Hej Helen Mattsson.
Tog mig en liten snabb titt för att se om jag kan ge dig något att gå vidare på...
Enligt födelseboken i Voxna 1838;
Per Johan Hedström föddes 1838-07-14 i Dalkarsbo, Voxna (X). Föräldrarna anges vara;
Kolaren Johan Hedström och dess hustru Kristina Persdotter
Enligt motsvarande husförhörslängd så hittar jag följande;
Kolaren Johan Hedström född i Ore (W) 1815-07-15
gifta 1837-10-15
Kristina Persdotter född i Voxna (X) 1815-03-21
Ore har jag tyvärr inga böcker hemma för, men i Voxna födelsebok för 1815 föds Kristina Persdotter den 21:a mars i Finnstuga av föräldrarna;
Kolaren Per Persson och dess hustru Stina Olofsdotter.
Enligt motsvarande hfl så anges Per Persson vara född i Voxna 1776 och Stina Olofsdotter i Voxna 1780
Återigen i fb för Voxna så hittar jag Per Persson född 1776-09-09 i Finnstuga, Voxna (X) av föräldrarna Kolare Per Eliasson och hustru Margta Larsdotter.
Stina visade sig enligt födelseboken vara döpt till Kristina Gertrud och var född 1780-10-14? i Räka, Voxna (X) av föräldrarna Kolare Olof Eriksson och hustru Kristina Persdotter.
I hfl under Finnstuga hittar jag Kolaren Per Eliasson som uppges vara född 1751 inom församlingen (Ovanåker/Voxna) och hustrun Margta Larsdotter som uppges vara född 1755. Det framgår också att Per Eliasson är måg och att Margta Larsdotters föräldrar därmed bör vara Kolaren Lars Mattsson, född 1726 i Alfta (X) och hans hustru heter Katarina Persdotter och skall vara född inom församlingen (Ovanåker/Voxna) år 1735.
I hfl under Räka hittar jag till sist Kolaren Olof Eriksson som skall vara född 174(
? inom församlingen (Ovanåker/Voxna) och hustrun Stina Persdotter som är född 1745.
Eftersom Voxnas kyrkböcker startar år 1759 och då var utbrutet ur Ovanåker vars kyrkböcker startar först år 1804?, så antar jag att det blir lite krångligare att leta sig vidare bakåt där...
mvh Niklas Lindberg