Urban!
Angående Karin Hansdotter avsåg jag egentligen mest att hennes födelseår rimligen låg närmare 1603 än 1590. Att åldersuppgifterna i rannsakningsprotkollet så ofta använder runda, jämna tal är naturligtvis bekymmarsamt om man vill beräkna fram ett nytt födelseår.
Jag avsåg egentligen inte heller att sätta åldersuppgifterna i databasen rent generellt i fråga med min kommentar om att illiterata åldringar har visats åldras snabbare än kalendern. Det var egentligen mer en generell observation, som man kanske skulle ha som egen diskussion någon annat stans i anbytarforum, under rubriken Kan man lita på åldersuppgifter i dödböckerna? eller något i den stilen.
Det verkar ju onekligen i det här fallet som om den protokollförande kyrkoherden i allmänhet har angivit ålder med en viss omsorg. Du har också naturligtvis rätt i att benägenheten att åldras fortare än kalendern kan variera, och de moderna miljöer som testades var inte svenska. Jag vill minnas att det var en miljö i Malaysia, en miljö någonstans i Kaukasus, en i Afrika söder om Sahara och en latinamerikansk miljö, och att tidsperioden var 1950- och 1960-tal. Poängen med studien var i alla fall att gamlingarna lade till ungefär lika många år på alla ställena.
Nå, till en ny fråga om databasen: Den innehåller en Margareta Andersdotter, född enligt beräkning 1672 i Ale nr 4, död 1750 gift med Per Larsson i Losjö nr 2. Hon har inga förfäder angivna i databasen, trots den noggranna angivandet av födelsegården.
Dessutom förekommer en till Margareta Andersdotter i Ale, trolig dotter till Anders Nillson och Kerstin Jonsdotter i Ale nr 4, (jag antar att identifikationen baserar sig på att Anders Nilsson var den ende Ale-bonden från perioden som hete Anders) som var ungfadder 1690, och alltså bör vara född runt 1670, och som inte vidare avhörs.
Finns det något inte redovisat skäl till att anta att dessa båda Margareta Andersdöttrar är två olika personer, eller har en trolig enda Margareta Andersdotter bara råkat bli uppdelad i sig själv som ungflicka och som hustru av ett förbiseende?