Min MFFFMMFM Anna Andersdotter var gift med min MFFFMMFF Anders Mattsson, född 9/5 1697 i Köpings lf (hemvist Esta). Under perioden 1739-1748 (AI:2, sid 186) hittar jag Anders med både hustru nr 1 (Anna Andersdotter) och nr 2 (Anna Larsdotter) med en dotter (till vem?) Anna Andersdotter. Hustru nr 1 är mor till alla de fem barnen (bortsett från Anna Andersd ovan), där den sista föddes 1735. I nästa hfl (AI:3, sid 93) har hustru nr 1 försvunnit ur bilden.Det märkliga är att det finns ingen dödsnotering på första hustrun. Däremot upphör anteckningarna på dottern Anna Andersdotter. När jag letar efter en dödsnotis hittar jag en som jag först trodde handlade om första hustrun, men som vid lite eftertanke eventuellt måste handla om någon annan. Här skrivs det nämligen om en Anna Andersdotter som dött 12/6 1743 i sitt 22ndra levnadsår. I så fall skulle detta betyda att hon var född 1721, d.v.s. nästan jämngammal med Anders egna barn! Jag tror inte riktigt på detta. Men jag behöver hjälp att läsa hela dödsnotisen för att rätt kunna värdera den. Som vanligt jättetacksam för den som kan tänka sig att hjälpa mig med detta!
Källa:Död- och begravningsböcker 1735-1773 Köpings stadsförsamling kyrkoarkiv; SE/ULA/10695/F:2 (Bid: C 0009685_00053)
Mvh/Ove Eriksson