skrivet: 2010-03-14, 11:42 »
Har en fråga under släkten Ramgren men jag tar den även här eftersom kanske fler läser under socken. Det gäller information kring mina barns fm mf mf Carl Ramgren, född 1816 i Ramsberg . Jag skulle vilje hitta mer om honom - tex hans föräldrar. Han var backstugesittare i Nederhyttan (hfl Ramsberg AI:17a sid 118), död 1892. Gift 1, 1842-12-08, med Maja Andersdotter, född 1818 troligen i Linde, hon dog 7/12 1862 ”i Barnsäng”. Carl senare omgift 1863 med Lovisa Dahlberg som har kopplingar till Nederhyttan. Flyttade med Lovisa 1863 till Strossa (?) Kårberg. Lovisa hade en oäkta son Per August född 1860, död 1863-08-06 i Morskoga
Barn i giftet med Maja Andersdotter:  
i. Anders, född 1845-02-03  
ii. Carl, född 1847-10-31  
iii. Lovisa Ramgren, född ca 1850-10-04 i Ramsberg (ana)  
iv. Stina Maja, född 1853-11-10  
v. Per, född 1856-12-01
vi.   Sofia, född 1858-07-03 (Ramsberg hfl AI:18a sid 127)
vii.   Sofia, född 1864-12-23 (med andra hustrun kan man antaga)
   
Jag tror inte att jag har honom under födda 1816 - finns två Carl det året men ingen sm känns rätt (nr 34 resp 62 i Ramsberg C:6). Kanske är det fel år.  
Tacksam för idéer om hur jag skall komma vidare.  
 
mvh  
Karin
 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2010-03-14 11:44)

96
Ramsberg / Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2009
« skrivet: 2009-09-15, 21:18 »
Tusen tack! Fina trådar att nysta vidare på! Jättetack! Borde kanske skaffa dispyt.
/Karin

97
Ramsberg / Äldre inlägg (arkiv) till 15 september, 2009
« skrivet: 2009-09-15, 12:35 »
Jag söker information om hammarslagare Olof Weström och hans hustru Stina Jönsdotter i Ramshyttan. De fick en dotter Johanna Veström  1812-04-01 enligt Ramsberg c:6 sid 52.  
Men Ramshyttan är så omfattande i husförhörslängden så jag hittar dem inte. Vet någon om det finns avskrifter att söka i? Eller vet ni mer om hammarslagare Olof. Takcsam för hjälp.
/Karin

98
Fellingsbro / Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010
« skrivet: 2010-02-10, 23:06 »
Hej
Jag söker efter Rättaren på Österhammar, Fellingsbro (Lindesberg) ca 1938 (nu ej längre levandes) som hade minst två barn; Harry och Börje Karlsson  (Börje född 1921 eller 1922). Någon som vet vilka som jobbade på Österhammar vid denna tid? Inte nödvändigtvis att de bodde på gården. Vet ni vart jag kan leta vidare?
Tacksam för ledtrådar. Går också att maila mig svar.
mvh
Karin

99
Fellingsbro / Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009
« skrivet: 2009-09-13, 12:45 »
Tack igen Ann-Mari  
verkar stämma bra med mins lösryckta noteringar! Tack.
Nu hittade jag följande fyra barn och mer om föräldrarna:
Källa: lysn Ramsberg EI:5 sid 7.  
Vigd av Otto Fredrik Hamberg  
Ramsberg AI:18b sid 473 samt AI:19b sid 471 samt sid 500, AI19a sid 188
Hedbyn och sedan utflyttat 1865 till Torskbäcken, 1866 till Grimsö;  
Barn:
 Per-Eric född, 1864-07-09 i Ramsberg, döpt 1865-07-10
Karl August, född 1866-04-23 i Ramsberg,    
Johan, född 1868-08-13 i Ramsberg
Anders, född 1871-09-07 i Ramsberg
 
 
(Meddelandet ändrat av bogen 2009-09-13 12:52)

100
Fellingsbro / Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009
« skrivet: 2009-09-13, 09:59 »
Tack Ann-Marie! Jo, dettta är möjligt - skall stämma av med de få nu levande som kanske kan hålla med om att det kan stämma - de som inte kom ihåg när jag frågade. /Karin

