Hej!
Jag har en ana vars efternamn konfunderar mig lite.
Födda Föllinge 13/12-1815, döpt 17/12-1815.
Oäkta Ingeborg, föräldrar Ingeborg Olofsdotter Backen och Anders Salomonsson i Laxsjö.
(Samma Anders Salomonsson blir tidigare samma år far till ett annat oäkta barn med vars mor han gifter sig tre år senare.....)
Hf Backen, Föllinge 1812-22 sid 8. Hos föräldrarna finns Ingeborg Olsdr f 1794 med dottern Ingeborg f 13/12-1815.
Hf Backen, Föllinge 1823-31. Ingeborg med dotter Ingeborg fortfarane hos föräldrarna. Står flyttad till prästgården. Och riktigt, på prästgården sid 153 finns de båda Ingeborg som piga och dess dotter.
Och på prästgården står båda som utflyttade till Tuvattnet.
I Tuvattnet sid 102, har inte noterat om det var 1812-22 eller 1823-31 men logiskt den senare kanske, finns Ingeborg Olofsdotter som gift med änklingen Jöns Eriksson, gift 1830. Tror inte dottern Ingeborg står med där. Kanske hon finns med i nästa hf?
I vigda 1840 i Föllinge, den 12/1 hittar jag Bondesonen Gustaf Olofsson i Knutkaribränna och pigan Ingeborg Andersdotter i Tuvattnet.
Hf Knutkaribränna, Häggenås 1834-43 sid 67. Bonden Gustaf Olsson f 11/1-1815 m hustru Ingeborg Jönsdotter f 17/12-1815 (=dopsdatumet egentligen), gifta 1840.
I födelseboken 1841 får de sonen Olof, då heter de Nybyggaren Gustaf Olofsson och hu Ingeborg Andersdotter i Knutkaribränna.
Jag utgår från att det måste vara rätt personer hela tiden.
Men varför har den vuxna Ingeborg helt plötsligt fått styvfars efternamn? Spontant skulle jag kunna tänka mig att det är skrivfel, prästen kanske visste att hennes mor var gift med Jöns. Men den förklaringen håller inte, fortfarande i folkräkningen 1890, där hon bor kvar som änka, heter hon Jönsdotter.
Har hon av nån anledning VALT att ta namnet Jönsdotter istället eller vad kan det bero på? Finns det nån förklaring? Och vad ska jag kalla henne?
Nyfiken
Med vänlig hälsning,
Jörgen Ingman