ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Osma  (läst 620 gånger)

2008-02-03, 19:42
läst 620 gånger

Utloggad Paola Grafström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Hej alla!

Jag undrar om någon har en idé om varifrån min farmors förnamn Osma kan komma från. Hon föddes i Hälsingtuna 1897. Jag har kollat folkräkningarna 1880, 1890 och 1900 hos SVAR och bef 1980 och dödskivan och kommit fram till att det i Sverige bara verkar ha funnits ett fåtal kvinnor med namnet varav en född 1901 i  Hudiksvall och en i Skåne. Alltså inte bara ett lokalt namn!  
Det är ju många män som haft namnet Osmar eller Osman. Kommer Osma därifrån?
Googlat har jag gjort men utan större framgång.
Hoppas någon har en ledtråd...

Mvh Paola

2008-02-03, 22:06
Svar #1

Utloggad Carina Widell

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2380
  • Senast inloggad: 2024-12-18, 16:25
    • Visa profil
Hej Paola.

Enligt Nordisk familjebok, så förekommer namnet Osma inom Finska mytologin. I de finska sångerna är det namn på någon utmärkt person, vanligen parallelnamn till Kaleva. Osmotar, dotter till Osma var den goda jungfrun. Namnet Osma synes vara lånat från Skandinavernas Oden.

Du kan titta här: http://runeberg.org/nfal/0220.html  

Din farmor kanske har finskt påbrå?

mvh
Carina

2008-02-04, 15:52
Svar #2

Utloggad Paola Grafström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Tack snälla Carina!

Det var verkligen intressant. Då finns alltså en förklaring. Måste lägga Runeberg på minnet! Där finns sannerligen både ett och annat!

Jo finskt påbrå finns, men så långt tillbaka till farmors mormors far, som föddes i Övertorneå 1801.

Återigen, ett stort tack!

Mvh Paola

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se