101
Fellingsbro / Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2009
« skrivet: 2009-09-13, 01:01 »
En fråga ganska mycket i närtid - dock med avlidna personer - som jag hoppas finna en starttråd på som jag sedan kan nysta vidare på i kyrkböckerna: hoppas någon vet något om
Axel Lindström, bonde -men ej född där- på gården Degeräng, född på 1880-talet, död 1957 och hans hustru Ida (ev född Persson), dog ca 1953 och då var hon i 60-årsåldern. Hon lär ha haft många syskon varav 2 emigrerade till USA. Idas mor hette Anna och dog vid ca 92 års ålder, bodde då hos Axel och Ida. Anna kanska hette Ambrusdotter. Någon som vet något mer?    
 
Tacksam för starthjälp på denna släkt

102
Skogsbygden / Skogsbygden
« skrivet: 2008-11-03, 20:26 »
Hej
Jag söker efter mer uppgifter, bl.a föräldrar, kring min mm mm mm - Elin Persdotter som enligt uppgifter i Tränningens fastighetsförteckning på Allingsås släktforknings hemsida, är född 1776 i Mörkabo. Hon gifter sig med Anders Bengtsson, född 1762 i Tränningen.  Jag är lite osäker på om detta är Mörkabo som ligger i Skogsbygden eller om det är någon annan stans. Hoppas någon kan ge mig ett nytt spår att nysta i.

103
Siene / Äldre inlägg (arkiv) till 29 januari, 2009
« skrivet: 2008-11-01, 14:19 »
Jag letar efter far och mor till Ingegärd Börjesdotter, född 1805 i Siene. Har inte heller hennes dödsdatum.
Hon bildade med familj med Andreas Andersson, född 1802 i Stenhögen, död 1850 - vet någon vart Stenhögen ligger?
Dessa två bildade sin familj på en gård i Anhult. Barn Anna 1828, Anders (min mmff) 1830 och Carl 1836.

104
Sandhem / Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2010
« skrivet: 2008-11-02, 14:42 »
Hej fredrik mfl.
Jag tror att det skall vara såhär för min ana Bengt Andersson, född 1713 i Nårunga - fick svar på nätet:
 
I Tage Svantessons avskrifter på Alingsås Släktforsknings fina hemsida, under Åreds Mellomgård: Gården togs troligen upp 1713 genom en delning av Mellomgården mellan bröderna Assar och Anders Bengtsson som kom hit från Glifsås 1713.
Hustru: Börta Jonasdotter, född 1684 i Sävsjöos  
Barn:
s Bengt, född 1713  
s Per, född 1715 gift i Nårunga Västergård  
d Kerstin, född 1719 gift i Nårunga Östergård  
s Jon, född 1721 till Ryagärde  
d Marta, född 1726  
s Lars, född 1727 gift 1755 se nedan  
d Ingeborg, född 1736 gift i Stora Lida  
d Kerstin, född 1738  
 
inte lätt när namnen är så vanliga. Men detta
kan väl vara rätt. tor jag. >Vet någon vart Sävsjöos ligger?
Karin

105
Sandhem / Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2010
« skrivet: 2008-11-01, 14:50 »
Hej
Många verkar ha forskat kring Sandhem och då vill jag passa på att fråga; finns det ett Hökared där som kanske min anas föräldrar - anan Bengt Andersson, född 1713 - kan komma ifrån? Vet något i så fall mer om deras härkomst? Bengt är nog född i Nårunga. Och vart det kan stå att läsa mer om föräldrarna i så fall? De flyttade troligen vidare till Åred  och sedan till Nårunga. Bengt gifte sig med Kerstin Svensdotter, född 1704.  
mvh
Karin

106
Nårunga / Äldre inlägg (arkiv) till 27 maj, 2009
« skrivet: 2008-11-01, 14:37 »
Jag skulle bli så tacksam och glad om någon kan ge mig föräldrar till mina anor nedan. De bodde på Nårunga Östergård.
Bengt Andersson, född 1713 i Nårunga, död 1759. Kom eventuellt från Hökared via Åred Västergård.  
och
Kerstin Svensdotter, född 1704, död 1762. Modern heter Martha och fadern Sven men jag vet inget mer än det.

