Staffan,
Du skriver att din farfars far Anders Hesselby var född i Lillhärad och var den siste soldaten för Hesselby ägor. Är detta Hesselby inom Lillhärad för jag hittar inte någon gård eller rote med inom denna socken. Däremot finns det ett Hesselby (Hässelby) i Munktorp socken och ett annat Hesselby (Hässelby) i Rytterne socken, ca 5 km från varandra. I Rytterna socken finns rote nr 114 Västmanlands Regemente med namnet Hässelby, medan inget av rotarna i Munktorp heter Hässelby (enligt Grill:s bok). Däremot finns rotarna 31 och 61 med namnet Hessle, troligen under den större gården Hessle. Hur som helst så finns det många möjliga orsaker till att soldaterna fått namnet Hesselbäck. Som regel var att soldaterna fick sitt soldatnamn av kaptenen i respektive kompani och namngivningen styrdes av antingen dennes godtycke, fantasi eller av lokal tradition eller tradition inom kompaniet eller regementet. Det fanns således ingen regel att knektarna inte kunde få samma efternamn utan jag har tvärtom sett att detta har varit en ganska vanlig företelse. Däremot fick det inte finnas tjänstgörande knektar inom kompaniet med samma namn, vitsen med soldatnamnen i ställer för patrinymikon var ju att kunna särskilja soldaterna åt vid ordergivning. Ett exempel på ärvda soldatnamn är min egen anfader som hette Peter Wässer. Han blev krigsfånge och efter ett år blev han avförd ur rullan och efterträddes av en ny rekryt som också hette Peter och ärvde soldatnamnet Wässer. När sedan min anfader efter 3 år återkom i tjänst upptogs även hans tidigare soldatnamn, vilket kunde göras då hans företrädare fått avsked och hans tidigare rote blivit vakant. Detta med soldatnamnen kan alltså ställa till det i får släktforskning, så det gäller att se upp med födelseår, tjänsteår etc.
Namngivningen av soldater kunde vara godtycke från en nyckfull kaptenens sida med sinne för humor som t.ex. den kapten som gav en soldat namnet Lamour, kanske för att det var en kärlekskrank knekt han namngav, vem vet. Visst kunde rotenamnet och gården vara underlag för namnet men detta var ingen regel. Jag har sett att vissa kompanier och där korpralskap haft som tradition att namnge soldaten med ett fågel eller djurnamn t.ex. Stare, Björn, Mes, Tätting etc. Vanligt är ju även att namnet hämtades från naturen, växtriket och landskapets geografi, t.ex. Lind, Gren, Berg, Sjö, Ström etc och med olika sammansättningar och kombinationer.
Som ett svar på din fråga efter denna långa utläggning (men namnforskningen i sig är ett roligt ämnesområde) skulle jag vilja säga att det mycket väl kan vara så att Anders Hesselbäck, född 1819, mycket väl kan ha tjänstgjort på samma rote som din farfars far med samma namn. Men...med tanke på alla gårdar och rotar med namnet Hesselby och Hessle kan det även vara möjligt att Anders Hesselbäck (f 1819)tjänstgjorde för någon annan rote och för att du ska vara säker hur det förhåller sig måste du såldes kolla upp mönsterrullorna för Västmanlands Regemente och kanske även Livregementets Grenadjärkår, då Lillhärad socken hörde till dess rekryteringsområde, dock utan rusthåll med namnet Hesselby.
Hälsningar
Rolf