Hej Jessica!
Det finns ju många vägar att gå, som ny.
Själv började jag för dryga 10 år sedan, då var det till att kontakta pastorsämbetena/expeditionerna brevledes eller per telefon eller med ett besök.
Man kan ju få mkt. hjälp via internet, men att förlita sig på att kunna släktforska så enbart, kan man glömma.
Det bästa är ju att gå till biblioteket, låna böcker och kolla på microkort i microläsare (Fråga bibliotekspersonalen om hjälp).
Sedan de som inte finns på microkort på ditt bibliotek kan du beställa ifrån SVAR.(Finns på nätet:www.svar.ra.se eller beställas från SVAR på biblioteket.
Personligen, hade jag mkt. hjälp utav Arkions husförhörslängder, som man kan söka i. (De första delarna i släkten, längderna en del från 1870, men de flesta är över åren 1890 och även 1900. Det kostar tror jag, omkr. 600 kr. för ett år,att ha fritt och obegränsad tillgång till Arkions baser- det kan låta mkt. men jag tycker att det har varit värt det!
Sedan finns ju:
www.familysearch.org -som är gratis att söka i, fast uppgifterna bör du dubbelkolla på microkort!!!
Det finns många vägar, jag har nämnt några här...hoppas det hjälper en liten bit på vägen.
Sedan finns ju detta forum, dit man kan vända sig med frågor...när man kört fast...
LYCKA TILL!
Vänligen; Malin