107
Långared / Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2012
« skrivet: 2009-01-21, 21:03 »
Hej Jan - tack för svar.
Och jag hittade Lilla Långared i Ljur - och där hittade jag nog min johannes och Maja men med namnet Johan resp Maria. Årtalen och efternamnen stämde. Så kan det vara... hittade fler generationer.

108
Långared / Äldre inlägg (arkiv) till 22 april, 2012
« skrivet: 2009-01-20, 18:17 »
Jag letar efter mer information för min mm mf f Johannes Jonsson, född 1767 i Lilla Långared
Hittar inget i Långareds kyrkoböcker.? Han finns för Nårunga Östergård 1803-1831.
Någon som kan guida mig in i fler träffar inom Alingsås släktforskarförings alla bra avskrifter?
familj med Maja Jonsdotter, född 1766 i Östergården, död 1834  
 
tacksam för vidare hjälp.

109
Ljur / Ljur
« skrivet: 2008-11-01, 14:30 »
Jag söker mer information om min mmmmfmf Jonas Andersson, född 1740 i Ljur, död 1802 - troligen Nårunga Östergård. Han gifte sig med Märtha Bengtsdotter, född 1739 i Hökared. Vet någon något om varifrån han kom, föräldrar etc. Öna är nämnt att han kom ifrån på Allingsås släktforskningssite.

110
Hol / Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2009
« skrivet: 2009-01-20, 18:22 »
Söker mer information om min mm fm ff   Hans Andersson, född 1720 i Oryd Hol
Hjulsered 1749-1779
Ej hittad i födelseboken från Oryd!
Död 1796
Familj med Kerstin Svensdotter f 1721 i Hjulsered  
 
Tacksam på tips var jag kan leta vidare,

111
Borås / Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2008
« skrivet: 2008-10-14, 22:01 »
Rigmor! underbart! Tusen tack!

112
Borås / Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2008
« skrivet: 2008-10-13, 22:12 »
Ja, tusen tack - både Rigmor och Britt-Marie! Hur får man tillgång till Allingsås släktforkning ? Finns det mer bakåt i tiden före Emma och Linus?

113
Borås / Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2008
« skrivet: 2008-10-11, 02:03 »
Är det någon som vet något om min mormor Ester, född 1896 i Boråstrakten, död 1937 i Strängnäs. Hennes föräldrar var Linus Andersson och Emilia, uppvuxna på varsin gård. Syskon till Ester var Paul och Viktor. Ester gifte sig med David Aronsson och bosatte sig i Strängnäs på tjugotalet.

114
Björkvik / Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-03
« skrivet: 2010-03-03, 08:41 »
Hej Anita!
Tack för hjälp på vägen! Visst fanns familjen där! Vet någon om det finns någon slags avskrift av Björkvikt födelseböcker?
/Karin

115
Björkvik / Äldre inlägg (arkiv) till 2010-03-03
« skrivet: 2010-02-28, 13:18 »
Hej
Jag hoppas att någon kan guida mig kring Johan Nilsson, Hemansbrukare Skarpåker, Björkvik, och hans hustru
Anna Stina Olofsdotter. Jag hittar dem inte i husförhörslängderna (som jag uppfattade saknade index). De får dottern Maja Stina Jansdotter (Maria Christina), född 1824-01-03 i Björkvik (se Björkvik C:5 sid 119) Någon som vet mer om dem och deras anfäder?
Tacksam för hjälp
Karin

116
Hej Pehr
Jag tror att även Maria Kristernsdotter och Anders jonsson Rockströms dotter Maria är en av mina anmödrar.  
Fick du några svar kring din förfrågan för många år sedan?
Jag tror att om du har forskat mer kring den familjen så kanske jag den vägen kan verifiera mina uppgifter. Från denna dotter går vägen senare på släkten Fredric Willing osv. Stämmer det ?
Karin

117
Ukna / Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2009
« skrivet: 2009-11-24, 22:03 »
Tack Barbro. Stämmer nog bra. Jag fick även mer hjälp av annan duktig släktforskare efter min fråga. Bl.a fick jag veta att mer om Måns och Elisabeth och fler därtill. Fantastiskt bra!  
mvh
Karin

