ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östraby AI:9 1872-1877 bild 383 sid 378  (läst 715 gånger)

2010-10-20, 15:47
läst 715 gånger

Utloggad Anita Cederquist

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Undrar om jag kan få hjälp med vad de står om Anna rad 15, kan inte klara det.

Mvh Anita

2010-10-20, 19:07
Svar #1

Utloggad Ivar Wallgren

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2015-02-26, 16:44
    • Visa profil
Hej Anita!

Den härifr.(ån) utfärd.(ade) att.(esten) återlevererad med påskrift.
Mvh Ivar

2010-10-20, 19:25
Svar #2

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Ivar! Tack ska du ha för hjälpen. Fast jag begriper INGET av vad det betyder.

Mvh Anita

2010-10-20, 21:51
Svar #3

Utloggad Ivar Wallgren

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2015-02-26, 16:44
    • Visa profil
Anita

Den härifrån utfärdade attesten återlevererad med påskrift (En attest, som utfärdats, har blivit påskriven och återsänd)
Mvh Ivar

2010-10-21, 01:49
Svar #4

• Anbytare *****
    • Visa profil
Ivar, jag förstod din tolkning vad som stod. Men blir inte klok på vad för sorts attest som hade utfärdats. Och det svaret kanske du nog inte heller kan ge mig. Kan inte ha med lysning att göra, för jag vet att hon inte gifte sig så det kan inte vara något sådant. Är inte så hemma på släktforskning än, har mycket att lära. Skrevs det möjligen ut en attest när någon flyttade. I så fall hade prästerna jobb med att skriva ut sådana så som en del flyttade på sig.

Mvh Anita

2010-10-23, 11:14
Svar #5

Utloggad Ingvar Kristiansson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Anita
Visst utfärdades en flyttattest varje gång en person flyttade till en annan socken. Den nya socknens präst skulle ju få reda på vem som inflyttade och vilken sorts människa det rörde sig om.
I flyttattesten fanns namn och födelsedata. Andra vanliga uppgifter var t.ex kristendomskunskap, frejd (om vederbörande åtnjöt medborgerligt förtroende, hade fött ett oäkta barn, information om tidigare brott/straff etc). Viktig information var även om personen var ledig till äktenskap eller gift.  
Innehållet i attesterna varierade pga lokala traditioner och vilken tid det var.  
Det kan löna sig att kolla en persons flyttattester, eftersom man ibland kan hitta små levnadsbeskrivningar i dem, skrivna av någon flitig/nitisk präst.
Ibland kunde en flyttattest återanvändas, så att prästen vid nästa flyttning fyllde på attesten med de färska uppgifterna och slapp skriva en helt ny attest. Likaså var det inte sällsynt att en person som utflyttade, senare återflyttade till den gamla socknen utan att ha lämnat in attesten i den nya socknen (eller ibland bara efter att ha fått attesten påskriven i den nya socknen). Då skrevs ofta attesten återlämnad eller något liknande, när personen åter noterades i HFL i den gamla socknen .

Ibland glömde den flyttande (eller struntade i) att lämna in sin flyttattest i den nya socknen och kunde då försvinna. I vissa fall finns det antecknat i HFL att en inflyttad person förlorat (slarvat bort eller förstört?) sin flyttattest. Ibland kunde detta bero på att man kanske hade orsak att inte vilja skylta med sitt tidigare leverne  

// Ingvar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se