ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Svenson/Svendsson f.1608 eller 1665 i Jämtland d. 1699 i Klæbu, Norge.  (läst 423 gånger)

2001-05-18, 00:53
läst 423 gånger

Liv Nordset

• Gäst
Jeg etterlyser stamfar til Forseth- og Nordseth-slektene i Klæbu, Sør-Trøndelag. En slektsbok som ble skrevet i 1811 sier at Jon Svendson ble født i 1608 mens en bygdebok skrevet i 1973 sier at etter manntallet skal han være født i 1665. Jeg vet ikke hvilket manntall det vises til. Jon kom sannsynligvis først til Flå i Sør-Trøndelag hvor han etter alt å dømme var bruker på gården Reitan. Han ble også gift med Guru her. I 1646 kom han til Klæbu og ble bruker eller bygsler av gården Forseth (dengang var gården krongods). Hans etterslekt sitter fortsatt på Forseth som odelsbønder. Forseth-slekten har mange forgreininger bl.a. til Sverige hvor en etterkommer ble en kjent maler som dekorerte flere offentlige bygninger i Stockholm. Det ville være interessant å kunne finne slektens vugge i Jämtland og føre slekten enda lenger tilbake. Så hvis noen kjenner til Jon og hans opphav, ville jeg være meget takknemlig over å få svar på etterlysningen. Hilsen Liv Nordset

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se