118
Ukna / Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2009
« skrivet: 2009-11-22, 00:24 »
Jag letar efter mer information kring min ana, f ff ff mm, Kerstin Månsdotter, piga från Öndal   vid vigseln 1725-10-24 i Ukna, gifte sig med Anders Månsson och fick bl.a dottern Carin Andersdotter, född 1746-06-13   (har bett om läshjälp kring födelsplatsen)
Troligen Ukna. Källa: GID 172.20.260  
Vet någon något mer om Kerstin eller hennes make så mottages det tacksamt!
mvh /Karin

119
Ukna / Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2009
« skrivet: 2008-11-04, 20:22 »
Tack både Monika och Barbro ! Nej, jag kan inte läsa 1700-talsstil men har min dotter på sådan kurs så det finns hopp... Jag återkommer säkert med fler frågor för nu börjar det bli svårt att få fram mer..../Karin

120
Ukna / Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2009
« skrivet: 2008-11-03, 19:32 »
Jag söker efter uppgifter kring föräldrarna till Carin Andersdotter, född 1746-06-14 i Ukna Sn. Gift med Olof Bengtsson, född 1755-10-19. Carin dog i Källdalen där de bosatte sig.  Någon som vet?

121
Ukna / Ukna
« skrivet: 2016-02-28, 13:34 »
Hej !
Jag undrar om någon har anor till Anna Johansdotter, född ca 1775 i Ukna. Hon gifter sig med Peter Persson född 1773-10-18 i Åtvid. I födelseboken Ukna C:4 sid 77 finns en Anna med föräldrarna Johan Månsson och  Stina Johansson. Kan det vara hon?

122
Tryserum / Äldre inlägg (arkiv) till 28 december, 2014
« skrivet: 2014-12-28, 20:22 »
Jag söker efter information kring  
Nils Gustav Andersson, född 1822-10-07. Uppges vara född i Tryserum men jag hittar honom inte i födelseboken.
Han bor från och till i Hannäs och Ukna.
Lär gifta sig 1849 då han flyttar från Ukan till Hannäs.  
Hannäs BI:1 sid 3.  
Gift med Anna Stina Persdotter, född 1827-09-14. Troligen också hon i Tryserum.  
Antingen fattar jag fel på sockengränser eller platser. Men jag kommer inte vidare. Tacksam om någon kan hitta födelse och föräldrar till Nils Gustav.

123
Tryserum / Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2010
« skrivet: 2009-12-20, 21:20 »
Hej Tommy
Helt fantastiskt! Jag är imponerad. Så är det sannorligt. Tack så mycket! Jag måste forska lite på Ånil - det är ett kul namn!
mvh
Karin

124
Tryserum / Äldre inlägg (arkiv) till 01 juni, 2010
« skrivet: 2009-12-15, 17:36 »
Hej
Jag har läs?)-problem för data kring min fm mf f, Anders Lindqvist, född 1781-04-20 i Tryserum.  
Jag tror mig ha hittat honom i C:4 sid 73 (barn nr 15)  - och även en trolig syster kerstin , född 1779-02-01 i Smedstorp i Tryserum C:4 sid 65 (barn 6). Men jag har svårt att tolka alla tecken i fb. Vad heter föräldrarna? Nils Jönsson heter nog fadern men vad heter modern? Chatarina/Karin ??dotter. Tolkade det vid sonens födelse som Östensdotter men det verkar inte så vid vigsel och dotterns födelse. Varför heter han Lindqvist?
Se även det jag tror vara deras giftemål: Tryserum C:3 sid 243, nr 6, gifta 1778-04-20
 
Någon som vet mer. Kanske fler syskon eller Nils och Karins föräldrar.
 
Tacksam för hjälp
mvh
Karin
Nils och Chatarina
 (89.1 k)

125
Tryserum / Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2009
« skrivet: 2009-11-09, 20:14 »
Tack Barbro! Vad du kan!

126
Tryserum / Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2009
« skrivet: 2009-11-08, 17:22 »
Tack Lasse
Kanske kanske... Hannäs är inte helt otroligt och datumet 1794-06-05  har förekommit i hennes dokumentation.  
Om detta stämmer så är hon piga i Bjärkebo (Björkebo) 1814-1816 (Hannäs AI:1 sid 13) då hon flyttar till Yxnerum (finns inte inskannade böcker för in-och utflyttning varken Hannes eller Yxnerum för denna tid). Tappar då spåret igen.

