Salomon Svensson i Sjuntorp hade en syster som hette Lucretia. Henrik Mosén och jag har tittat en del på ett par antavlor där dessa personer ingår. Syskonen Lucretia och Salomon har följande hittills klarlagda anor:
1. Lucretia Svensdotter, född 1716 i Snoppetorp, Bjälbo sn, död 1782 i Mjölby sn.
*** I ***
2. Sven Larsson. Bonde i Valltorp, Hovs sn, sedan i Snoppetorp, Bjälbo sn. Gift 1708 i Hovs sn med
3. Elisabet Samuelsdotter, född 1686 ../4 i Valltorp, Appuna sn.
*** II ***
6. Samuel Persson. Bonde i Valltorp, Appuna sn. Gift 1680 24/10 i Appuna sn med
7. Lucretia Svensdotter. [föräldrar följer bl.a.av mtl]. Ev. omgift med Hans Eriksson i Valla, död där 1744, efterlämnande en dotter, Lucretia. (Henrik Mosén.)
*** III ***
14. Sven Jonsson. Trumpetare i Appuna, Appuna sn. Gift med
15. Anna Jacobsdotter.
De flesta Lucretior som jag påträffat, är födda i Mörlunda, Målilla och Kristdala i Kalmar län; den tidigaste som jag stött på är Lucretia Nilsdotter Törngren (omkr. 1679-1748, gift med länsmannen Johan Larsson Thorn i Fagerhult i Mörlunda. Hon var dotter till länsmannen och krögaren Nils Nilsson i Mossebo och Mörlunda, Mörlunda sn, i hans andra gifte. Först sprids namnet bland hennes ättlingar, men efter 1800 börjar det dyka upp även bland personer utan genealogisk anknytning. Hur namnet uttalades i de nämnda småländska socknarna avslöjas av namnet på en backstuga mellan Lillråsa och Älgshult i Målilla sn; den kallades Kreces; uttal: kretses.