Även om jag känner igen många av föremålen från min egen forskning är det intressant att undersöka de nya orden, så detta blir lärorikt även för mig. Vi kör vidare!
På den första bilden får jag det till höfweltam, men i så fall verkar det vara en båge för mycket i m? Jag lyckas emellertid inte hitta detta ord i SAOB eller på internet.
På andra bilden läser jag först glt jernskrap i en fiärding (gammalt järnskrap, ett uppslagsord som SAOB kort och gott beskriver som järnskräp, järnskrot). Det andra ordet får jag till Klumpskaft, som jag dock inte hittar på internet, men när jag söker på Google Books hittar jag boken Museet Löfstads Slott: ett stort svenskt herrgårdshem under tre århundraden (1967), där det på sidan 166 omnämns tolv stycken knivar med klumpskaft.
På tredje bilden står blånwäfs, som finns omnämnt i SAOB (blånväv), och bör vara detsamma som blångarn, som beskrivs i SAOB som af blånor spunnet (gröfre och simplare) garn.
På femte bilden läser jag Hufbolster med wipp, men den lilla krumeluren på slutet verkar ju nästan vara en förkortning? Jag funderar på om det kan vara förknippat med vippa, som i SAOL beskrivs som knippa eller tofs av fjädrar eller dun - det skulle ju kunna varit någon form av tofs på bolstret? Det andra ordet är Räckebolster (eller räckbolster, som enligt SAOB är en långbolster (fylld med dun och dylikt); även om var till sådan bolster; förr sannolikt även om överdyna som användes till täcke).
Mvh, Markus