127
Tryserum / Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2009
« skrivet: 2009-11-08, 01:00 »
Jag söker mer infromation om min ana ANNA ANDERSDOTTER, FÖDD 1794-08-05 (eller 06-05) i Tryserum. Dock återfinns hon inte i födelseboken CI:4. Önskar hitta hennes födelseplats, föräldrar och när hon avlider. Någon som vet?
 
Anges vara sjuklig efter 1847 i hfl Tryserum. Inga fler anteckningar finns efter det. Ingen stans anges i hfl när hon blev gift eller varifrån hon kom innan hon flyttade in i Källdalen hos sina svärföräldrar. Har därefter bott bl.a i Kvarntorpet fram till 1847.  
Gift med Bengt Olofsson, född 1790-05-31 Källdalen, Tryserum, Kalmar ln, Småland  
 
Barn:
D. Maja Cajsa Bengtsdotter, född 1822-06-14 Tryserum, Kalmar ln, Småland  
D. Anna Greta, född 1824-02-21 Tryserum, Kalmar ln, Småland  
D. Hedda, född 1827-03-26 Tryserum, Kalmar ln, Småland  
S. Anders, född 1830-09-01 Tryserum, Kalmar ln, Småland Död 1830 Tryserum, Kalmar ln, Småland  
D. Carolina Sophia Bengtsdotter, född 1831-01-08 Tryserum, Kalmar ln, Småland  
D. Susanna Charlotta, född 1834-06-23 Tryserum, Kalmar ln, Småland  
S. Nils Gustaf Bengtsson. (48) Född 1837-04-17 Tryserum, Kalmar ln, Småland  - min ana

128
Tryserum / Äldre inlägg (arkiv) till 15 november, 2009
« skrivet: 2008-11-04, 21:37 »
Jag har en fråga om Anna Andersson, född 1794-08-05 i Tryserum. Enligt en släkting som läst i C4 p147 så hittas hon inte, ser ut att vara 94-06-05 i Tryserum AI:3 p60 Bosatt från 1815 till 1819 i Källdalen. Bor hos mannens föräldrar.   Vet någon något om hennes föräldrar? tacksam för sökhjälp (Karin

129
Lönneberga / Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2010
« skrivet: 2009-08-17, 18:27 »
Tack Bo! Fantastiskt!
 
Jag vet att inte allt detta hör hemma under lönneberga men i all fall....:  
 
Jag var på upptäcksresa i Nannarnas spår i helgen som var! I Pelarne bl.a där den vackra kyrkan finns kvar som fanns även på deras tid. Tobo, Vimmerby lsf, där Bengt Nannesson också bodde, tycks nu vara golfbana.... Mer roligt var att se vart min ff mf mm, Kajsa Katarina Nannesdotter, född 1764-09-04  - alltså Kerstins barnsbarnsbarnbarn, kom ifrån. Hon var ju född i Skuru, Rumskulla. Och då hittade jag huset där hon antaglingen föddes - torpet finns nu på hembyggdsgården i Rumskulla!  Skuru ligger granne med den populära turistattraktionen Katthult (där man spelade in Emil i Lönneberga ni vet...).
Nanne Nannesson, född 1735 i Pelarne, passerade Södra Vi på sin väg till Gärdesrum. Södra Vi är en hisnande vacker by! För den som gillar vackra gårdar och vacker natur kan jag varmt rekommendera en tur förbi. Gissemåla hann jag också passera men missade att du svarat så fort, Bengt.  Men sällan finns bevarade miljöer från 1600-talet, men det var i alla fall synd.
/Karin

130
Lönneberga / Äldre inlägg (arkiv) till 05 januari, 2010
« skrivet: 2009-08-14, 19:04 »
Hej
Jag ser på anbytarforum under Lönneberga att flera, bl.a. Bo Persson, tycks ha mycket information som tangerar mina släktingar. Jag undrar om någon har något mer på på min ff mf mm ff fm, Kerstin Simonsdotter, född c:a 1637 i Gissemåla, Vimmerby lfs.
Hon var gift med med Nanne Bengtsson, född c:a 1632, död 1691 (begr. 15/3) i Tobo Vimmerby lfs.
Jag är sedan släkt med deras barn Bengt Nannesson som är född c:a 1662 (var först bonde i Tobo, Vimmerby lfs och sedan i Pelarne.) Finns fler syskon? Finns föräldrar hittade för Kerstin? Något torp angivet?Tacksam för fler uppgifter.
mvh
Karin

