Några iakttagelser, av vilket värde de må vara:
a) En av mina förfäder, länsmannen Sune Joensson i Halsebo, Södra Vi sn, Kalmar län (före 1610-1677/1679) hade fem söner, varav tre hette Joen, Jonas och Johan. Namnformerna är klart separerade i flertalet källor. Vid ett tillfälle, då de båda första nämns på samma gång, kallas dock både Joen och Jonas Jon (Jon Sunessons barn och en bror...som också heter Jon Sunesson).
b) Två bröder i Vena sn, Kalmar län, som lever under senare delen av 1600-talet och ett par decennier in på 1700-talet, kallas i vigsellängderna Johan Jönsson och Jacob Joensson, men båda i dödboken Jönsson. Jacob kallas de gånger han framträder vid tingen alltid Jönsson. Johan har två söner döpta till Joen - nr 1 dör som barn, men när nr 2 dör, kallas han i stället Jöns. Jacob har två söner, den ene från dopboken och allt framgent oföränderligen Jöns, den andre på samma sätt Joen.
Huvudsakligen kan jag se en växling mellan Joen och Jöns, medan dessa namn när personerna framträder levande inte blandas ihop med Jonas - däremot kan man se att kortformen Jon för Jonas applicerats av en skrivare på en Joen, vilket föranlett honom att särskilt påpeka att båda tydligen har samma namn - vi har troligen bara att göra med ett hörfel. Likaledes kan man ibland se att Jöns i latinsk form, alltså Joannes, redan av samtida skrivare givits formen Johannes (så t.ex. kh. i Rumskulla, Kalmar län, Joannes Benedicti Hircinius - dennes egenhändiga namnteckning har alltid denna form -, som också gemenligen kallades Jöns Bock och vars döttrar skrevs Jönsdöttrar. Johan och Joen måste uppfattas som olika former av samma namn, liksom även Jöns, men Jonas är ett helt annat namn.
I sin översikt Svenskt dopnamnskick vid 1500-talets slut (Anthroponymica Suecana 7, 1974) redovisar Ingwar Fredriksson för ett område i norra Småland bestående av Tunalän, Sevede och större delen av Tjust (s. 26) 79 bärare av namnet Jon och 37 Jöns; i noten till Jon redovisar han han här räknat in 6 Joan, 10 Joen och 10 Jogan. I Västergötland (s. 38-43)
hittar han 398 Jon, varav 20 Joen, 2 Johans, 1 Johan och 1 Johannes, samt 174 Jöns (i Kind, Mark och Göta älvdal anser han Jens vara normalformen), varav omkr. 120 Jens (för Kind och Mark hävdar han att av 95 namnbärare lika många skrivs Jöns som Jens, vilket är en pikant matematik), 11 Jons och 13 Jönis. I kommentarerna hänvisas till Jon från Joan, Joen, Jogan och Johan(nes). Namnet Jonas har han noterat på en dominus Jonas i Hanebo sn (Hälsingland) och kyrkoherden i Hammerdal (Jämtland) och kommenterar: Namnet Jonas kan emellertid inte anses säkert styrkt av dessa belägg, då formen synes ha kunnat användas som en lärd variant av Jöns, jfr Otterbjörk, Svenska förnamn s. 105. Den sistnämnda skriften har jag f.n. ej tillgänglig, varför jag inte vet hur resonemanget är utfört där. Eljest finner jag att materialet så här långt styrker din kommentar till namnet Jon i förbundets namnlista; osäkerheten kring Joen/Jonas överst hänger nog samman med att det sista namnet var tämligen obekant vid den tidpunkten.