131
Hannäs / Äldre inlägg (arkiv) till 24 mars, 2010
« skrivet: 2009-12-06, 15:54 »
Jag söker mer info om födelsort och föräldrar till min ffmffmmmf Östen Sunesson, född 1704  
[åu].  Bonde. Död 1781-04-13 i Dalsveden, Rumma ägor, Hannäs (E) [db]. Levde i Holmbo, Hannäs (E). Gift 1728-03-12 i Hannäs (E) [vb] med efterföljande ana.
Margareta Larsdotter, född 1705-01-20 i Prästgården, Hannäs (E)  
[fb].
Östen finns inte, vad jag kan se, i födelseboken för Hannäs. Han har en för tiden någon ovanligt namn så jag tänkte att kanske andra kan påmonna sig om att ha sett hans namn någon stans. Vore intressant att få ett släktled till på honom.  
mvh
Karin

132
Gärdserum / Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2009
« skrivet: 2009-08-24, 09:08 »
Hej
Jag söker mer information om min fm fm mm mf m, Maria Persdotter Lang (nämnd i domboken Tjust hd 1724 HT §17). Fadern heter Per Lang men jag hittar inget om honom. Vet ej i vilken ort han bodde men Maria var gift med Johan Johansson, Rusthållare. Ägde i Falerum skattegård, Falerum, Gärdserum (E) [Tjust hd 1723 ST §86]. De hade tre barn; Johan, Britta och Maria. Min ana är Johan Johansson, född omkring 1690 [åu]. Död 1769-01-07 i Falerum, Gärdserum (E) [db]. Levde i Falerum, Gärdserum (E).  
Är Lang ett soldatnamn kanske?

133
Gärdserum / Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2008
« skrivet: 2008-11-04, 18:53 »
Tack, Barbro!
Har du alla längderna för Gärdesrum avskrivna?
 
En annan fråga i relation till min fråga om Eva Månsdotter ovan: Är det vanligt att en dotter heter Månsdotter om hennes far är angiven som Magnus Månsson? Hennes mor heter Andersdotter så det kommer ju inte därifrån heller. Kan det finnas en annan far då?
/Karin
 
(Meddelandet ändrat av Bogen den 04 november, 2008)

134
Gärdserum / Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2008
« skrivet: 2008-11-03, 19:43 »
Hej igen - ni som vet allt om Gärdesrum:  
 
Jag söker efter uppgifter kring den Eva Månsdotter, död i Gärdserum 1877, mor till Cristina Carolina Willing, född 1862-04-08. Kanske var hon inte från Gärdesrum men man verkade röra sig i trakterna däromkring. Hon gifte sig med den Jonas Willing som jag har frågat om tdigare. (Denna gren är svår fast det ligger så nära i tiden...)

135
Gärdserum / Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2008
« skrivet: 2008-10-29, 19:48 »
Tack Barbro.!!!!!
Jag får rysningar! Var hittar du allt?  
 
mvh
Karin

136
Gärdserum / Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2008
« skrivet: 2008-10-28, 13:53 »
Ni är så duktiga på denna site så jag måste passa på att fråga kring en  
Hilda Emerentia Andersson, född 1875-02-21 Gärdserum  
Senare bosatt 1900 Hannäs, Kalmar län,
Död 1949-08-10  
Familj med Gottfrid Nelén (född Nilsson), 5 barn.
 
Vet någon något om hennes föräldrar eller leverne så blir jag glad!
Hilda
 (49.2 k)

137
Dalhem / Äldre inlägg (arkiv) till 19 december, 2015
« skrivet: 2015-10-13, 10:21 »
Jag söker efter uppgifter om ett torp i Gammalskeda i Dalhem nära Fagerdal. Jag vill veta exakt vilken bostad det är i de gamla husförhören för att därefter kunna korrekt hitta vem som bott där. Idag har torpet benämningen Gammalskeda 1:8, på gamla kartor heter det 1:2.  Är det någon som vet vad torpet i forna tider kallades i folkmun och vad som anger torpets befolkning i tex husförhören.   I husförhören finns på några ställen att det bor flera familjer på gården och även inneboedende. Men vem bodde exakt var?  Tacksam för tips och hjälp. Torpet har helt klart anor från tidigt 1700-tal. Övriga hus i Gammalskeda är så pass mycket omgjorda att det är lite svårt att bedömma ålder på dem men detta tycker jag verkar äldst.

138
Dalhem / Äldre inlägg (arkiv) till 07 augusti, 2010
« skrivet: 2010-01-05, 09:03 »
Vincent! Tack för svar igen. Dödsboken från Dalhem vid denna tid är ganska svårläst trots bra återgivelse i AD Online (mycket krummig text) så det tar nog sin tid att hitta lämplig fader den vägen. Men det kanske blir en helg.... Någon annat kanske som har Dalhem C:1 och/eller C:2 avskriven - den täcker dock inte alla år som är sannolika för tiden då Kerstin Månsson kan vara född (gift 1691)?
 mvh
Karin

139
Dalhem / Äldre inlägg (arkiv) till 07 augusti, 2010
« skrivet: 2010-01-04, 13:56 »
Tack Vincent för intressant info! Jag skall spana efter Grindebo. (Har ju eget torp i närheten av Vårum).  Finns ett Grindebo norr om Loftahammar också men dit är det kanske för långt. Dum fråga kanske, men vart hittar jag en mantalslängd för Dalhem vid denna tid?  
mvh
Karin
 
(Meddelandet ändrat av Bogen 2010-01-04 14:00)

140
Dalhem / Äldre inlägg (arkiv) till 07 augusti, 2010
« skrivet: 2009-12-06, 16:37 »
Jag undrar om det går att få fram mer kring min fm fm ff mm m
Kerstin Månsdotter, född beräknat omkring 1670. Död 1737-01-08 i Vårum, Dalhem (H) [CI:3 Dalhem s.225].
Gift 1:o 1691-06-21 i Dalhem (H) [CI:2 Dalhem s.359] med Nils Larsson i Vårum, född ca 1657.  Tycker mig kunna tyda att Kerstin kom från Larum  vid giftemålet. inte helt osannolikt med tanke på att det är nästan tvärs över vägen utifrån dagens landsväg. Är det då någon som utifrån det kan fylla på med info kring Kerstins härkoms? Det är ont om kyrkböcker från Dalhem på Ad online vid hennes födelsetid.
Hoppas på lite hjälp.
mvh
Karin

141
Dalhem / Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2008
« skrivet: 2008-09-25, 22:05 »
Jag söker information om torpare som har bott på Stora Höckhult (eller Hökhult) i Tyllinge, Dalhem. Gärna 1600-1800-tal.

142
Dalhem / Dalhem
« skrivet: 2016-02-21, 20:06 »
Hej igen Bo
Kan det vara så att  
4. Johan Larsson  är kusin med 7. Karin Nilsdotter.    
Och jag tror i så fall att Karin Nilsdotters mamma Kerstin Månsdotter, född omkring 1670 i Larum, är min fm fm ff mm m.

143
Dalhem / Dalhem
« skrivet: 2016-01-26, 20:55 »
super tack, Bo !

144
Dalhem / Dalhem
« skrivet: 2016-01-26, 18:49 »
Hej
I min undersökning kring Gammalskeda börjar ju husförhören från 1751. Denna Nils Jonsson/Jaensson, 34 år 1759,  som bor i Gammalskeda hittar jag inte i födelseboken som då är grötig och svårläst för en amatör. Naturligtvis kan han mycket väl vara född någon annan stans, tex i Ådvid som ligger nära. Men ni som är så duktiga på att hitta allt kanske ändå vet några spår efter hans härkomst eller annan historia (eller hans hustrus). Hans moder kan mycket väl heta Anna.  
Dalhem AI:1 sid 36.  .

145
Askeryd / Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2011
« skrivet: 2010-01-11, 11:59 »
Hej igen.  
Har funderat lite till kring ovan nämnda Nils Danielssons hustru Ingrid Samuelsson, , född ca 1740, Mickelstorp. Dör 1783 i Källevik, 43 år gammal.
Jag har letat i födelseboken Adelöv c:2 men hittar henne inte. Det finns ett barn fött på Mickelstorp 23 november (AD online sid 69) men anteckningarna är vaga och det finns inget namn angivet på barnet. Är det dött? - ni som kan läsa bättre än mig kanske ser vad det står.
Christnades... Olofs barn?.... utj Mickelstorp.
Tacksam för tips.
Karin

146
Askeryd / Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2011
« skrivet: 2009-09-05, 10:39 »
Wow - Olle. Tusen tack!
Vem är Arne?
/Karin

147
Askeryd / Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2011
« skrivet: 2009-09-04, 19:00 »
Hej
Jag letar efter födelseort och föräldrar till min mfmmm Anders Samuelsson född 1787-04-25
Levde 1819 i Källevik, Adelöv (F)(Adelöv AI:6, sid 197; Källevik.) Flyttade till Adelöv  från Askeryd, besked nr 46, 12 november 1811(Adelöv AI:5, sid 680). Han var gifte med Anna Lena Hansdotter född 1795-03-02 och som jag inte heller vet något mer om.  
Barn:
Carl Fredric född 1813-10-27
Anna Lena född 1817-02-14 död 1818-01-02
Inga Greta Andersdotter. Född 1819-08-07 i Källevik, Adelöv (F) [Adelöv C:3 s.461]. Piga i Ljungstugan, Idebo, Malexander (E) [Malexander AI:5 s.166]. (Se 59).
 
Har tappat bort Anders Samuelsson - hittar honom inte Askeryd. [color=0000ff]Någon som kan hjälpa mig med mer info kring paret?[/color]}

148
Alseda / Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2009
« skrivet: 2009-08-13, 17:02 »
Tack SAM och Ivar för snabbt svar! Både för klargörande och nytt spår att söka vidare på.

149
Alseda / Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2009
« skrivet: 2009-08-11, 08:35 »
Hej
Jag söker mer information om min ff mf mf Carl Adam Persson Kratz , född 1776-12-13 i Alseda (F)  
Korpral, Gratialist, Kyrkväktare. [hfl]. Död 1851-02-26 i Bergholm, Bodsgårds ägor, Gärdserum (E) [db]. Flyttade 1808 från Djursdala (H) till Gärdserum (E) [hfl]. Levde i Korshult, Gärdserum (E) [AI:1]. Kyrkväktare mellan 1831 och 1836 i Karlsholm, Falerums ägor, Gärdserum (E) [Gärdserum AI:4, AI:5 s. 118]. Levde mellan 1837 och 1840 i Bergholm, Bodsgårds ägor, Gärdserum (E) [Gärdserum AI:5 s.70]. Hade fosterdottern Johanna Sofia Falk, född 1822 24/5 i Stockholm, barnhusbarn 3481. 1841 fostersonen Oskar Reinhold Vulcan, barnhusbarn född 1829 i Stockholm.
 - hoppas på bekräftelse på uppgifter som jag hittat här på Anbytarforum att hans föräldrar  heter Per Nilsson och Elsa ?Nilsotter. Jag har inget mer på dem. Namnet Kratz övertog Carl Adams svärsson som blev soldat i Tyllinge (där jag nu har torp).
/Karin

150
Adelöv / Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2010
« skrivet: 2010-01-12, 22:25 »
Olle!
Tack för att du lade frågans besvarande på rätt socken!
Sedan visar du ett skolexempel  på hur man skall gå till väga! Och tack för att du gjorde att jag hittade till  http://orserum.info/hjalpadelov.htm  
där jag hittar massor av andra släktingar och kan komplettera med syskon! Tusen tack för hjälp på vägen! Har plockat fram utbildningsmaterial på gamla texter så till helgen kanske jag kan tyda hela stycket ovan.  
mvh
Karin

151
Grangärde / Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2010
« skrivet: 2010-04-07, 23:03 »
Tack Birgitta! Fantastiskt.
mvh
Karin

152
Grangärde / Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2010
« skrivet: 2010-04-05, 16:52 »
Hej
Jag har via Anbytarforum fått upp spåret på en ana till mina barn:
fm mm mf ff mm mf Hans Bertilsson, född den 15 apr 1632 i Sunnansjö, Grangärde (W). Han gifter sig vid 19 års ålder med Malin Eskilsdotter, född ca 1630 i Ibbarbo, Norrbärke. Det är via deras barn Karin som släktet finns.  Jag tror mig ha hittat något slags notering i födelseboken med en Bertil i Sunnansjö. Men det är svårläst så jag undrar om någon vet mer om hans föräldrar.
Bertils son
 (126.2 k)

mvh
Karin

Sidor: [1]